TEPE 2019: Nauczanie i nauczyciele również muszą się zmieniać


„Nauczyciele to architekci przyszłości” – taka myśl, wygłoszona przez prof. Lin Goodwin, towarzyszyła otwarciu 13. Międzynarodowej konferencji sieci naukowej Teacher Education Policy in Europe – TEPE 2019. Wydarzenie ściągnęło do Krakowa ponad 250 specjalistów z całego świata, którzy wspólnie koncentrowali się na kwestii nauczycieli wysokiej jakości – jak ich kształcić i doskonalić ich warunki pracy.

Po oficjalnym przywitaniu wszystkich uczestników konferencji przez przewodniczącą sieci TEPE i gospodynię tegorocznej edycji, prof. Joannę Madalińską-Michalak, swój wykład wygłosiła prof. Lin Goodwin z Uniwersytetu w Hong Kongu. W wystąpieniu przekonywała, że w kwestii polityki kształcenia nauczycieli należy się skupić na tym, co „tu i teraz”, ale przede wszystkim warto przyjąć perspektywę długodystansową. „Jeśli świat się zmienia, nauczanie i nauczyciele również muszą się zmieniać” – mówiła prof. Lin Goodwin.

Potrzebę „nadążania” za nowymi czasami dostrzega również Uri Ben Ari, prezes i założyciel Fundacji Atena, której celem jest wyposażanie nauczycieli w Izraelu w laptopy i iPady usprawniające ich pracę. – Z powodu postępu technologii nauczyciele stracili swoją podstawową rolę – źródeł wiedzy. Ich funkcja się zmienia. Zarówno wynagrodzenia, jak i status nauczycieli były na bardzo niskim poziomie. W 2007 roku postanowiłem coś z tym zrobić. Zależało mi, by wzmocnić rolę nauczycieli w Izraelu. To mój główny cel. Uważam, że każdy nauczyciel musi mieć zestaw narzędzi cyfrowych, który zawiera osobisty laptop, internet oraz profesjonalne szkolenie w tym zakresie. W ciągu 10 lat dostarczyliśmy takie pakiety 25 tys. nauczycieli w Izraelu – opowiadał Uri Ben Ari. Szerzej o swojej działalności i potrzebach wyposażania nauczycieli w nowe technologie prezes Fundacji Atena mówił podczas prezentacji w ramach równoległych sesji.

W trakcie konferencji ponad 100. specjalistów rozmawiało na tematy dotykające różnych aspektów edukacji nauczycieli – od jej modernizacji, przez formy motywacji nauczycieli aż po realizowanie przez nich mobilności zagranicznych. Prof. Wanda Dróżka z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach w swoim wystąpieniu podjęła kwestię generacyjnych zmian w zawodzie nauczyciela. – Starsi nauczyciele odchodzą na emerytury, a nowi są inni, traktują ten zawód bardziej pragmatycznie. Trzeba ich uczyć, by nie zapominali o wartościach społecznych, o szerszej odpowiedzialności – zaznaczyła prof. Dróżka. Dr Hanna Tomaszewska-Pękała z Uniwersytetu Warszawskiego opowiadała o badaniach nad przedwczesnym kończeniem nauki, jakie przeprowadziła razem z mgr Pauliną Marchlik. Wyniki ich działalności goście konferencji mogli prześledzić na jednym z 26. plakatów prezentowanych w sesji posterowej.

Dodatkowo uczestnicy TEPE 2019 mogli wysłuchać, a nawet wziąć udział w panelu dyskusyjnym dotyczącym jakości edukacji nauczycieli. Nieodzownym elementem tego typu wydarzeń są także spontaniczne, kuluarowe dyskusje, jakie goście toczyli w przerwach między poszczególnymi punktami programu.  – Takie konferencje powinny być w Polsce organizowane, co wynika zwłaszcza z wykładów specjalistów z zagranicy. Na przykład prof. Gert Biesta mówił o tym, co oznacza w dzisiejszych czasach jakość nauczyciela oraz jakość kształcenia. Zwracał uwagę na takie aspekty, których my w Polsce jeszcze nie zauważamy, nie badamy. Konferencje sieci TEPE są potrzebne, aby rezultaty tych naszych wystąpień i badań dotarły do polityków. Mam nadzieję, że dotrą – podsumowała prof. Wanda Dróżka.

Regionalny Dzień Informacyjny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji |10 czerwca 2019 r., EŁK


Zapraszamy Państwa na Regionalny Dzień Informacyjny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji  na temat międzynarodowych programów edukacyjnych: Erasmus+, Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój, Program Edukacja, który odbędzie się 10 czerwca 2019 r. w Ełku

W trakcie wydarzenia zaprezentowane zostaną możliwości rozwoju edukacji zawodowej i branżowej, z wykorzystaniem programów takich jak Erasmus+, Program Edukacja, czy PO WER „Ponadnarodowa mobilność uczniów”. Dodatkowo przedstawione zostaną międzynarodowe konkursy Euroskills i Worldskills, jako przykłady promowania i rozwoju umiejętności zawodowych. Uczestnicy konferencji będą mogli porozmawiać z ekspertami Narodowej Agencji  i dowiedzieć się,  jak pozyskać dofinansowanie na realizację projektów.

Organizatorem wydarzenia jest:

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE)

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

 

Zapraszamy do zapoznania się z programem wydarzenia i rejestracji na wydarzenie formularz rejestracyjny

Zapraszamy na stronę wydarzenia

Młodzi mają głos – Europejski Tydzień Młodzieży


Debata o demokracji z udziałem aktora Macieja Musiała, warsztaty w czerwonym londyńskim busie, zacięta gra miejska – w ogrodach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego w czwartek 9 maja spotkali się uczniowie i nauczyciele z całej Polski. Wydarzenie, w ramach Europejskiego Tygodnia Młodzieży, dziewiąty już raz zorganizowała Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Europejski Tydzień Młodzieży, to jedno z najważniejszych międzynarodowych imprez dla młodych ludzi. Polscy i zagraniczni uczniowie mogli dowiedzieć się o najważniejszych projektach unijnych związanych m.in. z edukacją i wolontariatem dla młodzieży.

Aż 18 kilkuosobowych drużyn wystartowało w grze miejskiej wymagającej sprytu, dobrej organizacji, kondycji fizycznej i pomysłowości. Najlepsi okazali się uczniowie z technikum w Wysokiem Mazowieckiem. Wszyscy uczestnicy gry dostali pamiątkowe medale.

Z kolei w czerwonym londyńskim autobusie, który jeździł w czwartek po Warszawie, eksperci FRSE prowadzili eurolekcje, czyli warsztaty dotyczące najbliższych wyborów do europarlamentu oraz wolontariatu za granicą.

Zgodnie z tradycją, każdy Europejski Tydzień Młodzieży ma swój temat przewodni. W tym roku przyświecało mu hasło „Demokracja i ja”. Taki był też temat czwartkowej debaty. Zaproszeni goście, wśród nich m.in. znany aktor Maciej Musiał oraz Aleksandra Sawa z Polskiej Rady Organizacji Młodzieżowych i Piotr Wasilewski z Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji Narodowej dyskutowali o tym, jak zaktywizować młodych ludzi do uczestniczenia w życiu obywatelskim i głosowania w najbliższych wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Na koniec dnia uczestnicy Europejskiego Tygodnia Młodzieży bawili się na koncercie Wojtek Mazolewski Quintet.

(red. Michał Radkowski)

FRSE w Miasteczku Schumana


Już w najbliższą sobotę 11 maja zapraszamy wszystkich do odwiedzenia Miasteczka Schumana!

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, jak co roku, przygotowała dla Państwa stoisko z publikacjami, gadżetami i niezwykłymi atrakcjami. W programie m.in. malowanie twarzy, fotobudka i koło fortuny. A oprócz tego – możliwość lepszego poznania działalności Fundacji i jej różnorodnych programów.

Serdecznie zapraszamy!

Miasteczko organizowane jest w ramach Parady Schumana. Pochód warszawskimi ulicami jest sposobem na świętowanie Dnia Europy i przynależności Polski do Unii Europejskiej.

Miejsce i czas:
Sobota, 11 maja 2019 roku od 10 do 15.
Warszawa, Krakowskie Przedmieście (kościół św. Anny – skwer Hoovera).

Konferencja „Innowacje społeczne i współpraca międzynarodowa w edukacji” w ramach III edycji wydarzenia POWERGEDON


Zapraszamy wszystkich beneficjentów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój realizujących działania projektowe w sektorach: Edukacja Szkolna, Kształcenie i Szkolenia Zawodowe oraz Edukacja Dorosłych do udziału w konferencji z okazji 5-lecia realizacji przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego połączonej z cyklicznym wydarzeniem POWERGEDON, która odbędzie się w dniach 3-5 czerwca 2019 r. w Pałacu i Folwarku Łochów.

Konferencja poświęcona tematyce innowacji społecznych i mobilności ponadnarodowych będzie doskonałą okazją do dyskusji nt. roli i znaczenia projektów w procesie budowania kapitału społecznego, rozwijania współpracy międzynarodowej oraz wymiany doświadczeń.

Uczestnicy konferencji będą mieli możliwość zapoznania się z Mobilnym Centrum Edukacyjnym FRSE czyli nowoczesną przestrzenią szkoleniową, w której odbędą się warsztaty prowadzone przez ekspertów. Ponadto będzie można dowiedzieć się jak skorzystać z bogatej oferty programów realizowanych przez FRSE i poznać ciekawe projekty edukacyjne.

POWERGEDON, czyli sportowe zmagania drużyn, będzie doskonałą okazją do podniesienia kompetencji z zakresu budowania poprawnych relacji w zespole projektowym, grupowego i kreatywnego rozwiązywania problemów oraz wymiany doświadczeń. Zadania będą realizowane przez 2 osobowe zespoły, które na co dzień zarządzają projektami PO WER.
Zwycięska drużyna zostanie mistrzem olimpijskiego POWERGEDONU 2019.

Informacje na temat wydarzenia można znaleźć na stronie wydarzenia

Zachęcamy do udziału!

Zaproszenie komisarz Marianne Thyssen do udziału w Europejskim Tygodniu Umiejętności Zawodowych 2019 w Helsinkach.


Marianne Thyssen, komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych, umiejętności i mobilności pracowników,  zaprasza do udziału w Europejskim Tygodniu Umiejętności Zawodowych 2019 w Helsinkach.

Drodzy przyjaciele programów kształcenia i szkolenia zawodowego!
Z prawdziwą przyjemnością zapraszam Was do udziału w kolejnej edycji Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych  – European Vocational Skills Week – który odbędzie się 14–18 października w Helsinkach. W tym roku hasłem przewodnim jest „Kształcenie zawodowe dla wszystkich – umiejętności na całe życie”. Chciałabym, aby kształcenie i szkolenie zawodowe stało się ważnym, pierwszym wyborem edukacyjnym zarówno wśród młodzieży, jak i dorosłych. Szczerze wierzę, że jest to jeden z elementów budujących poczucie spełnienia zawodowego oraz życiowego. Współpracując z pracodawcami, związkami zawodowymi oraz placówkami edukacyjnymi w całej Unii Europejskiej, dążymy do tego, by program kształcenia i szkolenia zawodowego odpowiadał potrzebom firm, a także ambicjom każdej osoby uczącej się. Dzięki Europejskiemu Tygodniowi Umiejętności Zawodowych nasze przesłanie wybrzmi w całej Europie. Trzy lata temu zapoczątkowaliśmy tę ambitną inicjatywę i przez cały czas ją doskonalimy. Z każdym rokiem dociera ona i angażuje nowych odbiorców. Chcę, abyście i wy stali się częścią tego wydarzenia. Spotkajmy się w październiku, aby wspólnie wziąć udział w Europejskim Tygodniu Umiejętności Zawodowych w Helsinkach!

Marianne Thyssen, komisarz ds. zatrudnienia, spraw społecznych, umiejętności i mobilności pracowników

Zachęcamy do obejrzenia krótkiego przemówienia

„Demokracja i ja” – spotkajmy się na Europejskim Tygodniu Młodzieży


Europejski Tydzień Młodzieży jest organizowany w Polsce z inicjatywy Komisji Europejskiej już po raz dziewiąty. Jest to jedno z największych międzynarodowych wydarzeń dedykowanych młodzieży i osobom pracującym w tym obszarze. Na przełomie kwietnia i maja w wielu krajach Europy będą odbywały się liczne wydarzenia i spotkania, podczas których młodzież będzie mogła wyrazić swoje poglądy i obawy dotyczące szeroko pojętej polityki młodzieżowej. Jest to także okazja do podzielenia się rezultatami i sukcesami osiągniętymi w ramach różnego rodzaju projektów młodzieżowych.

Zgodnie z wieloletnią tradycją, każdy „ETM” ma swój motyw przewodni. W związku ze zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego, spotkamy się pod hasłem: „Demokracja i ja”.

Temat ten wiąże się ściśle z potrzebą aktywizacji młodzieży w obszarze życia obywatelskiego i uświadomienia młodym, że ich głos jest ważny, a ich opinie mogą mieć wpływ na decyzje podejmowane na arenie politycznej. Głos w wyborach to jedno, jednak aktywna demokracja i udział w życiu obywatelskim to coś więcej – inicjatywy młodzieżowe, projekty wolontariatu oraz solidarnościowe, stały kontakt z decydentami i dbałość o rozwój kultury to wszystko elementy składające się na budowanie świadomej i otwartej postawy obywatelskiej.

W tym roku punkt kulminacyjny obchodów ETM przypadnie na 9 maja 2019 r. Spotkamy się w różnych miejscach na terenie Warszawy, aby wspólnie porozmawiać o demokracji i naszej roli w kreowaniu wspólnej przyszłości.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji przygotowała dla Was m.in.:

  • debatę „Demokracja i ja”,
  • spotkania informacyjne o Europejskim Korpusie Solidarności,
  • grę miejską,
  • Eurolekcję z EuroDesk w Eurobusie ETM,
  • oraz warsztaty dotyczące: Erasmusa+, wolontariatu, krajów Partnerstwa Wschodniego i Rosji, projektów solidarnościowych realizowanych w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności,
  • koncert!

A to dopiero początek!

Zapraszamy do rejestracji poprzez formularz rejestracyjnych

Szczegółowe informacje: Szczegółowe informacjehttps://etm.erasmusplus.org.pl/

 

 

„Szansa – nowe możliwości dla dorosłych” – nowy Projekt realizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych


Według badań OECD i UE przy współpracy z GUS, ok. 20% osób dorosłych do 65. roku życia ma poważne problemy z wykorzystaniem tekstów i kalkulacji do radzenia sobie w życiu, a 56% osób dorosłych do 74. roku życia nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych (komputerowych i internetowych). Poziom umiejętności niekoniecznie współgra z poziomem wykształcenia. Ten bowiem jest w Polsce względnie wysoki – Polska posiada jeden z najniższych odsetków osób dorosłych z niskim wykształceniem (co najwyżej gimnazjalnym). W roku 2016 wynosił 8,7%.

Jesienią ub.r. rozpoczęło się wdrażanie Projektu „Szansa nowe możliwości dla dorosłych”, który jest realizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (Lider projektu) we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych (Partner projektu). Jego celem jest podniesienie niskiego poziomu umiejętności podstawowych wśród osób dorosłych z wybranych grup docelowych. Do umiejętności tych należy rozumienie i tworzenie informacji, rozumowanie matematyczne i podstawowe umiejętności cyfrowe.

Zalecenie Rady Unii Europejskiej (UE)

Realizacja projektu stanowi odpowiedź na Zalecenie Rady Unii Europejskiej (UE) w sprawie ścieżek poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych (Upskilling pathways: New Opportunities for Adults) z 2016 roku. W tymże dokumencie Rada UE zaleca państwom członkowskim zaoferowanie osobom dorosłym o niskich umiejętnościach, wiedzy i kompetencjach, dostęp do ścieżek poprawy umiejętności umożliwiających im: 1) osiągnięcie minimalnego poziomu rozumienia i tworzenia informacji, rozumowania matematycznego i umiejętności cyfrowych lub 2) osiągnięcie szerszego zestawu umiejętności, wiedzy i kompetencji. Osiąganie celów w/w Zalecenia wymaga unowocześnienia często mało skutecznej oferty edukacyjnej dla dorosłych, opartej głównie na wzorach szkolnych. Oferta edukacyjna powinna być poprzedzona diagnozą kompetencji, tak aby była dopasowana do indywidualnych potrzeb odbiorców. Niezmiernie ważna jest nie tylko sama oferta edukacyjna, ale potwierdzenie efektów uczenia się po jej zakończeniu w ramach walidacji.

Zadania

Głównym zadaniem projektu jest wypracowanie i przetestowanie modeli wspierania dorosłych
w procesie rozwoju umiejętności podstawowych
. Umiejętności te obejmują wspomniane wcześniej rozumienie i tworzenie informacji, rozumowanie matematyczne i podstawowe umiejętności cyfrowe,
a dodatkowo także kompetencje społeczne (m.in. komunikacja interpersonalna, dostosowanie do zmian, praca w zespole, rozwiązywanie konfliktów itp.).  Zgodnie z założeniami projektu, efekty działań realizowanych
w ramach poszczególnych faz mają w dłuższej perspektywie przyczynić się do wypracowania zasad koordynacji w Polsce zadań związanych z poprawą umiejętności podstawowych i kompetencji społecznych  dorosłych Polaków z największymi brakami w tym zakresie (współpraca, koordynacja) oraz umocowania w systemie edukacji i/lub w zadaniach różnych resortów zagadnień związanych z poprawą umiejętności podstawowych dorosłych Polaków z największymi brakami w tym zakresie.

Projekt rozpoczął się w październiku 2018 roku, a jego koniec jest przewidziany na grudzień 2021 roku.  Jest on finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Planowany budżet  to 30.000.000 zł

Więcej informacji: http://szansa-power.frse.org.pl/

Konferencja inaugurująca Program Edukacja – 5 kwietnia 2019 r.


„Inauguracja Programu Edukacja to szczególny moment. Program ten przyczyni się do poprawy jakości edukacji w Polsce i wzmocni współpracę między instytucjami edukacyjnymi zarówno w Polsce, jak i z instytucjami w innych krajach. W funduszach norweskich chodzi przede wszystkim o ludzi, o tworzenie lepszego życia. A nie ma nic ważniejszego niż zapewnienie dzieciom i młodzieży najlepszych możliwości rozwoju, zdobywania umiejętności i wiedzy, jako solidnych podstaw budowania przyszłości”  – mówił Olav Myklebust, Ambasador Królestwa Norwegii podczas konferencji inaugurującej Program Edukacja, która odbyła się 5 kwietnia br.

Konferencję otworzyli również Minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, Harald Nybølet, Dyrektor Generalny Norweskiej Agencji Współpracy Międzynarodowej na Rzecz Poprawy Jakości Kształcenia w Szkolnictwie Wyższym (Diku) oraz gospodarz wydarzenia, dr Paweł Poszytek, Dyrektor Generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji – Operatora Programu Edukacja .

Podczas wystąpień plenarnych przedstawiciele instytucji edukacyjnych z Liechtensteinu i Norwegii, partnerów FRSE w Programie Edukacja, przybliżyli zebranym system edukacji w Państwach-Darczyńcach, przedstawili też korzyści i możliwości trzeciej edycji Funduszy EOG. Oktawia Gorzeńska, Dyrektorka 17. LO w Gdyni, w swoim wystąpieniu motywacyjnym opowiedziała, czym jest zmiana w edukacji, dlaczego warto współdziałać i nieustannie się rozwijać.

Sesja panelowa poświęcona była zagadnieniu edukacji w obliczu rewolucji cyfrowej. Międzynarodowe grono ekspertów dyskutowało o tym, jak będzie wyglądała edukacja przyszłości i jakie wyzwania przed nią stoją. W drugiej części wydarzenia przedstawiciele Operatora Programu przedstawili podczas sesji tematycznej cele i założenia Programu Edukacja, w tym komponenty, działania i zasady finansowania.

W konferencji wzięło udział ponad 150 uczestników z całej Polski, przyszłych beneficjentów programu. Dziękujemy wszystkim za przybycie i zapraszamy na kolejne wydarzenia realizowane w ramach Programu Edukacja.

I. polskojęzyczne Targi Narzędzi Edukacyjnych (Tool Fair Poland)


Serdecznie zapraszamy  edukatorów, trenerów, facylitatorów oraz inne osoby  zaangażowane w edukację pozaformalną na I. polskojęzyczne Targi Narzędzi Edukacyjnych (Tool Fair Poland).

Tool Fair to spotkanie osób pracujących z młodzieżą w ramach różnorodnych inicjatyw i projektów edukacyjnych skupionych na edukacji pozaformalnej.

Polska edycja stanowi wstęp do uczestnictwa w międzynarodowej edycji targów narzędzi edukacyjnych, które w tym roku zostaną zorganizowane w listopadzie w Rovaniemi (Finlandia). Organizacja majowego wydarzenia rozpoczyna również serię wydarzeń organizowanych 9 maja br. w Warszawie  w ramach Europejskiego Tygodnia Młodzieży.

Formularz zgłoszeniowy jest dostępny on-line, wymaga zarejestrowania się na portalu Salto-Youth.net : ➡️ https://bit.ly/2Ofxj0W

Nabór trwa do 8 kwietnia 2019 r.

Serdecznie zapraszamy !