treść strony

„Dobre Pytanie” z dobrą odpowiedzią

Otylia Jędrzejczak podpowiada, jak pomagać innym, Oktawia Nowacka uczy jak biegać zdrowo i bezpiecznie, a dr Paweł Poszytek  –  jak skutecznie uczyć się języków obcych. FRSE prezentuje cykl rozmów, podczas których eksperci odpowiadają na pytania dotyczące życia codziennego, nauki czy pracy

  • Lista filmów z serii "Dobre pytanie"

– Moje doświadczenia z Erasmusa wpłynęły na to, jak dziś kształtuję swoją firmę. Wyjazd na wymianę studencką pokazał mi, że nie muszę działać w schemacie  –  mówi Agnieszka Pasieka-Adamek, projektantka wnętrz. Tłumaczy też, że w urządzaniu mieszkania najważniejsze jest konsekwentne zrealizowanie swojej wizji. – Większość osób nie tworzy budżetu, nie planuje wszystkich elementów, przez co później z wielu musi rezygnować, a wnętrze nie jest wykończone – ocenia.

Maciej Pisarek, wicemistrz świata w gotowaniu (tytuł zdobył na WorldSkills 2019 w Kazaniu), podpowiada, jak zrobić szybki, ale zdrowy i niebanalny obiad. Artiom Komardin, współtwórca firmy SENSE  –  Inteligentne Dachy, wyjaśnia, co jest ważne w zakładaniu startupu. Dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, tłumaczy, jak przejść od wkuwania słówek do rzeczywistej komunikacji w języku obcym.

Tego wszystkiego dowiemy się z serii filmów „Dobre Pytanie”, które przygotowała i publikuje na swojej stronie Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Wśród zaproszonych rozmówców są też mistrzyni olimpijska w pływaniu i ambasadorka Europejskiego Korpusu Solidarności Otylia Jędrzejczak, brązowa medalistka Igrzysk Olimpijskich w pięcioboju nowoczesnym i ambasadorka Biegu Erasmusa Oktawia Nowacka, prezes i założyciel CSG S.A., właściciel marki Green Cell Paweł Ochyński oraz wykładowca, praktyk biznesowy, założyciel i prezes ICAN Institute dr Witold Jankowski.

–  W filmach znajdziemy odpowiedzi na konkretne, życiowe pytania, ale też inspirujące historie naszych rozmówców, uczestników bądź ambasadorów programu Erasmus+ i innych inicjatyw fundacji. Pokazują oni, że warto korzystać z oferty FRSE, szukać nowych wyzwań, bo procentuje to później w naszym życiu zawodowym i codziennym  –  tłumaczy Bartosz Stawiarz z FRSE. W ramach kampanii powstało w sumie osiem blisko dwudziestominutowych wywiadów, które publikowane są na YouTube oraz Facebooku FRSE.  –  Mamy już ćwierć miliona odsłon  –  cieszy się. Podkreśla, że wiele osób ogląda filmy w całości. To sukces, bo przykuć czyjąś uwagę na 20 minut w czasach nadmiaru cyfrowych treści nie jest łatwo.  –  W świecie internetu zachodzi ciekawa przemiana. Nie wszystko musi być już krótkie i skondensowane. Ludzie chcą teraz słuchać dłuższych treści, pod warunkiem że są wartościowe. FRSE idzie z duchem czasu. Promujemy nowe rozwiązania w dziedzinie edukacji, dlatego zdecydowaliśmy się skorzystać z formuły filmu na YouTube i podcastu. W tej ostatniej formie też można słuchać naszych rozmów  –  mówi Stawiarz.

Punktem wyjścia dla kampanii „Dobre Pytanie” było znalezienie odpowiedzi na nasze potrzeby  –  te zwyczajne, codzienne i te bardziej skomplikowane.  –  To, czego ludzie szukają w internecie, to w 80 proc. pytania z cyklu „how to do”, czyli jak coś zrobić. Chcą np. wiedzieć, jak coś ugotować czy jak bezpiecznie biegać. Naszymi filmami dajemy im odpowiedź na te pytania, konkretne rady, podparte autorytetem naszych rozmówców. Tym samym stwarzamy przestrzeń do edukacji nieformalnej, bo szukanie informacji w internecie też jest formą uczenia się, z czego wielu z nas nie zdaje sobie sprawy  –  mówi Stawiarz.

W kampanii „Dobre Pytanie” wzięło udział ośmioro ekspertów.  –  Szukaliśmy dobrych pytań, ale też dobrych historii ludzkich, które zainspirowałyby widzów. To, co łączy naszych rozmówców, to ciekawe życiorysy, skłonność do podejmowania wyzwań i odporność na przeciwności losu. Komisja Europejska podkreśla, by promować życiorysy osób, którym zdarzały się kryzysy, ale mimo to szły własną, wcześniej obraną drogą. Tak było m.in. w przypadku jednego z naszych rozmówców, Pawła Ochyńskiego. W 2010 roku został nagle zwolniony z firmy, dla której przeprowadził się do innego miasta. Nie poddał się. Dostrzegł niszę, założył własną firmę, która jest dzisiaj w dwusetce najszybciej rozwijających się biznesów w Europie  –  mówi Stawiarz.

Ważny był też wybór prowadzącego wywiady, którym jest Tomasz Rożek, dziennikarz naukowy i popularyzator nauki.  –  To człowiek, który potrafi w prosty i przystępny sposób mówić nawet o najbardziej skomplikowanych zagadnieniach naukowych. Właśnie na takim przekazie w naszych filmach nam zależało  –  dodaje Stawiarz.

Filmy z serii „Dobre Pytanie” można oglądać na Facebooku fundacji oraz w serwisie YouTube.