treść strony

Raport z badania roli szkolnych liderów w procesie umiędzynarodowienia szkół

Zapraszamy do zapoznania się z raportem Liderzy internacjonalizacji. Problemy i dobre praktyki szkolnych koordynatorów projektów

  • fot. Shutterstock

Raport dotyczy badania, którego celem było określenie roli szkolnych liderów projektów w procesie umiędzynarodowienia szkół oraz poznanie problemów, z jakimi spotykają się w swojej codziennej pracy. Zebrane wyniki zostały zaprezentowane w trzech rozdziałach poprzedzonych wprowadzeniem metodologicznym (rozdział I). Każdy rozdział przedstawia inne aspekty codziennej pracy liderów projektów. Rozdział II poświęcono zatem okolicznościom, w jakich nauczyciele podejmują się koordynacji projektów, a także ogólnej organizacji zadań związanych z pracą liderów. W rozdziale III przedstawiono efekty umiędzynarodowienia z uwzględnieniem zmian, które badani koordynatorzy uznali za najważniejsze zarówno pod względem własnego rozwoju osobistego, jak i ogólnej poprawy funkcjonowania szkół macierzystych. Ostatni rozdział IV opisuje wsparcie, jakie badani liderzy projektów otrzymują w swoich placówkach w zakresie współpracy zagranicznej.

Wyniki badania pokazują, że obowiązki koordynatorów projektów często wykraczają poza dydaktykę, a ich zakres nie zawsze mieści się w ogólnie przyjętych ramach kompetencyjnych związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Uczestnicy badania, przybliżając rezultaty prowadzonych projektów, często podkreślali, że przynoszą one szkołom, w których pracują, wiele korzyści. Przyznawali jednak również, że współpraca międzynarodowa niejednokrotnie wymaga dodatkowego wsparcia od innych nauczycieli i instytucji współdziałających z ich macierzystymi placówkami edukacyjnymi.

Raport (wersja polska)