Jak sprostać wyzwaniom


W nowym roku szkolnym rusza cyfrowa rewolucja w polskich szkołach – we wszystkich placówkach pojawi się szerokopasmowy internet, a w programie nauczania – kodowanie.

Zaczynamy uczyć dzieci podstaw programowania, bo to jedna z podstawowych kompetencji XXI w. Rozpoczynamy od pilotażu w 2016 r., a od 2017 r. zmiany wprowadzimy we wszystkich szkołach – ogłosiła w grudniu minister edukacji narodowej. Annie Zalewskiej towarzyszyła wówczas minister cyfryzacji Anna Streżyńska, która dodała: – Naszych dzieci nie stać na mozolne budowanie kompetencji cyfrowych w oparciu o rozwiązania pozaszkolne. Tylko edukacja zapewni im systematyczną naukę umiejętności cyfrowych.

Wprowadzenie kodowania do szkół oznacza nowe wyzwanie dla nauczycieli. Wielu z nich z tą tematyką nie miało do tej pory styczności, spora część w ogóle nie wykorzystuje narzędzi TIK w pracy z uczniami. Istnieją jednak sposoby na nadrobienie tych zaległości. Doskonałą pomocą może się okazać program eTwinning, już od 11 lat wspierający rozwój kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli.

Początkującym pedagogom eTwinning oferuje wiele prostych, intuicyjnych narzędzi, które pomagają otworzyć klasy na technologię i nowe rozwiązania. Osoby zaawansowane znajdą tu natomiast inspiracje do realizacji własnych, międzynarodowych projektów. Program wspomaga rozwój cyfrowych zainteresowań i umiejętności, zachęca też do sięgania po aplikacje i programy spoza eTwinningowej platformy.

Wśród narzędzi popularyzowanych przez program jest m.in. Scratch – język obiektowy, stworzony jako pomoc w nauczaniu dzieci i młodzieży podstaw programowania. Kodowanie odbywa się w przystępny sposób – dzieci układają w określonym porządku elementy w kształcie puzzli, tworząc kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty zaś mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Scratch to także serwis społecznościowy (https:// scratch.mit.edu), pozwalający użytkownikom na publikowanie prac i programów. Strona jest dostępna w języku polskim.

Scratch zdobył największą popularność dzięki odbywającej się cyklicznie Godzinie Kodowania, która na całym świecie przyciągnęła już ponad 140 milionów uczestników. W Polsce tylko w 2015 r. było ich niemal 300 tysięcy – uczniowie brali udział w warsztatach i pisali własne programy.

Ze Scratcha korzystają też nauczyciele, którzy w ostatnich latach zrealizowali wiele projektów, bazując na tym programie lub wplatając elementy programowania w zaplanowane działania. Z myślą o pedagogach powstał bezpłatny kurs online Tydzień ze Scratchem, w trakcie którego można rozwinąć potrzebne umiejętności.

Równolegle w ofercie eTwinningu pojawił się inny kurs – Tydzień ze studio.org.com, na którym eTwinnerzy testują możliwości strony studio.code.org, oferującej interaktywne ćwiczenia, materiały multimedialne dotyczące kodowania oraz system zarządzania klasami i uczniami, dający możliwość obserwacji ich postępów. Od 2014 r. z obu kursów skorzystało już ponad 500 nauczycieli. Tylko w tym roku przynajmniej jeden z nich ukończyło ponad 150 osób.

Nauka kodowania w szkołach to pomysł, który z pewnością pozytywnie wpłynie na umiejętności uczniów i da nauczycielom nowe możliwości. Wiele jednak zależy od sposobu, w jaki zostanie wprowadzony. Ważne jest, aby nauczyciele poznali wcześniej odpowiednie programy i nauczyli się je wykorzystywać w praktyce. Scratch i studio.code org są do tego stworzone.