Global Education & Skills Forum


W Dubaju odbyło się Global Education & Skills Forum, które w niedziele zakończyła ceremonia przyznania tzw. nauczycielskiego Nobla (Global Teacher Prize). O edukacji i wyzwaniach przed nią stojących dyskutowali przedstawiciele 110 państw, obecnych było 22 ministrów edukacji. Polskę reprezentowała ambasadorka eTwinning – Jolanta Okuniewska, która znalazła się w gronie pięćdziesięciu najlepszych nauczycieli świata.

– Polska startowała z bardzo trudnej pozycji, ale w ciągu ostatnich 10 lat wykonała niesamowity skok – chwalił nasz kraj Andreas Schleicher, dyrektor departamentu edukacji w OECD podczas ceremonii otwarcia forum. Schleicher odpowiedzialny jest m.in. za badanie PISA, w którym Polska w ostatnich latach odniosła znaczące sukcesy. Mówiąc o naszej szkole, zwrócił uwagę jak ważne są inwestycje w ludzi, w nauczycieli których już mamy. Według Schleichera przodujemy m.in. w nauce krytycznego myślenia i rozwiązywania niestandardowych problemów.

Już po raz drugi przyznano Światową Nagrodę Nauczycielską – Global Teacher Prize. Ufundowano ją, aby wyróżnić wyjątkowego nauczyciela, który przyczynia się do zmiany oblicza swojej profesji. Celem jest zainspirowanie milionów nauczycieli na całym świecie i podkreślenie ich ważnej roli w społeczeństwie. W tym roku tytuł najlepszego nauczyciela na świecie zdobyła Hanan Al. Hroub z Palestyny. Finałowa pięćdziesiątka nauczycieli została wybrana w grudniu 2015 roku spośród 8 tys. nominacji i wniosków, które spłynęły ze 148 państw. Wśród nominowanych do nagrody znalazła się Polka – Jolanta Okuniewska.

Okuniewska podczas trwania GESF brała udział w debatach i chętnie dzieliła się swoimi doświadczeniami. Technologia zmienia edukację – w dzisiejszych czasach korzystanie z Internetu stało się naturalną, nieodłączną częścią procesu uczenia. W szkołach dyskutuje się o wprowadzeniu obowiązkowych lekcji programowania, tradycyjne podręczniki zastępują tablety, a uczniowie coraz chętniej angażują się w międzynarodowe projekty eTwinning. Właśnie o zaletach korzystania z narzędzi tego programu w procesie nauczania opowiadała Jolanta Okuniewska podczas panelu „The education paradox: broader goals and less suport”. Wybitna, międzynarodowa grupa pod przewodnictwem profesora Fernando Reimers’a (Harvard University) dyskutowała nad potrzebą rozwijania zupełnie nowych umiejętności uczniów w odniesieniu do zmieniających się technologii.