Wyższy poziom świadomości


Szkoła językowa może pełnić rolę swoistego centrum kulturalno-rozwojowego. Przekonuje o tym przykład warszawskiej British School Wawer.

Rynek szkół językowych w Polsce jest bardzo nasycony i konkurencyjny, i co więcej – niezwykle dynamiczny. Działają na nim zarówno duże, ogólnopolskie sieci, takie jak British School, jak i te niewielkie, lokalne. Nauka języków obcych stała się obowiązkowym elementem edukacji nie tylko wśród dzieci i młodzieży, ale też wśród dorosłych. Znajomość choć jednego języka poza polskim wymusza bowiem rynek pracy. W praktyce najczęściej wymagany jest angielski, ale w międzynarodowych korporacjach mile widziana jest także znajomość innych języków, np. hiszpańskiego czy niemieckiego. Pracodawcy od swoich pracowników oczekują również ciągłego podnoszenia kompetencji.

Wszystkie te czynniki mają bezpośredni wpływ na zmiany w działalności szkół językowych. Nie wystarczy już tylko gwarantowanie „najwyższej jakości usług”, „współpracowanie z wyszkoloną kadrą” czy „opieranie się na nowoczesnej metodyce i nowych technologiach”. Szkoły językowe muszą rozbudowywać swoją ofertę – czasy ogólnych kursów, gdzie podręcznik i lektor uważani byli za niepodważalne źródło wiedzy, już dawno minęły. Zajęcia muszą być ciekawe, powinny pobudzać kreatywność, rozwijać, a prowadzący powinien stwarzać bezpieczną i pozytywną przestrzeń do nauki.

Właśnie z potrzeby poszerzenia profilu działania British School Wawer wziął się pomysł na projekt Boost your English and your Spirits, realizowany w ramach programu Erasmus+ Edukacja dorosłych. Lektorzy i inni pracownicy naszej placówki wzięli udział w serii szkoleń organizowanych w Wielkiej Brytanii, dotyczących stosowania nowych technologii w nauczaniu, kreatywnego prowadzenia zajęć, angielskiego dla zaawansowanych oraz języka biznesowego.

Projekt ma umożliwić przede wszystkim podniesienie jakości oferty. Nietrudno zauważyć, że wymagania klientów rosną, przez co wiele szkół zaczyna oferować np. dojazd do klienta, lekcje online, zajęcia dla seniorów czy też wysokospecjalistyczne kursy przeznaczone dla ludzi biznesu. Ważny jest jednak także inny aspekt: chodzi o poszerzenie profilu działania szkoły w taki sposób, by była ona nie tylko miejscem, gdzie można się nauczyć języka, ale także swoistym centrum kulturalno-rozwojowym. Chcemy na własnym przykładzie pokazać, że nigdy nie jest za późno na naukę, a w życiu każdego człowieka najważniejszy jest rozwój, niezależnie od wieku.

Podejmowanie przez szkoły językowe roli centrum kulturalno-rozwojowego może okazać się ciekawym trendem i dobrym sposobem na zyskiwanie nowych słuchaczy. British School Wawer już teraz stara się angażować w życie lokalnej społeczności. Poprzez współpracę z Ośrodkiem Sportu i Rekreacji m.st. Warszawy w Dzielnicy Wawer, Wawerskim Centrum Kultury czy lokalnymi restauracjami podczas organizacji np. Gali Języków Obcych, nasza placówka nawiązuje relacje z mieszkańcami oraz promuje naukę języków obcych.

Doświadczenie pokazuje także, że nawiązywanie kontaktów międzynarodowych pozytywnie wpływa na jakość oferowanych usług, gdyż dla lektorów nie ma nic bardziej wartościowego od dzielenia się pasją do języków z innymi ludźmi, niezależnie od kraju, z jakiego pochodzą.