Młodości! Dodaj mi skrzydła!


Pandemia i kryzys ekonomiczny, który jest jej konsekwencją, każą nam od miesięcy mierzyć się z chaosem i niepewnością, i szukać własnych sposobów na oswojenie lęku. To trudne doświadczenie dla większości z nas, duże wyzwanie dla młodych, którzy stoją przed wyborem drogi życiowej i zawodowej, a dla instytucji i organizacji – czas ważnych decyzji, także finansowych.

Ważą się właśnie losy budżetu Unii Europejskiej na kolejną siedmiolatkę (2021–2027), w tym kwoty, która zostanie ostatecznie przyznana na program Erasmus (s. 10–11). Parlament Europejski nie zgodził się na cięcia finansowe na programy badawcze i młodzieżowe. I słusznie, bo to jest moment, by inwestować w młodych, w ich edukację i rozwój. W przyszłość.

Wie o tym Komisja Europejska, dając dodatkową szansę na realizację projektów w ramach Erasmusa+. Warto nie przegapić tej okazji, na złożenie wniosków jest czas do 29 października (s. 16–17 ). Do 30 listopada można z kolei starać się o dofinansowanie projektu w ramach „Ponadnarodowej mobilności uczniów” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (s. 22–23). Bezpieczna podróż za granicę, teraz? To możliwe, o czym świadczy nasza relacja z wyjazdu w trakcie pandemii na staż zawodowy… do Sewilli (s. 28–31).

Pandemia, wbrew pozorom, nie przerwała większości projektów, ale na pewno stała się katalizatorem cyfrowej transformacji. W innym przypadku ta zmiana jedynie rozciągnęłaby się w czasie. Tymczasem nauczanie w wielu miejscach ma dziś szansę na stałe przybrać formę hybrydową, polegającą na łączeniu metod tradycyjnych z elementami e-learningu. Dlatego zachęcamy do lektury poradnika, jak urozmaicić zajęcia online (s. 66–67), oraz wywiadu z Panem Belfrem, „nauczycielem od internetów”
(s. 56–59). Ta wiedza przyda się na pewno!

Wsparcie, którego szczególnie będzie potrzebować młode pokolenie, dotyczy też odnalezienia się na coraz bardziej kapryśnym rynku pracy. Mając to na uwadze, w tym numerze „Europy dla Aktywnych” podpowiadamy, jak określić swój potencjał i stworzyć profil zawodowy, wykorzystując narzędzia nowego Europassu (s. 20–21, 60–61). W świadomym budowaniu kariery liczy się też coś więcej – by odnaleźć pasję, własną drogę, dać się ponieść życiu, poczuć tak zwane flow. A kiedy trzeba – być elastycznym i podejmować wyzwania. Takie historie chcemy opowiadać. O katowiczance, którą miłość do Czech zaprowadziła do galerii słynnego rzeźbiarza Davida Černy’ego, a dziś sama uczy studentów na Uniwersytecie w Ostrawie. O pasjonacie dwóch kółek, który w hotelowym garażu stworzył unikatowe miejsce, gdzie można samodzielnie naprawić rower i poznać podobnych hobbystów. O dziewczynie, która pisała o podróżach, a dziś pracuje dla Polskiej Organizacji Turystycznej w Nowym Jorku (jak cudownie byłoby się teraz, choć na chwilę, obudzić pod innym niebem!). O studentce arabistyki, która nie bała się skosztować życia w palestyńskiej dzielnicy w Jerozolimie, i polskim naukowcu, który sięga w przyszłość, używając sztucznej inteligencji do projektowania leków. Oni wszyscy wykorzystali możliwości, jakie dają młodym programy unijne.

Inspirującej lektury!

Zdjęcie: Szymon Łaszewski