Dziesięć zasad dobrego projektu eTwinning


Co decyduje o tym, że jeden projekt osiąga sukces, a inny kończy się bez efektów? Czasami chodzi o szczęście. Ale szczęściu można i trzeba pomóc!

Przeżył to niejeden uczestnik eTwinningu: okoliczności realizacji projektu okazują się tak skomplikowane, że nie pozostaje nic innego, jak zamknąć przedsięwzięcie i iść dalej. Szanse na pozytywny finał współpracy można jednak zwiększyć. Oto kilka rad doświadczonych eTwinnerów:

1. ZAPLANUJ SWOJE DZIAŁANIA…

Zanim rozpoczniecie, zastanówcie się, co chcecie zrobić. Ustalcie plan działania etap po etapie, określcie swoje ograniczenia. Porównajcie możliwości techniczne, zanim zaplanujecie cotygodniowe wideokonferencje lub wspólne projektowanie ogródków szkolnych na skomplikowanej platformie graficznej. I pamiętajcie o istotnych datach – zwłaszcza tych, które wyłączą Was z pracy nad projektem! Jeśli partner będzie wiedział, że w lutym macie ferie, nie będzie się stresował Waszym dwutygodniowym milczeniem.

2. …ALE BĄDŹ ELASTYCZNY

Nawet najlepszy plan może się zmienić. Pojawią się nowe pomysły, niektóre aktywności okażą się zbyt trudne lub po prostu nie wzbudzą wśród uczniów entuzjazmu. Nie warto brnąć w ustalone wcześniej działania, jeśli jesteś jedyną osobą przekonaną o ich słuszności. Może zamiast nieciekawej prezentacji o lokalnych zabytkach partnerzy zaproponują historyczny komiks, który zachwyci wszystkich?

3. ZAANGAŻUJ UCZNIÓW

Zapytaj ich o zdanie już na etapie planowania. Dowiedz się, czym chcieliby się zajmować. Poczują się odpowiedzialni za zaproponowane działania, a własne pomysły będą realizowali znacznie chętniej. Poza tym są młodzi, kreatywni, myślą nieszablonowo – szkoda byłoby zmarnować taki potencjał. Korzystaj z ich pomocy i nie zapomnij głośno docenić!

4. KORZYSTAJ Z WIEDZY INNYCH UCZESTNIKÓW

Nie wszystko musisz wiedzieć i umieć. Każdy członek projektu wnosi do niego inne doświadczenia i inne umiejętności. Warto rozdzielić zadania tak, aby każdy działał na tym polu, na którym potrafi najwięcej. A Ty możesz obserwować ich pracę, poznawać nowe metody i rozwijać umiejętności w kolejnym zakresie.

5. SZUKAJ NOWYCH ROZWIĄZAŃ

Każde działanie można przeprowadzić na kilka sposobów. Twój ulubiony schemat niekoniecznie musi pasować do aktualnego projektu. Powstają nowe narzędzia, nowe metody, które mogą sprawić, że codzienne zadania staną się znacznie ciekawsze, bogatsze i lepiej dopasowane do zmieniających się wokół Ciebie warunków. Opatrzone slajdy możesz zastąpić Prezi, a schematyczny rysunek uatrakcyjnić, nakładając na niego generowaną w czasie rzeczywistym grafikę 3D (rzeczywistość rozszerzona). Wszystko jest na wyciągnięcie ręki i wszechobecnego smartfona.

6. ZAINTERESUJ PROJEKTEM INNYCH NAUCZYCIELI ZE SWOJEJ SZKOŁY

Łatwiej pracować w grupie niż samemu. Nie wszystkie zadania spoczywają wtedy na Twojej głowie. To nie tylko kolejne ręce na pokładzie, ale również kolejne dobre pomysły, zastępstwo w przypadku braku czasu i świetna integracja zespołu nauczycielskiego. Kompletując swój szkolny team, skup się na zróżnicowanych umiejętnościach jego członków.

7. ZAPROŚ WIĘCEJ SZKÓŁ

Dwie placówki to minimum dla projektu eTwinning. Minimum oznaczające jego koniec, jeśli jeden z partnerów zrezygnuje. Warto więc rozszerzyć współpracę o kolejne szkoły, które nie tylko urozmaicą plan działania i wzbogacą materiały końcowe, ale w razie czego pomogą dokończyć projekt.

8. …ALE NIE PRZESADŹ Z LICZBĄ PARTNERÓW

Pamiętaj tylko, żeby nie szaleć z liczbami. Im więcej partnerów, tym więcej działań, terminów, pomysłów do skoordynowania. Na początek uznaj, że trzech – czterech partnerów to liczba optymalna. Wraz z kolejnymi projektami i rosnącym doświadczeniem będziesz wiedział więcej.

9. SKUP SIĘ NA WSPÓŁPRACY

Każde zadanie staraj się wykonywać razem z partnerem. Unikaj sytuacji, gdzie każdy pracuje sam w obrębie swojej placówki. Twórzcie międzynarodowe zespoły, dzielcie prace na mniejsze fragmenty, scalając je później w jeden materiał końcowy. Myślcie o każdym zadaniu jak o wspólnym pisaniu książki. Będzie znacznie ciekawsza!

10. I NIE PODDAWAJ SIĘ!

Nie wyszło? Nie załamuj się. Znajdź kolejnego partnera lub nowy pomysł i spróbuj raz jeszcze. Każdy z eTwinnerów (nawet ci najlepsi) tego doświadczył. To też okazja do nauki. Zastanów się, co poszło nie tak, wyciągnij wnioski, nie powtarzaj błędów. eTwinning jest zbyt wyjątkowy, żeby zniechęcać się po jednej porażce.