Pomysł, technologia, zaangażowanie


Nagrody w konkursie „Nasz projekt eTwinning” wręczane są cyklicznie podczas specjalnej ceremonii. Choć tegoroczna gala, mająca uczcić także 15-lecie programu, z powodu pandemii została odwołana, nie pokrzyżowało to planów konkursowych. Rozmawiamy z Pawłem Czaplińskim z Krajowego Biura eTwinning

Zamiast spotkać się 8 czerwca się podczas gali 15-lecia programu eTwinning w Polsce, rozmawiamy online. A jak w czasie pandemii radziły sobie szkoły i przedszkola zaangażowane w program?

Paweł Czapliński: Główną cechą programu jest wirtualna współpraca na bezpiecznej platformie. Kontakt fizyczny nie jest konieczny. Nauczyciele doceniają ten fakt i angażują się w realizację projektów. Tylko w pierwszym kwartale tego roku odnotowaliśmy tysiąc nowych przedsięwzięć. To zdecydowanie więcej niż w 2019 r. – wówczas do końca marca zarejestrowano ich ok. 700.

Znamy już laureatów konkursu „Nasz projekt eTwinning 2020”. Czym charakteryzowały się nagradzane w tym roku pomysły? Czy pojawiły się projekty związane z ekologicznym tematem przewodnim tego roku?

PCz: Wspólną cechą zgłoszonych inicjatyw był wysoki poziom. Jury miało trudne zadanie. W tegorocznym konkursie nagrodzony projekt w kategorii „Zmiany klimatyczne” – „Switching to eco-logical thinking” – to perełka, jeśli chodzi o pogłębianie świadomości na temat zmian klimatycznych.

Jak przez 15 lat programu w Polsce zmieniało się podejście szkół i przedszkoli do eTwinningu?

PCz: eTwinning wystartował jako program umożliwiający współpracę europejskich szkół z wykorzystaniem nowoczesnej technologii. Spot­kał się z dużym zainteresowaniem, które rosło wraz z ewolucją programu. Wychodząc naprzeciw potrzebom uczestników, rozszerzał on swoją ofertę o bezpłatne szkolenia, przydatne materiały oraz pomagał w rozwoju portalu europejskiego – społeczności entuzjastów wspierających się nawzajem. Staliśmy się stałym elementem pracy tysięcy szkół. n
Rozmawiał Maciej Kałach – korespondent FRSE

Działający od 2005 roku eTwinning promuje współpracę szkół ponad granicami i wspiera rozwijanie kompetencji cyfrowych. Jest ważnym narzędziem pracy pedagogów. Program zgromadził przez te lata społeczność ponad 800 tysięcy pasjonatów nowoczesnej edukacji, którzy wspólnie zrealizowali 300 tysięcy projektów. Dużą i zaangażowaną grupę stanowi ponad 70 tysięcy polskich eTwinnerów, którzy wzięli udział w 35 tysiącach przedsięwzięć.
Aby uczcić ich sukcesy, przygotowaliśmy wyjątkowe, dwudniowe wydarzenie łączące celebrowanie z ciekawymi warsztatami dla ponad 250 osób. Niestety, plany musiały ulec zmianie, eTwinnerzy są jednak elastyczni! To właśnie ta elastyczność i specyficzna forma pracy pozwoliły efektywnie przekształcić liczne stacjonarne działania w wydarzenia online. Ogromną rolę odegrali w tym procesie nauczyciele – członkowie społeczności eTwinning, od lat realizujący aktywności zdalnie. Nie tylko chętnie dołączają do nowych szkoleń online, ale z entuzjazmem dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, wspierając osoby stawiające pierwsze kroki w edukacji zdalnej.
Monika Regulska – ekspertka FRSE

Oto najlepsi z najlepszych – lista laureatów zwycięskich projektów eTwinning 2020:

Projekt dla uczniów w wieku 3–6 lat – I miejsce: „Busy Bags in my Bag”
Magdalena Dybiżbańska-Klinkosz, Przedszkole Językowo-Muzyczne „Calineczka” w Gdańsku
Dzieci wraz z rówieśnikami z Armenii i Hiszpanii badały życie owadów, wykorzystując nowoczesne narzędzia komunikacji.

Projekt dla uczniów w wieku 7–10 lat – I miejsce: „English with Friends is… FUN”
Anna Szczepaniak, Szkoła Podstawowa nr 9 im. Mikołaja Kopernika w Dzierżoniowie
Czwartoklasiści oraz ich greccy i hiszpańscy koledzy uczyli się języka angielskiego. Zajęcia odbywały się online z wykorzystaniem platformy Nearpod.

Projekt dla uczniów w wieku 11–15 lat – I miejsce: „W labiryncie książek”
Teresa Prokowska, Izabela Kulpa, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Bolesławcu
Cel projektu: promocja czytelnictwa. Uczniowie i ich koledzy ze szkół polonijnych z Belgii, Czech i Litwy, wykorzystując komunikatory internetowe, prezentowali ulubione książki.

Projekt dla uczniów w wieku 16–19 lat – I miejsce: „Street Art Around Europe”
Agata Reichert-Zaczek, II Liceum Ogólnokształcące im. Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie
Projekt artystyczny, zrealizowany z partnerskimi szkołami z Belgii, Francji, Słowacji i Turcji. Rezultat: e-book z opowiadaniami zilustrowanymi zdjęciami graffiti.

Ambasador eTwinning – Zwycięzca: „Ein Team, ein Raum, eine Stunde Zeit – Escape Room fϋr den Klassenraum”
Celina Świebocka, Szkoła Podstawowa w Jazowsku
120 uczniów z siedmiu szkół europejskich opracowało łącznie 26 analogowych i cyfrowych edukacyjnych pokojów zagadek, poznając niemiecką gramatykę.

Projekty o tematyce zawodowej – Zwycięzca: „Sharing Cultures Through Food”
Monika Pasionek, Zespół Szkół nr 1 im. Józefa Piłsudskiego w Limanowej
Uczniowie oraz ich rówieśnicy z Chorwacji, Francji, Grecji i Włoch przygotowali m.in. wirtualne restauracje z regionalnymi potrawami.

Zmiany klimatyczne – Zwycięzca: „Switching to Eco-logical Thinking”
Magdalena Kujawa, L0 nr VI im. Bolesława Prusa we Wrocławiu
Opracowanie konstytucji ekologicznej, przygotowanie bloga i gry planszowej to efekt pracy uczniów wraz z równieśnikami z Włoch i Portugalii.

Synergia między eTwinning a Erasmus+ – Zwycięzca: „Inclusive Regional Guides for Youth (IRGY)”
Paweł Ciesielczuk, Zespół Szkół Ekonomicznych i Mundurowych im. gen. Władysława Andersa w Chełmie, woj. lubelskie
Uczniowie z kolegami z Hiszpanii i Francji opracowali anglojęzyczne przewodniki wideo, przewodniki audio dla niewidomych, gry uliczne dostosowane do niepełnosprawnych.