Graj i ucz się


Jak wiadomo, uczymy się na błędach. Najlepiej, gdy te błędy popełniane są… w przestrzeni wirtualnej. Na przykład – w biznesowej grze strategicznej.

Podobno pierwszą grę planszową wymyślił kilka tysięcy lat temu nauczyciel na dworze chińskiego cesarza – chciał w ten sposób zaangażować w naukę krnąbrnego syna władcy. Czasy się zmieniły – żyjemy w erze cyfrowej. Dziś potrzebne są nam więc inne gry. Może takie, jak te przedstawione w filmie Matrix, w którym Neo zdobywa nowe umiejętności na wirtualnej sali treningowej, w wirtualnym mieście?

Taki jest właśnie główny cel projektu GAMES: wdrożenie innowacyjnej metody dydaktycznej w postaci wirtualnej gry strategicznej. Będą z niej korzystać studenci Uniwersytetu Ekonomicznego (UE) w Poznaniu oraz uczelni partnerskich z Finlandii i Hiszpanii. A jak ma wyglądać gra? Studenci – podzieleni na grupy – wcielają się w rolę menedżerów firmy usługowej. Zaczynają od zera: zakładają firmę, pracują w niej, mierzą się z wyzwaniami, przed którymi na co dzień stoją prawdziwi biznesmeni. Podejmują strategiczne decyzje dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi, marketingu, poszerzania zakresu usług. Po każdej turze gry (i nauki jednocześnie – to się nazywa profesjonalnie edutainment, grywalizacja) otrzymują informacje zwrotne: jak sobie poradzili? Co zrobili dobrze, nad czym powinni popracować? Na sucho, bez konsekwencji mogą przećwiczyć to, czym prawdopodobnie zajmą się, gdy wejdą w świat prawdziwego biznesu.

Na początku projektu odbyły się szkolenia dla nauczycieli i wykładowców, którzy dowiedzieli się, jak tworzy się scenariusze gier strategicznych, jak można je wykorzystać w praktyce dydaktycznej. Prowadzącymi byli pracownicy UE w Poznaniu, specjalizujący się w stosowaniu grywalizacji. W projekcie polska uczelnia występowała w roli eksperta – dostarczała know-how. Na każdej z uczelni partnerskich opracowywano własne wersje gry strategicznej, odpowiadające na potrzeby studentów, dostosowane do wymogów zakładania i prowadzenia biznesu w danym kraju. Powstał też podręcznik, dzięki któremu kolejni nauczyciele będą mogli dowiedzieć się, jak skonstruować własną grę – i jak za jej pomocą przekazywać studentom wiedzę.

Do tej pory w projekcie odbyły się dwa warsztaty szkoleniowe dla wykładowców, stworzono cztery scenariusze gier strategicznych (polski, hiszpański i dwa fińskie), przeszkolono 150 studentów. Zorganizowano też międzynarodową konferencję, na której przedstawiono rezultaty projektu.

Studenci, którzy będą w przyszłości korzystać z gry, najpierw wezmą udział w części teoretycznej (prezentacja gry, zasad, interfejsu), potem – praktycznej. To pozwoli im zdobyć podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, ale także nauczy pracy w zespole, terminowości, kreatywności. Wejdą w świat biznesu bardziej pewni siebie – wyposażeni nie tylko w książkową wiedzę, ale całkiem praktyczne umiejętności. I to wcale nie wirtualne!