Parada flag, parada pomysłów


Prawie tysiąc młodych ludzi z ponad 500 uczelni i 38 krajów wzięło udział w AGM Warsaw 2016 – największej tegorocznej konferencji młodzieży w Warszawie

AGM Warsaw 2016 to coroczne spotkanie wszystkich sekcji wchodzących w skład międzynarodowej organizacji Erasmus Student Network (ESN). Uczestnicy spotkania przez trzy dni (7-11 kwietnia) rozmawiali zarówno o przyszłości ESN, jak i o roli młodzieży oraz perspektywach jej wpływu na społeczeństwo obywatelskie. Podejmowali kwestie problemów i wyzwań, przed którymi stają podczas pracy w międzynarodowych strukturach organizacji. Nie zabrakło też okazji do świętowania dotychczasowych sukcesów i osiągnięć.

Organizatorzy konferencji zadbali o najwyższą jakość wydarzeń jej towarzyszących. Podczas Parady Flag – pierwszego, a zarazem jednego z najważniejszych punktów spotkania – ulicami Warszawy przeszli uczestnicy ubrani w swoje barwy narodowe. Podczas otwarcia obrad 7 kwietnia w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej honorowymi gośćmi byli rektorzy warszawskich uczelni oraz przedstawiciele ambasad i firm partnerskich. Dzień później w Domu Braci Jabłkowskich można było spróbować narodowych potraw i przysmaków z całej Europy, a kolejnego dnia uczestnicy mogli zapoznać się z trendami muzyki klubowej podczas festiwalu muzycznego w Kinie Luna. Gala pożegnalna odbyła się w Pałacu Kultury i Nauki. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła prezydent m. st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Wśród patronów medialnych znalazło się m.in. Czwórka – Polskie Radio, a głównymi partnerami wydarzenia były firmy Accenture i Google.

Podczas konferencji AGM Warsaw 2016 podjęto wiele ważnych decyzji. Jedną z nich był wybór zarządu, który będzie sprawował pieczę nad działalnością organizacji aż do następnego walnego zgromadzenia, które w 2017 r. odbędzie się w Berlinie. Konferencja była też okazją do wymiany dobrych praktyk podczas warsztatów i rozmów w kuluarach, a także do rywalizacji. Członkowie ESN rywalizowali w konkursie ESN STAR Awards w kategoriach: najlepsze sekcje, kraje oraz projekty w sieci. Stowarzyszenie ESN Polska zajęło trzecie miejsce jako kraj członkowski, z kolei dwie sekcje organizujące konferencję: ESN PW i ESN SGH zdobyły kolejno pierwsze i trzecie miejsce w kategorii najlepszych gadżetów promujących organizację. To tylko niektóre z nagród i wyróżnień przyznanych sekcjom członkowskim naszego kraju.

Każdego roku wybierany jest także projekt flagowy, nad którego realizacją w sposób szczególny skupiać się będzie praca organizacji. Przez następny rok projektem tym będzie ExchangeAbility – inicjatywa służąca eliminacji barier, które napotykają osoby niepełnosprawne chcące uczestniczyć w wymianach studenckich. Wyzwanie w postaci wyjazdu do innego kraju i aklimatyzacji w nieznanym środowisku może być szczególnie trudne dla studentów dotkniętych problemami z poruszaniem się. Organizacja dokłada wszelkich starań, by stać się bardziej dostępną, lepiej rozumieć potrzeby osób niepełnosprawnych oraz zachęcić je do wspólnego budowania programu Erasmus+.

ESN prowadzi również szereg innych projektów, pomagając uczestnikom wymian zagranicznych w przystosowaniu się do życia w nowym miejscu. Wszystkie te działania wymagają odpowiedniej promocji oraz zebrania bazy świeżych i oryginalnych pomysłów. Na szczęście fakt, że ESN to organizacja non profit, nie przeszkadza młodym, kreatywnym osobom w poszukiwaniu nowatorskich rozwiązań. Coraz częściej są one doceniane, zarówno na szczeblu lokalnym, jak i międzynarodowym.