Świat potrzebuje Programistów


– Rzeczywistość zmienia się bardzo szybko. Wczesna nauka programowania otworzy uczniom drzwi do zawodu – mówi Małgorzata Cioch ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Olsztynie, uczestniczka seminarium eTwinningu poświęconego programowaniu.

Nauka programowania do tej pory kojarzyła się z politechniką, studiami. Teraz wkracza do najmłodszych klas. Czy to nie jest za trudne dla pierwszaków? Nie za wcześnie zaczynamy je tego uczyć?

Nie jest za wcześnie. Już kilkuletnie dzieci mają w swoich domach kontakt z komputerem czy smartfonem, często są w ich obsłudze lepsze od rodziców. Szybko się uczą, są bardzo spragnione wiedzy, nie boją się klikać i sprawdzać – szkoła podstawowa to najlepszy czas, by w formie zabawy opanowały umiejętność programowania. Można powiedzieć, że otwieramy dzieciom ścieżkę kreatywnego myślenia; uczymy pewnych zachowań w sposób dla nich łatwy do przyswojenia; dajemy narzędzia, otwieramy drzwi. To dobry wstęp, by w przyszłości mogły programować na poważnie.

Bill Gates powiedział, że nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką.

To prawda. Programowanie, dawniej kojarzone z technologiami, teraz można zastosować w wielu dziedzinach życia. Świat, w którym tym maluchom przychodzi żyć, zmienia się bardzo szybko i naszą, nauczycieli rolą jest je przygotować do życia w coraz bardziej wirtualnym środowisku. Do tego taka wczesna nauka programowania uzdolnionym w tym kierunku uczniom otworzy drzwi do zawodu. A wiadomo, że świat już teraz potrzebuje wielu programistów, a popyt na tę profesję będzie tylko rósł.

Nauczyciele uczą uczniów pisania programów, a czego uczy nauczycieli program eTwinning?

Współpracy i przekraczania własnych ograniczeń. Nie jesteśmy programistami, a jednak uczymy programowania. Ja na przykład jestem nauczycielką muzyki i plastyki. eTwinning odczarowuje programowanie jako umiejętność zarezerwowaną wyłącznie dla wąskiej grupy absolwentów politechnik i pokazuje, że warto ją zaszczepić już najmłodszym uczniom. Myślę, że już niedługo bez takiego podejścia trudno będzie sobie wyobrazić edukację. eTwinning pokazuje też, że nie musimy od razu kreować własnych projektów – możemy planować swoje działania, bazując na pomysłach innych. Dzięki eTwinningowi uczeń kontaktuje się z rówieśnikami w innych krajach, uczy się współdziałać. Nasi uczniowie są zapraszani do projektów zagranicznych i współpracują z rówieśnikami w całej Polsce.

Jak Pani ocenia samo szkolenie?

Było tak dobre, że aż za krótkie. Brakowało mi czasu na więcej praktyki. Może ta moja zachłanność wynika z faktu, że byłam pierwszy raz na takim kursie. Wcześniej z zazdrością patrzyłam na koleżanki, które swobodnie poruszają się, programując projekty. To jest na pewno nowa, innowacyjna metoda. A nowe pociąga i chciałabym dzięki temu zmienić coś w swojej pracy.

Jak chce się Pani dalej dokształcać?

Myślę, że zdecyduję się na szkolenie przez internet. To dla mnie nowość. Chcę znaleźć na to czas.

Czy to także szansa na częstsze kontakty uczniów, nauczycieli z zagranicznymi szkołami?

Oczywiście. Nasza szkoła już uczestniczyła w programie Erasmus+ – jako jedna z pierwszych w województwie. Ale w programie eTwinning wyniki naszej współpracy internetowej będą ogólnodostępne w każdej chwili. To nowość.

Niedaleko Olsztyna jest granica z Rosją. Z tamtejszymi szkołami też widziałaby Pani możliwość współpracy?

Oczywiście. Obwód Kaliningradzki jest bardzo otwarty, a ludzie przyjaźni. Nasza placówka współpracuje też ze szkołą z Litwy. Pod warunkiem, że zna się angielski, bo to jest język międzynarodowej współpracy, także szkół.

Nie do końca. Jak nam tutaj udowodniono, wystarczy współpraca z nauczycielami angielskiego ze swojej szkoły, by sobie z tą przeszkodą poradzić.

Gdyby była szansa na kolejne takie szkolenie z eTwinningu, to… …natychmiast wzięłabym w nim udział. Jestem bardzo zadowolona i żałuję, że tak późno tu trafiłam.

Rozmawiała IT

Programowanie z eTwinningiem: zapraszamy na seminaria!

Program eTwinning wspiera realizację Pilotażu Programowania uruchomionego 1 września 2016 r. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Nowa oferta szkoleniowa połączy ideę współpracy szkół z nauką kodowania. Projekty eTwinningu są idealnym narzędziem do realizacji innowacji pedagogicznych.

Kampania, prowadzona pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej, obejmuje regionalne seminaria szkoleniowo-kontaktowe, dotyczące zarówno programowania, jak i narzędzi oraz zasad programu eTwinning. Pierwsze spotkania odbyły się jesienią 2016 r., a w 2017 roku planujemy kolejne konferencje.

W ramach promocji programowania zespół programu eTwinning przygotował też dziewięć kursów online dotyczących nauki kodowania na różnych poziomach, z wykorzystaniem atrakcyjnych, bezpłatnych i zróżnicowanych aplikacji oraz platform. Doświadczeni nauczyciele opracowali także scenariusze lekcji i opisy projektów wykorzystujących elementy programowania.

Więcej informacji na stronie www.etwinning.pl

 

SPECJALNIE DLA „EUROPY DLA AKTYWNYCH”

aldona-domeradzkaAldona Domeradzka, Szkoła Podstawowa nr 3 w Pruszczu Gdańskim

Program eTwinning to dla mnie nowość – zarejestrowałam się dopiero niedawno. Przyszłam na olsztyńskie seminarium dowiedzieć się nieco więcej. I rzeczywiście, spotkanie dało mi obraz tego, jak odnaleźć się wśród nowych wyzwań. Szkolenie było bardzo dobrze przygotowane. Wszystko, co poznaliśmy podczas wykładów, a więc np. dwa programy do programowania, przećwiczyliśmy potem na warsztatach. Każdy miał przed sobą komputer, więc od razu zaczęliśmy od praktycznego działania. Najpierw trzeba było mieć pomysł, potem kodowaliśmy na kartce, co musimy zrobić, by wymyśloną rzecz wykonać. A następnie uczyliśmy się, jak zapisać to w programie. To bardzo przydatne! Od razu zrozumiałam, do czego programowanie ma służyć.

 

SPECJALNIE DLA „EUROPY DLA AKTYWNYCH”

danuta-leszek-grabowskaDanuta Leszek-Grabowska, Szkoła Podstawowa nr 3 w Biskupcu

To było bardzo profesjonalne szkolenie – zrobiliśmy wszystko, co zostało zaplanowane. Dla mnie jednak trwało za krótko, za mało czasu było na przygotowanie konkretnych projektów, które można było dopracować na miejscu. Ale z drugiej strony – praca domowa też się przyda! Z Olsztyna wywożę nowe kontakty. Wiem, na kim mogę polegać i liczę, że będziemy mogli wspólnie działać. Najważniejsze dla mnie było poznanie nowych narzędzi i możliwości platformy eTwinningowej. Po zarejestrowaniu się można na niej korzystać z tygodniowych kursów dotyczących nie tylko obsługi podstawowych programów, ale także projektowania czy programowania. Podczas szkolenia w naszej grupie powstał pomysł, by prostego programowania uczyć się od siebie wzajemnie. Wraz z innymi nauczycielami chcemy zrobić samouczek, z którego korzystaliby wszyscy chętni.

Zapisz

Zapisz

Zapisz