Siłą są ludzie


Co robić, gdy nasz projekt nie otrzyma dofinansowania, o które się ubiegaliśmy? Z pomocą przychodzi crowdfunding

Metoda polega na tym, że społeczność zgromadzona wokół idei lub miejsca (potocznie crowd) poprzez stronę internetową wpłaca pieniądze na konkretny cel (nasz pomysł). Istotą crowdfundingu jest to, że nie chodzi w nim o pojedyncze, duże wpłaty, a o liczne, ale raczej drobne. Wpłacane kwoty to często równowartość kawy z ciastkiem w kawiarni. Siłą jest tłum – im więcej wpłacających, tym lepiej dla kampanii.

Korzyść obustronna
Modeli crowdfundingu jest wiele. Można spotkać się m.in. z kampaniami charytatywnymi (na leczenie czy operacje) lub biznesowymi (na rozruch przedsiębiorstwa). My przyjrzymy się modelowi opartemu na nagrodach, w którym wpłacający zawsze dostają w zamian coś konkretnego. Gdy pomysłodawca zamierza wydać książkę – może to być książka. Gdy organizuje wyjazd, może to być np. zaproszenie na warsztaty. Realizując kampanię w takim schemacie, nie wyciągamy ręki po pieniądze, a bardziej wymieniamy się wartością. Kampania crowdfundingowa (czyli okres gromadzenia pieniędzy) staje się więc czymś więcej niż zwykłą zbiórką.
Ze strony organizatorów to zaproszenie do współtworzenia projektu – z takim nastawieniem można osiągnąć o wiele więcej!

Co ważne, dzięki internetowi chętnych do współtworzenia naszego przedsięwzięcia można znaleźć na całym świecie. Przypomina to projekty realizowane w ramach programu eTwinning, który daje szkołom i przedszkolom możliwość zawierania partnerstw międzynarodowych i wspiera realizację inicjatyw, dla których granice geograficzne już nie mają znaczenia.

Ogranicza nas tylko wyobraźnia
Dzięki crowdfundingowi możemy sfinansować każdy projekt edukacyjny. Załóżmy, że pracujemy nad podręcznikiem prezentującym nową metodę nauki języka obcego i chcemy go wydać samodzielnie. Akcja w sieci pomoże nam pozyskać pieniądze na redakcję, korektę, skład i druk, dodatkowo umożliwi też dotarcie z publikacją do szerokiej grupy odbiorców. W podobny sposób można zrealizować marzenia o zagranicznym wyjeździe z uczniami lub otwarciu świetlicy muzycznej, w której młodzież nauczy się grać na instrumentach i nagrywać płyty.
Wszystko to są idealne pomysły, wokół których można zbudować społeczność.

Jak zacząć?
Przede wszystkim warto przemyśleć, co tak naprawdę chcemy zrobić. Dobry pomysł jest konkretny i namacalny – wspierający musi rozumieć, w czym bierze udział. Gdy mamy pomysł, przychodzi czas, by pokazać się społeczności: musimy znaleźć ludzi, którzy mogliby się zainteresować naszym projektem. Wybór polskich i zagranicznych platform crowfundingowych jest duży (linki tutaj: www.bit.ly/CFplatformy). Co ważne, nie warto kierować się jedynie wysokością prowizji pobieraną na stronach, dobrze jest po prostu sprawdzić, które serwisy nam się podobają i na których pojawiają się interesujące projekty.

Kolejny krok to policzenie, ile pieniędzy potrzebujemy, i wymyślenie nagrody – co zaoferujemy wpłacającym? Elementy oferty są uzależnione od wielkości wpłaty – za najmniejsze kwoty nasi sponsorzy dostają symboliczne podziękowania, za większe przelewy – wartościowe przedmioty, vouchery na noclegi czy zaproszenia na ciekawe spotkania. Warto sięgnąć po inspiracje: www.bit.ly/CFnagrody.

I wreszcie – decyzja, kiedy ruszamy. Kto pomoże nam na starcie? Czy mamy zespół? Czy damy radę rozesłać wszystkie obiecane nagrody i jak sfinansujemy ich koszty?
A potem już nic nie stoi na przeszkodzie, by zaplanować promocję i działać. Aby kampania crowdfundingowa była skuteczna, wymaga sporo zaangażowania. Poniższa checklista pomoże zaplanować działania i sprawdzić, czy wszystko mamy gotowe do startu: www.bit.ly/checklistaCF.
Powodzenia!

Przykłady projektów edukacyjnych finansowanych przez społeczność:
» działania w ramach „Space Cafe” (wirtualna kawiarenka wspierająca naukę języka angielskiego – projekt eTwinning związany z crowdfundingiem): www.bit.ly/space-cafe
» wyjazd młodzieży na finał konkursu „Apps for Good” do Lizbony: www.wspieram.to/zoe
» stworzenie zielonej sali lekcyjnej: www.wspieram.to/projektzielonasala
» wprowadzenie do Polski metody nauczania łączącej praktyki biznesowe i wspierającej dzieci w nabywaniu kompetencji XXI wieku: www.wspieram.to/eduscrum