Musimy być liderami


Forum Ekonomiczne to miejsce, w którym dyskutuje się o współczesnych wyzwaniach, przedstawia rozwiązania i innowacyjne idee, a opiniami dzielą się liderzy świata nauki i biznesu. Tak było i tym razem

Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem: „Europa po pandemii: Solidarność, Wolność, Wspólnota”. Ponad 150 wydarzeń, kilka tysięcy gości: liderów z różnych branż, szefów urzędów centralnych, polityków, działaczy samorządowych, naukowców i działaczy społecznych – to bilans trzydniowego spotkania, które po raz pierwszy odbyło się w Karpaczu (8-10 września 2020 r.).

W ramach forum Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zorganizowała trzy panele dyskusyjne: „Współpraca trzech sektorów: uczelnie, przedsiębiorcy i instytuty badawcze jako podstawa rozwoju polskiej gospodarki”, „Branżowa szkoła przyszłości – wyzwania rynku pracy” oraz „Czy szkoły staną się liderem cyfrowej transformacji?”.

Wsparcie szkolnictwa zawodowego

To, jak teoria i idee przekładają się na realne działania, pokazał panel dotyczący współpracy między sektorami, na którym Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji podpisała porozumienie w sprawie wsparcia zawodów WorldSkills Poland przez Grupę Azoty S.A. Dokument podpisali wiceprezes Grupy Azoty S.A. Grzegorz Kądzielawski oraz dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji dr Paweł Poszytek.

– Staramy się organizować eliminacje dla młodych ludzi w różnych branżach, żeby wyłonić najlepszych reprezentantów Polski na mistrzostwach światowych czy europejskich. Jednak sam talent młodych ludzi nie wystarczy. Potrzebni są trenerzy i zaplecze finansowe. Żeby podołać temu zadaniu, pozyskujemy różnych partnerów – mówi dr Poszytek.

W ramach współpracy Grupa Azoty S.A. zobowiązała się m.in. do przeprowadzenia eliminacji krajowych uczestników do konkursu WorldSkills w konkurencji Chemical Laboratory Technican, wsparcia eksperckiego oraz sprzętowego, ukierunkowanego na przygotowanie uczniów szkół branży chemicznej do udziału w konkursach umiejętności zawodowych EuroSkills i WorldSkills oraz sprawowania opieki trenerskiej nad wyłonionymi zawodnikami.

– Bardzo się cieszymy, że Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zaproponowała nam partnerstwo przy ważnym projekcie WordSkills. Dla nas jest to inwestycja w kadry, które, mam nadzieję, w przyszłości zasilą nasze fabryki. Wierzymy, że uda nam się przygotować zawodników, którzy powalczą o największe laury na arenie międzynarodowej – mówił wiceprezes Grupy Azoty S.A. Grzegorz Kądzielawski.

Zmienność jedyną stałą

Podczas panelu „Branżowa szkoła przyszłości – wyzwania rynku pracy” padły z kolei ciekawe pytania: Jak kształcić młodych ludzi do potrzeb nowoczesnej gospodarki cyfrowej? Jak wygląda współpraca firm i szkół branżowych? Jakie skutki pandemia przyniosła w edukacji i jakie są scenariusze rozwoju sytuacji. Starali się na nie odpowiedzieć przedstawiciele m.in. Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Rozwoju, FRSE oraz eksperci od zasobów ludzkich. – Zdalne nauczanie i zdalna praca to są naczynia połączone. Bo zdalna edukacja przygotowuje przyszłą kadrę pracowniczą w gospodarce. Moje wnioski są takie, że nie uciekniemy przed automatyzacją i cyfryzacją – mówiła podczas panelu Olga Semeniuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju.

W dyskusji udział wziął także dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, który podkreślał, jak ważne jest rozwijanie kompetencji.
– Pandemia pokazuje, że niezależnie od branży wszyscy jesteśmy w trudnej sytuacji. Wszyscy w swoich dziedzinach musimy być liderami i być przygotowani na różnego rodzaju wyzwania, będziemy musieli podejmować szybkie decyzje i potrafić motywować ludzi do działania. To wymaga wielu skompilowanych kompetencji, ale od tego nie uciekniemy. Będziemy musieli się przyzwyczaić, że zmienność będzie stałym czynnikiem – mówił w podsumowaniu spotkania dr Poszytek.

Szkoły i transformacja cyfrowa

Z powodu pandemii ponad miliard uczniów w przeszło 100 krajach musiało uczyć się przez internet. Do prawidłowego przebiegu tego procesu ważne jest przygotowanie kadry pedagogicznej, zarówno pod kątem obsługi narzędzi służących do edukacji na odległość, jak i zagwarantowanie ogólnodostępnych zasobów, z których można korzystać w pracy dydaktycznej. Tą tematyką zajęli się uczestnicy ostatniego z paneli: „Czy szkoły staną się liderem cyfrowej transformacji?”.

– Mamy program eTwinning, w którego ramach przez kilka ostatnich lat, jeszcze zanim nadeszła pandemia, 70 tys. nauczycieli w Polsce realizowało międzynarodowe projekty cyfrowe i współpracowało ze szkołami partnerskimi z innych krajów. W Polsce jest 650 tysięcy nauczycieli, zatem te 70 tysięcy to jest kilkanaście procent osób, które już wcześniej wykonywały projekty cyfrowe, o wiele bardziej skomplikowane i wymagające niż zwykłe nauczanie zdalne. Dla nich poprowadzenie lekcji zdalnie to jest coś całkowicie naturalnego – wskazywał dr Paweł Poszytek. – Oczywiście to nie jest cała prawda o polskim systemie edukacji, ale mówię o obszarze, w którym działamy i tak tę edukację widzimy – zaznaczył.