Języki do zadań specjalnych


Międzynarodowa konferencja pt. „Języki do zadań specjalnych” poświęcona problematyce nauczania języków obcych do celów akademickich, zawodowych i specjalistycznych zgromadziła (20 września br.) ponad 400 uczestników z Polski i zagranicy. Ekspercka konferencja adresowana do pracowników naukowych zajmujących się glottodydaktyką, nauczycieli języków obcych, krajowych i zagranicznych ekspertów edukacji językowej, przedstawicieli placówek edukacyjnych, zainaugurowała odbywające się w Polsce po raz piętnasty obchody Europejskiego Dnia Języków.

Wagę konferencję podkreśliła obecność Anny Zalewskiej, minister edukacji narodowej. – Uczeń po 12 latach nauki w szkole powinien dobrze mówić w języku obcym – zapowiedziała minister Anna Zalewska podczas otwarcia konferencji. – Języki obce w systemie edukacji w okresie 12 lat edukacji to bardzo ważny element, który, myślę, był dosyć lekceważony ostatnimi laty – podkreśliła – ponieważ obecnie uczeń w tym czasie może kilkakrotnie rozpoczynać od podstaw naukę kolejnego języka obcego, nie kontynuując wcześniej rozpoczętej.

KPacholak__MG_1039

Minister dodała, że obecna podstawa programowa, podręczniki i ćwiczenia nie odpowiadają wyzwaniom XXI wieku ani oczekiwaniom rodziców i uczniów. – Dlatego w ciągu najbliższych dwóch lat MEN podejmie to ogromne cywilizacyjne wyzwanie, sprowadzające się do tego, żeby w każdej polskiej szkole był szerokopasmowy Internet, jak również aktywna tablica, bo one dają możliwość wzbogaconej edukacji językowej na każdym etapie – mówiła minister edukacji.

Uczestnicy międzynarodowej konferencji mieli okazję wysłuchać wystąpień takich ekspertów językowych, jak: dr Olivera Meyer z Europejskiego Centrum Języków Nowożytnych (ECML) w Grazu; dr Birthe Mousten, wykładowcy uniwersytetów w Danii; dr hab. Elżbiety Gajewskiej z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie; dr hab. Magdaleny Sowy z KUL. W trakcie obrad, paneli i spotkań dyskusyjnych rozmawiano o metodach tworzenia językowych materiałów dydaktycznych zorientowanych zawodowo, o specyfice uczenia (się) języków osób z różnymi dysfunkcjami, specyfiki pracy w klasie wielojęzycznej, o kształceniu dzieci imigrantów oraz osób powracających z zagranicy.

Refleksje uczestników wzbudził główny panel dyskusyjny pt.: Języki do zadań specjalnych, podczas którego prof. Katarzyna Karpińska –Szaj poruszyła problem nauczania j. obcych w perspektywie terapeutycznej, w tym rozwijania kompetencji uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dr hab. Jarosław Krajka mówił o blaskach i cieniach wykorzystywania własnych korpusów w nauczaniu języków do celów zawodowych, a Sarah Unsworth z Cambridge English Language Assessment o problemach, z jakimi borykają się w tworzeniu testów znajomości j. obcego dla specjalistów z różnych dziedzin.

Problematyka poruszana w czasie konferencji była również ukazana z perspektywy projektów programu Erasmus+. Paweł Poszytek (dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji), organizator konferencji, podkreślał, że w tym programie Unii Europejskiej, umożliwiającej milionom uczniów, studentów, nauczycieli naukę i pracę poza granicami swojego kraju kluczowa jest mobilność osób, którą ułatwia dobra znajomość języka obcego. – Jeśli założymy, że nauka języka obcego rozpocznie się w I klasie szkoły podstawowej i będzie kontynuowana do końca obowiązkowej edukacji, to doprowadzi to do bardzo dobrego opanowania jednego języka obcego – odnosił się do założeń planowanej od 2017 roku reformy edukacji.

Europejski Dzień Języków został ustanowiony przez Radę Europy w 2001 r. i jest obchodzony we wszystkich krajach europejskich. Święto przypada 26 września – przypomniał Martin Meisel, przewodniczący EUNIC (European Union National Institutes for Culture). – Różnorodność językowa stanowi narządzie służące osiągnięciu większego zrozumienia między kulturami, jest podstawą bogactwa i dziedzictwa kulturowego Europy – mówił Meisel, informując o jednej z inicjatyw, jaką jest organizacja pokazowych lekcji online za pośrednictwem komunikatora Skype. Tegoroczna oferta obejmuje 60 lekcji z różnych europejskich języków: angielskiego, bułgarskiego, czeskiego, duńskiego, francuskiego, greckiego, hiszpańskiego, irlandzkiego, niemieckiego, portugalskiego, rumuńskiego, słowackiego, włoskiego i tureckiego. – Lekcje cieszą się ogromną popularnością, w tym roku zostały zarezerwowane w ciągu 5 minut od otwarcia rejestracji, co pokazuje jak ogromne jest zainteresowanie nauką języków obcych w Polsce – podkreślał.

Hasło tegorocznego Europejskiego Dnia Języków: Języki to nasza siła! podkreśla wagę znajomości języków, jednej z najważniejszych kompetencji społecznych w naszych czasach. W Polsce wydarzenia związane z EDJ odbywają się w Warszawie, Katowicach, Krakowie i Wrocławiu od 19 września do 1 października. Lekcje pokazowe, warsztaty metodyczne dla nauczycieli w kilkudziesięciu językach, językowe gry miejskie, koncerty, pokaz filmu „Mustang” – to tylko niektóre z atrakcji tegorocznych obchodów. O przebiegu dni informowali Jacek Wasik z Komisji Europejskiej Przedstawicielstwa w Polsce oraz Jacek Safuta, dyrektor Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego w Polsce.