Nauka na świeżym powietrzu


PROJEKTY ZWYCIĘZCÓW KONKURSU EDUINSPIRACJE – KATEGORIA EDUKACJA SZKOLNA

W lesie, w parku, na spacerze – poznawać przyrodę można wszędzie. Dzięki wprowadzeniu do zabrzańskiego przedszkola metody outdoor education dzieci odkrywają świat samodzielnie i czerpią z tego wiele radości.

Głównym celem projektu Poznajemy świat wokół nas – przygoda przedszkolaka pod „gołym niebem” było kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych wśród dzieci. W tym celu wykorzystano metodę outdoor education – czyli edukacji na świeżym powietrzu. Koncepcja ta szczególny nacisk kładzie na samodzielne zdobywanie wiedzy, eksperymentowanie i obserwacje w naturalnym środowisku. Nauczyciel wspiera, zadaje pytania, pomaga, ale nie podaje wiedzy wprost, pozwalając dziecku na samodzielne odkrycia.

W trakcie projektu nauczyciele z przedszkola w Zabrzu wzięli udział w szkoleniu organizowanym przez InterCultural Iceland, pt. Learning social skills in the nature: Living together, learning together, working together – special focus on early childhood and outdoor education. – Szkolenie w Islandii pozwoliło nauczycielom dowiedzieć się, jak w praktyce realizować edukację na świeżym powietrzu – mówi koordynatorka projektu Jolanta Koszcielny. W trakcie kursu nauczyciele brali udział m.in. w wykładach, warsztatach praktycznych, wyprawach terenowych i aktywnościach ruchowych. Zyskali umiejętności w zakresie organizowania różnorodnych, atrakcyjnych zajęć, dowiedzieli się także, jak mogą skuteczniej współpracować z rodzicami i lokalnymi społecznościami na rzecz edukacji poza murami szkoły.

Po powrocie pedagodzy wprowadzili do przedszkola nowe metody pracy i materiały dydaktyczne. Dzięki temu przedszkolaki poznają świat w trakcie zabawy: uprawiają rośliny, obserwują życie ślimaków, wychodzą na wycieczki do lasu, parku i ogrodu. W trakcie wypraw poznają rośliny i zwierzęta oraz uczą się o prawach przyrody. Podczas zajęć na świeżym powietrzu dzieci są ciągle w ruchu, bawią się, grają. W ten sposób przedszkole pokazuje maluchom i rodzicom w praktyce, jak przyjemny może być zdrowy tryb życia i jak ważna jest aktywność fizyczna.

Udział w projekcie sprawił, że nauczyciele zyskali inspirację do działania w nowej dla nich dziedzinie outdoor education. Na stronie internetowej placówki powstała baza pomysłów na zajęcia na świeżym powietrzu dla przedszkolaków, dzięki czemu pomysły na efektywne spędzanie wolnego czasu z dziećmi mogą też wykorzystywać rodzice. Co szczególnie cenne, metody opracowane przez nauczycieli z Zabrza sprzyjają również integracji – można je stosować zarówno w edukacji pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych dzieci.

Realizacja projektu miała duże znaczenie nie tylko dla jego bezpośrednich uczestników – nauczycieli i przedszkolaków – lecz także dla całego przedszkola i środowiska, w którym ono działa. Dzięki prowadzeniu działań upowszechniających wśród placówek oświatowych, w mediach i na portalach internetowych wzrósł prestiż placówki. – Projekt był innowacyjny i unikatowy w skali regionu – z dumą podkreśla koordynatorka. – Cały czas spotykamy się z bardzo dużym zainteresowaniem naszymi rezultatami.

Teraz przedszkole realizuje kolejne inicjatywy edukacyjne, w tym projekt na rzecz edukacji dzieci niepełnosprawnych.

  • KATEGORIA: Edukacja szkolna
  • INSTYTUCJA: Przedszkole nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu
  • TYTUŁ PROJEKTU: Poznajemy świat wokół nas – przygoda przedszkolaka pod „gołym niebem”