Ambasadorzy Erasmusa


Prowadzą „życie w projekcie”. Na wymiany jeździli jako uczestnicy, teraz organizują własne – i kończąc jedną, już mają pomysł na kolejną. Kto lepiej niż oni promowałby program Erasmus+?

Rozproszeni po krajach Europy wspierają działania narodowych agencji największego unijnego programu finansującego mobilność, wyjaśniając, jak rozpocząć drogę, po której sami kroczą. Mowa o Europeersach – ambasadorach Erasmusa+ (ich odpowiednikiem w Europejskim Korpusie Solidarności są Alumni, zob. s. 18).

Prekursorami Sieci EuroPeers byli Niemcy. Od 2005 r. przeszkolili oni ok. 500 osób, które zrealizowały dotąd ponad 700 działań. Ideę wkrótce udało się zaszczepić w innych krajach Europy
– Komisja Europejska stawia bowiem duży nacisk na community building. By zwiększyć zasięg Sieci i nadać jej jasną strukturę, narodowe agencje z różnych krajów – z estońską na czele – zawiązały partnerstwo strategiczne. Funkcję koordynatora pełni Emily Keal.

Elementem tej międzynarodowej struktury jest polska Sieć EuroPeers.Obecnie liczy ona 15 członków i wciąż się rozwija – już wkrótce, bo w 2021 roku, rozpocznie się nabór nowych członków. EuroPeers Polska zaprasza do kontaktu osoby, które mają doświadczenie w projektach programu Erasmus+ Młodzież i chcą promować tę inicjatywę (adresy do kontaktu e-mailowego na końcu artykułu). Mogą to być zarówno uczestnicy, liderzy, jak i osoby, które już organizują własne projekty. Europeersom zależy, aby ich aktywność była widoczna, a „życie w projekcie” stało się młodzieżowym trendem.

Dlaczego warto się zaangażować? Członkowie Sieci są zapraszani na krajowe i międzynarodowe spotkania, seminaria i szkolenia. Na najbliższym, grudniowym, uczestnicy będą mieli okazję poznać tajniki budowania wizerunku na Instagramie, szkoląc się pod okiem specjalistów z jednej z największych agencji branży social mediów w Polsce. Ciekawe pomysły, wykorzystane metody czy proponowane przez Europeersów akcje są prezentowane przez pracowników polskiej Narodowej Agencji Erasmus+ na międzynarodowych spotkaniach oraz podczas różnego rodzaju wydarzeń.

Choć pandemia skutecznie pokrzyżowała wiele planów, członkowie Sieci mają możliwość stałego rozwoju dzięki treningom, o których są informowani na bieżąco. Międzynarodowa Sieć EuroPeers zaznaczyła swoją obecność podczas Erasmus Days, jej członkowie uczestniczyli też w Youth Virtual Event, zorganizowanym przez Sieć SALTO EECA.

O tym, co robią Europeersi i co skłania młodych ludzi do angażowania się w tego typu działania, opowiada Wiktoria Adamiec z Sieci EuroPeers Polska.

Jesteś doświadczoną uczestniczką projektów w ramach programu Erasmus+. Jakie korzyści z nich wynosisz?
WA: W pierwszej wymianie brałam udział w wieku 15 lat, co miało duży wpływ na to, kim dziś jestem. A postrzegam siebie jako osobę tolerancyjną i otwartą. Dzięki wymianom pogłębiłam też znajomość angielskiego i zdobyłam wiele życiowych doświadczeń.

W jaki sposób zostałaś Europeersem?
WA: Podczas jednej z wymian młodzieżowych rozmawiałam z pracownikami polskiej Narodowej Agencji i to od nich dowiedziałam się o Sieci EuroPeers. Nie zastanawiałam się długo nad zostaniem ambasadorką Erasmusa+, ponieważ uważam, że to świetny program.
Co chciałabyś osiągnąć, będąc w Sieci EuroPeers?

WA: Zależy mi, by wypromować działalność EuroPeers Polska w internecie. Moim pomysłem jest założenie konta na Instagramie i nawiązanie w ten sposób współpracy z Europeersami z innych krajów, by razem umacniać ogólnoeuropejską sieć. Wszyscy mamy wspólny cel! W planach mam też organizację spotkań w szkołach średnich i projekt, który na razie chcę utrzymać w tajemnicy. n

Sieć EuroPeers Polska zaprasza do kontaktu z EuroPeers Officers: Agnieszka Ucińska: aucinska@frse.org.pl; Michał Dereń: mderen@frse.org.pl.

Więcej na stronie: www.erasmusplus.org.pl/inicjatywy/europeers-polska

Zdjęcie: archiwum FRSE