VET Week zdalnie i z rekordem


– Szkoły branżowe mają ogromny potencjał, zwłaszcza te, które biorą udział w projektach z programu Erasmus+ – mówi jedna z organizatorek Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych (VET Week).

Tegoroczne wydarzenie było inne niż poprzednie. Nie w jednym miejscu i nie twarzą w twarz. Bez publiczności i bez pokazu umiejętności uczniów. Goście VET Weeka co prawda widzieli się, ale przez ekran komputera. Pandemia koronawirusa wymusiła w tym roku zmiany w organizacji najważniejszego święta dla wszystkich zaangażowanych w edukację branżową.

Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych to coroczna inicjatywa Komisji Europejskiej. Odbywa się w tym samym czasie w kilkudziesięciu krajach na Starym Kontynencie. Promuje korzyści płynące z edukacji w szkołach branżowych i podnoszenie kwalifikacji zawodowych. W ramach wydarzenia przez kilka dni odbywają się konferencje, sesje tematyczne, warsztaty i pokazy umiejętności zawodowych. Przedstawiciele szkół i stowarzyszeń branżowych, doradcy zawodowi oraz członkowie izb rzemieślniczych w ramach dobrych praktyk wymieniają się doświadczeniami. Wydarzenie ma inspirować i zachęcać do rozwoju wszystkich zaangażowanych w edukację zawodową.

– Jeszcze wczesną wiosną mieliśmy zupełnie inne plany dotyczące tegorocznych obchodów – przyznaje Izabela Laskowska, dyrektor Biura Kształcenia Zawodowego i Edukacji Dorosłych w Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, organizującej w Polsce VET Week. – Bardzo żałuję, że w tym roku zabrakło pokazu umiejętności, bo to najciekawsza część wydarzenia. W poprzednich latach między konferencjami uczniowie szkół branżowych chwalili się tym, czego uczą się na lekcjach i podczas praktyk zawodowych. Mogliśmy podziwiać ich, gdy szykują fryzury, przygotowują potrawy, składają roboty czy prezentują własnoręcznie wykonane w drewnie przedmioty. Jeśli sytuacja pandemiczna się nie zmieni, to za rok ich pokaz zobaczymy w formie zdalnej, za pomocą kamerek internetowych – snuje plany Laskowska.

Tegoroczne wydarzenie przyciągnęło znacznie więcej widzów. W VET Weeku uczestniczyło ok. 700 osób, ponad dwukrotnie więcej niż rok temu.

Podczas konferencji online, inaugurującej Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych, dyskutowano nad przyszłością kształcenia branżowego w kontekście zmian społecznych i rozwoju technologicznego. Zastanawiano się również, w jaki sposób koronawirus wpłynął na edukację w szkołach branżowych i jak będzie oddziaływał na rynek pracy w przyszłości. Przytoczono dane, z których wynika, że – mimo pandemii – w tym roku przybyło uczniów w szkołach branżowych. Ich odsetek wzrósł z 14 do 17 proc. Przedstawiciele pracodawców zwracali uwagę, jak ważna jest współpraca szkół i uczelni z przedsiębiorcami, udział uczniów w stażach zawodowych i ich działalność pozalekcyjna.

Później uczestnicy VET Weeka mogli przemieszczać się między wirtualnymi pokojami, by wybrać interesujące ich sesje. Te dotyczyły m.in. innowacyjnego podejścia do organizacji kształcenia branżowego, dwujęzyczności w szkołach zawodowych czy zagranicznych mobilności jako szansy na odniesienie sukcesu na rynku pracy (prezentowano wyniki międzynarodowego badania absolwentów zagranicznych staży zawodowych).

Do tej pory w projektach międzynarodowych uczestniczyło aż 58 tys. uczniów i nauczycieli ze szkół branżowych w Polsce, którzy dzięki programowi Erasmus+ mogli zdobyć doświadczenie u boku mistrzów w swoim fachu. W ich zagraniczne staże zainwestowano ok. 172 mln euro. W latach 2014–2020 wpłynęło niemal 7 tys. wniosków dotyczących organizacji praktyk zagranicznych lub nawiązania międzynarodowych partnerstw. Każdego roku padał rekord zainteresowania uczestnictwem w projektach z programu Erasmus+. Wsparciem objęto prawie 2 tys. inicjatyw z całej Polski.