treść strony

Nowe publikacje w Czytelni FRSE

Zapraszamy do lektury trzech nowych publikacji z serii analitycznej Wydawnictwa FRSE. Są to raporty z badań na temat studentów zagranicznych w Polsce w dobie COVID-19, współpracy przedsiębiorców z sektorem edukacji, a także współpracy międzynarodowej w kontekście jakości i organizacji pracy szkół.

  • fot. Pixabay

W Wydawnictwie FRSE co roku powstaje kilkadziesiąt publikacji, których nadrzędnym celem jest informowanie o możliwościach, jakie dają program Erasmus+ oraz inne przedsięwzięcia zarządzane przez Fundację. Trzy nowości wydawnicze powstały w ramach serii „Raporty z badań FRSE”.

„Studenci zagraniczni w Polsce”

Jest to raport podsumowujący wyniki badania przeprowadzonego przez FRSE w okresie pandemii COVID-19. Dotyczyło ono obszarów i sposobów wsparcia zapewnionego przez polskie uczelnie studentom przyjeżdżającym do Polski – głównie realizującym mobilności Erasmus+. Ponadto w ramach badania zebrano opisy dobrych praktyk stosowanych przez polskie uczelnie przyjmujące w zakresie opieki i wsparcia, udzielanych studentom zagranicznym. Upowszechnianie tych działań może przyczynić się do wypracowania jeszcze wyższych standardów opieki dla studentów z zagranicy zarówno w trudnym czasie pandemii, jak i po jej zakończeniu.

Publikacja dostępna jest tutaj: Studenci zagraniczni w Polsce.

„Współpraca przedsiębiorców z sektorem edukacji”

Raport podsumowuje wyniki dwóch badań zrealizowanych na zlecenie FRSE nt. współpracy polskich przedsiębiorstw z sektorem edukacji ­– w szczególności z placówkami kształcenia zawodowego. Pierwsze miało charakter ilościowy i dotyczyło określenia poziomu oraz form współpracy polskich firm z instytucjami edukacyjnymi. Drugie zaś stanowiło jakościową analizą wspólnych działań pracodawców ze szkołami branżowymi i technicznymi. Zebrane w raporcie rekomendacje oraz przykłady dobrych praktyk mogą być inspiracją do podjęcia współpracy, a przede wszystkim pokazują znaczenie praktycznego kształcenia umiejętności młodych osób wchodzących na rynek pracy.

Publikacja dostępna jest tutaj: Współpraca przedsiębiorców z sektorem edukacji.

„Współpraca międzynarodowa a jakość i organizacja pracy szkół”

Raport przedstawia opinie dyrektorów na temat realizacji projektów międzynarodowych, zebrane w trakcie 24 wywiadów pogłębionych zrealizowanych w polskich szkołach podstawowych i średnich aktywnie korzystających z oferty europejskich programów edukacyjnych. W raporcie uwzględniono takie aspekty, jak: rola dyrekcji w projektach czy wpływ działań międzynarodowych na organizację pracy placówki, na społeczność szkolną, jakość nauczania oraz na otoczenie instytucjonalne. Przedstawione przykłady rozwiązań zastosowanych w badanych szkołach mogą stanowić inspirację dla osób zarządzających placówkami edukacyjnymi podejmującymi współpracę z partnerami z innych krajów.

Publikacja dostępna jest tutaj: Współpraca międzynarodowa a jakość i organizacja pracy szkół.

Zachęcamy do zaglądania na bieżąco do Czytelni FRSE, gdzie sukcesywnie dodawane są nowe publikacje oraz wydania kwartalników – „Europa dla Aktywnych” i „Języki Obce w Szkole”.