Umiejętność programowania – jedna z podstawowych kompetencji XXI wieku


Polskie szkoły czeka duża zmiana. Jak zapowiedzieli na grudniowej konferencji prasowej ministrowie edukacji narodowej, cyfryzacji oraz nauki i szkolnictwa wyższego wkroczy do nich nie tylko szerokopasmowy internet, ale również obowiązkowe lekcje programowania. Program eTwinning od początku swojej działalności aktywnie wspiera rozwój kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli.

Umiejętność programowania staje się dziś jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji na rynku pracy, dlatego podstawa programowa na każdym etapie edukacyjnym zostanie rozszerzona. Z lekcji informatyki młodzi ludzie wynosić będą już nie tylko umiejętność obsługi programów, ale również wiedzę jak te programy tworzyć. Rozwijanie umiejętności programowania może być jednym z celów projektu realizowanego w ramach eTwinningu – programu Unii Europejskiej, który dzięki stworzonej wspólnej przestrzeni internetowej i dostępnym narzędziom ICT łączy szkoły z całej Unii Europejskiej (i nie tylko).

Zaprogramuj przyszłość

Oczywiście, jak w przypadku nauki języków obcych, języka programowania również można uczyć się w każdym wieku, ale najlepiej zacząć już od najmłodszych lat. Wystarczy popatrzeć na wielkie postaci współczesnego wirtualnego świata – Mark Zuckerberg zaczął przygodę z kodowaniem w wieku 10 lat, podobnie Elon Musk – założyciel Tesli i SpaceX sprzedał kod do gry wideo, którą sam stworzył, gdy miał 12 lat (zainkasował za nią około 500$). Bill Gates po raz pierwszy zobaczył komputer, gdy miał 13 lat (1968 r.) – szkoła, do której uczęszczał kupiła terminal ASR-33 i płaciła za czas dostępu do komputera należącego do General Electric. Gdy pieniądze się skończyły, Gates wykorzystywał błędy w systemie, by wciąż korzystać z urządzenia. Młode pokolenia są coraz bardziej osadzone w cyfrowym świecie – już od najmłodszych lat wiedzą, jak się w nim poruszać, a naukę czytania i pisania często rozpoczynają na tabletach.

Postaw na eTwinning

Programowanie kształci wiele przydatnych umiejętności: rozwija logiczne myślenie oraz kompetencje potrzebne do współpracy, pozwala na bardziej precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów. Gdy patrzymy na linijki kodu, nauka tego języka może wydawać się bardzo trudna, ale jak już opanuje się podstawy, poszerzanie wiedzy i umiejętności staje się przygodą.

Zacznij od Scratcha

Osobom, które stawiają pierwsze kroki na tej dziedzinie polecamy Scratch. Pozwala on na łatwe tworzenie interaktywnych animacji, historyjek, gier i muzyki. Programowanie odbywa się w przystępny, wizualny sposób – układamy elementy, które mają kształt puzzli. W ten sposób określonemu obiektowi, który może reagować na zdarzenia zewnętrzne, nadajemy cechy (i przy okazji tworzy nam się kod). Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, tworzyć lub dodawać z przestrzeni dyskowej.

Scratch, chociaż stworzony z myślą o najmłodszych, zyskał sympatię użytkowników w różnym wieku z całego świata. „Obserwujemy niezwykle dużą popularność tego programu wśród eTwinnerów. Powstało wiele projektów bazujących na nim lub wplatających elementy programowania w swoje aktywności – warto wymienić chociaż kilka: JUMIX, Time to Scratch, Programming games and animations in Scratch, Funny scratching in Scratch” – mówi dyrektor programu eTwinning w Polsce Mirosław Marczewski.

Wielu koordynatorów takich projektów skorzystało z przygotowanego przez zespół eTwinning, bezpłatnego kursu online „Tydzień ze Scratchem”, podczas którego uczestnicy poznają środowisko pracy w programie, nauczą się, jak samodzielnie tworzyć proste programy, poznają inspirujące pomysły innych użytkowników, poznają źródła wartościowych materiałów pomocnych w dalszym rozwijaniu nabytych umiejętności. Wkrótce uruchamiamy kolejne edycje „Tygodnia ze Scratchem”.

Zrób uczniom kurs online

Ciekawą propozycję eTwinningu stanowi również kurs „Tydzień ze studio.org.com”. Strona studio.code.org daje nauczycielom możliwość udostępnienia swoim uczniom kursów kodowania online. Kursy zawierają interaktywne ćwiczenia oraz materiały multimedialne, a także system zarządzania klasami i uczniami (możliwość obserwacji ich postępów).

Podczas szkolenia uczestnicy wykonują zadania z wybranych kursów studio.code.org, aby poznać podstawowe pojęcia związane z programowaniem. Zakładają własne środowisko do pracy z uczniami, uczą się tworzyć konta, przydzielać zadania, analizować postępy uczniów.

Wystarczy godzina…

Godzina Kodowania, organizowana w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej (Computer Science Education Week), jest powszechnie uważana za największą inicjatywę edukacyjną w historii. Wzięło w niej dotychczas udział ponad 140 milionów uczestników, głównie uczniów, z całego świata.

Cieszy również popularność tej inicjatywy w Polsce. Według danych zebranych przez organizatorów 298 572 uczestników z Polski wzięło udział w 494 956 sesjach w ostatnich 12 miesiącach Godziny Kodowania! W poszczególnych miesiącach, z wyjątkiem miesięcy wakacyjnych, Polska plasowała się na miejscach 10–16 w rankingu liczby sesji i uczestników wśród ok. 200 krajów uczestniczących w tej inicjatywie. W grudniu 2014 r. aż 80 535 uczestników z Polski (12 miejsce wśród krajów) wzięło udział w 127 455 sesjach (10 miejsce wśród krajów). To również potwierdza popularność nauki programowania w naszym kraju.