Triumf pomysłu


Rekordowo długa była lista przedsięwzięć zgłoszonych do 15. edycji konkursu „Nasz projekt eTwinning”. W modzie wciąż są dobre pomysły – dzięki nim wiedza sama wchodzi do głowy

Program eTwinning to dobre narzędzie rozwoju kompetencji oraz łączenia ludzi i państw. Mnie daje on wiele satysfakcji, bo mogę na arenie międzynarodowej chwalić się polskimi sukcesami – mówił podczas gali w Zamku Ujazdowskim Rafał Lew-Starowicz z Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Tej satysfakcji nie ma się co dziwić – w tym roku na konkurs wpłynęły aż 103 wnioski. To spory sukces, biorąc pod uwagę to, jak wyglądały początki programu. – Na starcie mało kto wierzył w sukces tej inicjatywy – przypomniał dr Paweł Poszytek, dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, która zorganizowała galę. – Dziś eTwinning to potężna społeczność ze wspaniałymi projektami i cieszę się, że to wy budujecie ten program – zwracał się do zgromadzonych na gali nauczycieli.

W tegorocznym konkursie wybrano 17 najciekawszych, najbardziej kreatywnych i innowacyjnych działań. W kategorii wiekowej 3–6 lat pierwsze miejsce zajęło przedszkole nr 21 w Rybniku. Nagrodę za projekt „Small Scientists discovering the earth” odebrała Hanna Jary. – Chociaż dwa lata temu zajęliśmy pierwsze miejsce, w tym roku nie spodziewałam się tej nagrody. Nasze dzieci przez wideo rozmowy robiły doświadczenia wspólnie z uczniami z innych krajów. To były eksperymenty dotyczące roztapiania lodu czy wędrowania wody przez chusteczki nasączone barwnikami. Było przy tym dużo zabawy i radości. Już teraz pytają o kolejne projekty – cieszyła się nauczycielka.

W kategorii wiekowej 7–10 lat wygrała Karolina Szymaniak z uczniami ze Szkoły Podstawowej nr 11 im. Stefana Batorego w Inowrocławiu za projekt „Bubbling my plays”. – Nasi uczniowie razem z kolegami z Hiszpanii odtwarzali w formie komiksu historie z podręcznika do języka angielskiego. My układaliśmy do nich scenariusze. Dzieci się przebierały, wymyślały scenografię, później to nagrywaliśmy i zamieszczaliśmy film na platformie TwinSpace. Na tej podstawie hiszpańscy uczniowie tworzyli komiks. I vice versa. To była bardzo dobra zabawa, bez presji czy stresu. Wielu uczniów wykazało się talentem aktorskim, co mnie pozytywnie zaskoczyło – cieszyła się Karolina Szymaniak.

W kategorii wiekowej 11–15 lat zwyciężyła Szkoła Podstawowa nr 22 im. Janusza Korczaka we Włocławku za projekt „TransMission for the Global Goals”. – Pracowaliśmy nad tym przez cały rok szkolny. Nie spodziewałam się pierwszego miejsca, choć uczniowie ciężko pracowali. Temat był ważny: Cele Zrównoważonego Rozwoju – opowiada Małgorzata Tomczak-Walkusz, opiekunka projektu. – Współpracowaliśmy ze szkołami we Francji, Włoszech i w Irlandii. Dzieci w pierwszym etapie projektu musiały się poznać i stworzyć małe grupy narodowe. Później, już w międzynarodowych zespołach, wybierały, który z 17. Celów Zrównoważonego Rozwoju chcą szczegółowo badać.

Na ten temat pisały artykuły i nagrywały audycje radiowe po angielsku. Jestem z nich dumna, bo nie mieli żadnych barier językowych. Świetnie radzili sobie w międzynarodowym zespole i myślę, że te umiejętności wypracowane podczas projektu przydadzą im się w przyszłości.

Program eTwinning działa od 2005 r. To największa europejska społeczność szkolna, zrzeszająca ponad 700 tys. nauczycieli ze Starego Kontynentu. – Co 10. nauczyciel i co 10. szkoła należąca do eTwinning pochodzą z Polski. To brzmi dumnie! – podkreślali prowadzący galę konkursową.

W programie biorą udział nauczyciele wszystkich przedmiotów, pracujący z uczniami na każdym poziomie edukacji (także bibliotekarze szkolni i pedagodzy). Do programu mogą przystąpić wszystkie przedszkola i szkoły realizujące obowiązującą podstawę programową określoną przez MEN. Sercem eTwinningu jest nowoczesny międzynarodowy portal społecznościowy, który zapewnia swobodną komunikację, wymianę doświadczeń i realizację projektów edukacyjnych.