Ruszył cykl spotkań „Na ważny temat”


Przełamujące schematy, konkretne, optymistyczne, innowacyjne, a także odpowiadające na potrzeby lokalnej społeczności i dostosowane do wieku odbiorców – to tylko niektóre cechy, jakie powinny mieć działania zwiększające świadomość obywatelską. Wypracowaniem zbioru zasad dla osób, które będą realizować projekty w tym zakresie, zajęli się uczestnicy pierwszego spotkania z cyklu „Na ważny temat”, które zorganizowała Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji we współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Spotkanie otwierające cykl zostało zatytułowane „Zwiększanie świadomości obywatelskiej poprzez projekty edukacyjne”. Odbyło się ono 2 lipca w Warszawskim Domu Technika. Udział w spotkaniu wzięło 40 osób. Wśród nich znalazły się osoby doświadczone w realizacji projektów edukacyjnych w zakresie zwiększania świadomości obywatelskiej oraz te, które planują podjąć podobną inicjatywę w przyszłości.

Głównym celem spotkania była prezentacja dobrych praktyk oraz wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami. – Zależy nam na tym, aby spotkanie było bardzo inspirujące dla jego uczestników, a projekty, które w przyszłości postanowią oni zrealizować, odpowiadały na potrzeby społeczne – powiedział Marcin Rolnik programu Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe oraz Edukacja dorosłych, otwierając cykl spotkań „Na ważny temat”.

Dyrektor Rolnik wyjaśnił również, że rozpoczęcie nowego cyklu jest związane z wejściem w życie nowego programu Erasmus+ oraz ze zwiększeniem przez Komisję Europejską roli upowszechniania rezultatów unijnych programów edukacyjnych. Zwrócił także uwagę na to, że nie przez przypadek został wybrany tytuł cyklu.

– Chcemy, aby podczas tych spotkań były poruszane ważne tematy, takie właśnie jak ten związany z postawą obywatelską – podsumował dyrektor.

Temat związany ze zwiększaniem świadomości obywatelskiej oraz wyborem właściwych działań, które będą temu służyć, został przedstawiony w trakcie spotkania na kilka sposobów.

O roli współdecydowania w procesie kształtowania postawy obywatelskiej uczniów mówił Michał Tragarz, przedstawiciel Centrum Edukacji Obywatelskiej. – Uczniowie wraz z wiekiem tracą zaufanie do innych osób, coraz mniej angażują się w sprawy szkoły oraz coraz gorzej oceniają działania samorządu uczniowskiego – skomentował Michał Tragarz, który podczas swojego wykładu, opowiedział m.in. o tym jak zachęcać uczniów do podejmowania decyzji; o tym jakich sprawach uczniowie mogą współdecydować oraz o dobrych praktykach w tym zakresie.

O cechach i zainteresowaniach aktywnego obywatela, a także o działaniach, które taki obywatel podejmuje, opowiedział Mateusz Jeżowski, przedstawiciel Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Po wysłuchaniu wykładów uczestnicy spotkania wzięli udział w warsztatach, podczas których zastanawiano się, jak zwiększać świadomość obywatelską w społecznościach lokalnych; jakie działania promocyjne wykorzystywać, aby wpływać na postawę obywateli oraz jak dostosowywać poszczególne działania do różnych grup wiekowych. Efektem prac grup warsztatowych były wypracowane wskazówki dla tych, którzy planują zrealizować własny projekt.

Wszystkie grupy były zgodne co do tego, że podejmując jakiekolwiek inicjatywę warto pamiętać o współpracy z mediami. Ponadto stwierdzono, że działania realizowane w ramach projektów powinny być innowacyjne, przełamujące schematy i niosące za sobą pozytywny przekaz.

Powinny one również zostać dostosowane do potrzeb lokalnej społeczności i wieku odbiorców. Co więcej, wszystkie działania powinny być skrupulatnie zaplanowane, realizatorzy natomiast muszą wiedzieć, do jakich celów dążą, oraz jakie rezultaty chcą osiągnąć.

Zdaniem jednej z grup warsztatowych osoby realizujące projekt powinny także pamiętać o tym, by edukować poprzez zabawę i nie zapominać o poczuciu humoru.

– Największą wartością tego spotkania była możliwość wymienienia swoich doświadczeń osobami z całej Polski – podsumowuje pierwsze spotkanie z cyklu „Na ważny temat” Emila Prucia z Uniwersytetu Warszawskiego. Zdaniem uczestniczki mocną stroną spotkania było również połączenie wykładów i warsztatów, dzięki czemu wiedzę teoretyczną można było od razu wykorzystać w praktyce.
Na ważny temat