Czarowanie w garnku


Królują tu ciasta marchewkowe i gryczane, warzywne śniadania, jogurty ze świeżymi owocami i zupy kremy. Dzieciaki spędzają dużo czasu na świeżym powietrzu, a dla gimnastyki umysłu mają angielski pięć razy w tygodniu i wiele samodzielnych zadań. Gdzie tak jest? W Przedszkolu Miejskim nr 152 w Łodzi.

Międzynarodowy projekt programu Erasmus+ European Child: Healthy Body, Clever Mind (Mały Europejczyk: zdrowe ciało, bystry umysł) to pomysł łódzkiej placówki na uczenie aktywnego stylu życia i zdrowego odżywiania. Partnerami projektu są instytucje z Cypru, Hiszpanii, Rumunii, Słowenii, Łotwy i Wielkiej Brytanii.

– Każda z placówek już wcześniej interesowała się ekologią i zdrowym odżywianiem, stawiała na ruch, technologie TIK i język angielski. To spowodowało, że jesteśmy zgraną grupą, która realizuje w podobnych terminach wszystkie zadania zawarte w projekcie – mówi dyrektor przedszkola Grażyna Małachowska. Projekt rozpoczął się w roku szkolnym 2014/2015 i będzie kontynuowany jeszcze przez rok. Uczestniczą w nim wszystkie grupy przedszkolaków. W każdej sali wiszą mapy Europy i flagi zrobione przez dzieci oraz zdjęcia maskotek partnerów. Dzięki temu jest międzynarodowo i kolorowo. – Rodzice się dziwią, skąd dzieci znają flagi Cypru czy Rumunii – mówi z uśmiechem przedszkolanka, pani Emilia. Około godziny 11.30 przedszkolaki zasiadają przy małych stoliczkach. Czekają na nich talerze pełne różnych warzyw, ciemne i jasne pieczywo, a do tego pasty i mięsa, często pieczone na miejscu.

– Trzy razy w tygodniu przygotowujemy szwedzki stół. Dzieci same decydują, co będą jeść na śniadanie, same komponują sobie zdrowe kanapki. Mają do wyboru różne zdrowe produkty, przede wszystkim dużo warzyw – opowiada przedszkolanka. W porze obiadu do sal wjeżdżają wazy z zupami, które dzieci samodzielnie nalewają do talerzy. – Serwujemy zupy kremy, które przecież są zrobione z warzyw, ale dzieci nie mają takiej świadomości. W podobny sposób staramy się przemycać przedszkolakom wiele innych pożytecznych nawyków – dodaje Krystyna Milcarz, koordynatorka projektu.

Dzieci mają też własne zaplecze kuchenne, wyposażone w wałki, stolnice i fartuszki, w innym kolorze dla każdej z grup. Dzięki temu maluchy same biorą się za gotowanie pod okiem pań  nauczycielek. Wspólnie wyciskają soki, robią koktajle owocowe i warzywne, pieką smakowite słodkości. – Przygotowują fantastyczne rzeczy, na przykład ciasteczka bez użycia mąki, sałatki owocowe, szaszłyki czy muffinki. To się nazywa czarowanie w garnku – podkreśla Krystyna Milcarz.

Ważną rolę w projekcie odgrywają maskotki. – Każdy kraj ma własną. My mamy zająca, bo jest charakterystyczny dla Polski, na Cyprze mają osiołka, a w Hiszpanii postaci dziewczynki i chłopca – objaśnia Grażyna Małachowska. Dzieciaki jedzą z nimi posiłki, bawią się, wychodzą na dwór. Ale maskotki to też sposób na to, by dzieci poznawały świat i swoich rówieśników z zagranicznych placówek. – Każda maskotka ma paszport. Wyjeżdżając do krajów partnerskich, zbiera tam różne doświadczenia i wraca z gotowym Dziennikiem Podróżnika, w którym dokumentowane są wszystkie działania. Dzieci poznają nawzajem swoje zabawy, które nagrywamy i wyświetlamy na ogólnodostępnej platformie – objaśnia pani Emilia.

Jeżeli partnerzy chcą zobaczyć, czym zajmują się inni uczestnicy, wymienić doświadczenia czy odkryć nowe metody nauczania, to zaglądają na multimedialną platformę cyfrową. – Nauczyciele ze wszystkich krajów wrzucają tam scenariusze dotyczące głównych zagadnień projektu. Gdy na przykład ja poszukuję informacji na temat zoo, mogę sprawdzić, czy ktoś zajmował się podobną tematyką, i wykorzystać jego materiały – dodaje Grażyna Małachowska.

Przedszkolaki codziennie mają kontakt z językiem angielskim. – Dzięki temu mają odwagę mówienia. Gdy przyjeżdżają do nas partnerzy, dzieci od razu nawiązują z nimi kontakt, co jest wielką zasługą tego programu. Nasi nauczyciele też znają angielski na tyle, aby móc utrwalać to, co wprowadza anglista – podkreśla dyrektor placówki. Po nauce jest też czas na ruch. – Mamy jogę i gimnastykę rozwojową prowadzoną przez rehabilitanta. Staramy się tak zorganizować zajęcia, żeby dostosować ćwiczenia do każdej osoby – mówi Grażyna Małachowska.

W przyszłości przedszkolaki założą ziołowe eko-ogródki, w których same będą dbały o rośliny – jest to już praktykowane u partnerów projektu. Maluchy nagrają też piosenkę po angielsku o zdrowym odżywianiu, a przedszkole zorganizuje kolejne warsztaty na ten temat dla rodziców. – Chcemy od tego roku zaprosić do placówki specjalistów, by uświadamiać rodzicom znaczenie racjonalnego odżywiania i aktywnego życia – podkreśla Grażyna Małachowska. Dla tych, którzy są ciekawi zdrowych i ciekawych przepisów z różnych stron świata, przedszkole stworzy
kalendarz kulinarny oraz Książkę Kucharską Małego Łakomczucha – w której partnerzy ze wszystkich krajów będą mogli umieścić osiem swoich ulubionych przepisów. A kto chce już teraz gotować zdrowo, kolorowo i międzynarodowo, może zajrzeć na blog kulinarny, zainspirowany konkursem Master Chef, stworzony dla dzieci i ich rodziców przez wszystkie partnerskie przedszkola: www.europeanchild.blogspot.com.

PROGRAM: Erasmus+ Edukacja szkolna – akcja 2 Partnerstwa strategiczne
TYTUŁ PROJEKTU: European Child – Healthy Body, Clever Mind
REALIZATOR: Przedszkole Miejskie nr 152 w Łodzi
CZAS TRWANIA PROJEKTU: 1 września 2014 r. – 31 sierpnia 2016 r.
KRAJE PARTNERSKIE: Cypr, Hiszpania, Łotwa, Rumunia, Słowenia, Wielka Brytania.