Pięć lat szkolnych zmian


Nie bójmy się rutyny, idźmy pod prąd. I pamiętajmy, że wciąż trzeba się rozwijać – zachęcali uczestnicy trzeciej już konferencji POWERGEDON

Z okazji pięciolecia realizacji przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji projektów ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) beneficjenci z całej Polski przyjechali do pałacu w Łochowie na Mazowszu. – Efektem ostatnich pięciu lat jest dofinansowanie ponad 3 tys. projektów na ponad miliard złotych. Dzięki temu blisko 77 tys. osób mogło wyjechać w celach edukacyjnych do 31 europejskich krajów – mówiła Liliana Budkowska, dyrektor Biura Programów Zewnętrznych i Międzysektorowych Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Dominika Tadla, zastępca dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, zachęcała: – Dzięki tym wyjazdom uczniowie i absolwenci mają szansę poznać realia zawodowe, by po powrocie do kraju mieć większą swobodę w odnalezieniu się na rynku pracy. Nauczyciele mogą z kolei obserwować inne metody pracy z uczniem, by później wykorzystać je w codziennej pracy w swojej instytucji.

Głównym punktem spotkania była konferencja poświęcona innowacjom społecznym i współpracy międzynarodowej w edukacji. Podczas pierwszego panelu, pod hasłem „Bój się i rób”, Oktawia Gorzeńska, dyrektor XVII LO w Gdyni, opowiadała o przełamywaniu strachu. Jak wspominała, gdy jeszcze pracowała jako polonistka, bardzo bała się rutyny. – Umierałam na samą myśl, że do końca kariery zawodowej będę musiała mówić o Sienkiewiczu czy Fredrze. Pomyślałam, że muszę znaleźć dla siebie coś nowego. Dzięki projektom wspieranym przez FRSE zaczęłam robić ciekawe rzeczy, ale spotykałam się z oporem ze strony dyrekcji, innych nauczycieli i rodziców. Było mi ciężko, ale przetrwałam. Dziś jestem dyrektorem jednej z najnowocześniejszych placówek pod względem nauczania w Polsce i jestem z tego dumna. Projekty ukształtowały mnie i moich uczniów. Bardzo mocno zmieniliśmy szkołę – mówiła.

Iwona Świątkowska, wicedyrektor Zespołu Szkół Społecznych im. Mikołaja Reja w Kielcach wspominała, że jeszcze cztery lata temu nie było w jej mieście nawet jednej dwujęzycznej placówki edukacyjnej. – My w Kielcach byliśmy pierwsi. Od 2015 r. tworzymy oddziały przedszkolne i szkolne, które realizują innowacje pedagogiczne z zakresu nauczania dwujęzycznego. Nauczyciele, szczególnie starsi stażem, początkowo bali się, że stracą pracę. Trzeba było rozwiać ich wątpliwości, zmienić nastawienie do pracy i metody nauczania. Udało się – mówiła z dumą Świątkowska.

Bartłomiej Polakowski z PwC Polska, ekspert e-learningu, zachęcał nauczycieli, by nie bali się nowych technologii: – Tu nie chodzi o zastąpienie ludzi przez maszyny. Rozszerzona rzeczywistość, sztuczna inteligencja, chatboty, to nie science fiction, to nasza współczesność. To już nie są czasy, gdy uczyliśmy się w szkole, a później szliśmy do pracy. Obecnie cały czas trzeba się rozwijać i w siebie inwestować, żeby nie zostać w tyle. Ważny jest także networking, czyli budowanie sieci wzajemnych kontaktów, dzięki ktgórym nasze możliwości rozwojowe, także pod kątem zawodowym, stają się olbrzymie – mówił Polakowski.

Uczestnicy POWERGEDON-u mieli też możliwość zapoznania się z Mobilnym Centrum Edukacyjnym FRSE. To wielka ciężarówka, w której znajdują się nowoczesne technologie do wykorzystania w procesie edukacji. Wciągają w zabawę i naukę nie tylko uczniów, ale także i nauczycieli.