Świat stoi przed nimi otworem


Dlaczego ptak lata? Dlaczego Ziemia jest okrągła? Po co człowiek musi oddychać? Dzieci zadają tysiące pytań. No i dobrze! Nie gaśmy ich ciekawości

Ciekawość – wbrew znanemu powiedzeniu – nie jest wcale pierwszym krokiem do piekła. Jest pierwszym krokiem do poznania, pierwszym krokiem w chmurach. Często narzekamy na stan polskiej nauki: że jest niedoinwestowana. Że polskie uczelnie nie należą do setki najlepszych i najpopularniejszych na świecie. Gdzie szukać wybitnych fizyków, chemików, przyrodników, utalentowanych matematyków, filozofów?

Oni nie rodzą się w instytutach i na prestiżowych wydziałach. Można ich znaleźć… na przykład w przedszkolu nr 34 w Bydgoszczy. Bo właśnie dzieci uczęszczające do tej placówki wzięły udział w wyjątkowym, międzynarodowym projekcie Odkrywanie Świata. Ich partnerami byli rówieśnicy z Turcji, Estonii, Hiszpanii i Litwy.

Głównym celem przedsięwzięcia było zaszczepienie u maluchów (ich opiekunów i rodziców także!) pragnienia odkrywania świata, rozbudzenie myślenia naukowego i gotowości do uczenia się przez całe życie. Chodziło właśnie o to, by dzieci pytały: „Dlaczego?” i „Jak?”, a dorośli, zamiast je zbywać czy zmieniać temat, mówili: „No właśnie… Dowiedzmy się tego!”.

Każdy przedszkolak mógł w naturalny sposób zapoznać się z podstawami przedmiotów ścisłych. Kolejnym zagadnieniom poświęcono następujące po sobie tygodnie. Było więc: poznawanie tajemnic optyki, zabawa z dźwiękiem, poznawanie sylwetek wybitnych naukowców, poznawanie plastyczności materiałów rzeźbiarskich, zabawy z kolorem i światłem, odkrywanie tajemnic powietrza i wody… Wspaniałą okazją do wciągnięcia we wspólne działania rodziców i opiekunów był piknik naukowy.

Uczono się przez zabawę, wykorzystując przedmioty codziennego użytku. Na przykład podczas tygodnia eksperymentów wodnych dzieci sprawdzały, co tonie, a co utrzymuje się na wodzie i zastanawiały się, czemu tak jest. Dowiedziały się, czym jest napięcie powierzchniowe: że woda ma „skorupkę”. Może nie tak twardą, jak jajko – ale jednak. I dzięki temu z nieba padają krople deszczu! Byli też zaproszeni do przedszkola goście: chemicy z Muzeum Mydła oraz Arnika Kimber-Kubiak, kierowniczka projektu edukacyjnego Trop Natury.

Nie chodziło tylko o zdobycie wiedzy, ale i o możliwość wykorzystania jej w codziennym życiu. Dzięki eksperymentom z wodą dzieci zrozumiały, że tę najcenniejszą na Ziemi ciecz trzeba traktować z szacunkiem: z zapałem zabrały się więc do przekonywania członków rodziny do konieczności oszczędzania wody.

To był odkrywczy rok. Nie tylko w kwestii zdobywania informacji, bo nauka to znacznie więcej: pomaga przełamywać uprzedzenia i stereotypy, udowadnia, że kobiety i mężczyźni mają równe prawa, a swój wkład w największe odkrycia ludzkości mają przedstawiciele wszystkich kultur, religii i ras. To coś, co pozostanie po tym projekcie w jego małych uczestnikach już na zawsze.

A za jakieś 20 lat… Możemy się spodziewać nowej generacji wybitnych naukowców, pochodzących z Bydgoszczy.

  • PROGRAM: „Uczenie się przez całe życie” – Comenius
  • ORGANIZATOR: Przedszkole nr 34 w Bydgoszczy
  • CZAS REALIZACJI: 2013 r. – 2015 r.
  • STRONA WWW: przedszkole34.bydgoszcz.pl/node/806