

TCA – Transnational Cooperation Activities to międzynarodowe działania realizowane we współpracy z innymi Narodowymi Agencjami, mające na celu:
- wspieranie wdrażania Programu Erasmus+ tak, by miał wysoką jakość oraz mobilizował do działania maksymalną liczbę organizacji i osób indywidualnych;
- wpływ na rozwój w obszarze edukacji, szkoleń i pracy z młodzieżą i innymi grupami docelowymi, zgodnie z priorytetami Programu Erasmus+;
- podejmowanie współpracy między organizacjami aktywnymi w edukacji, szkoleniach i pracy z młodzieżą.
Działania TCA podzielone są na 3 podstawowe grupy:
- międzynarodowe seminaria kontaktowe i inne działania przeznaczone dla potencjalnych beneficjentów Programu, mające na celu głównie nawiązanie współpracy i zaplanowanie przyszłych projektów w ramach Programu Erasmus+;
- międzynarodowe działania tematyczne (szkolenia, wizyty studyjne, seminaria i inne wydarzenia) dotyczące celów, priorytetowych grup docelowych, których uczestnikami najczęściej są osoby mające doświadczenie w realizacji projektów w ramach Erasmus+;
- międzynarodowe badania efektów projektów realizowanych w ramach Programu Erasmus+.
Szkolenia międzynarodowe TCA realizowane są we wszystkich sektorach Programu Erasmus+, obejmują także wydarzenia międzysektorowe. Aktualna oferta wydarzeń w ramach TCA dostępna jest na stronach:
https://erasmusplus.org.pl/inicjatywy/tca-wspolpraca-miedzynarodowa/ oraz https://www.salto-youth.net/ .
Erasmus+

Erasmus+ składa się z trzech akcji: Mobilność edukacyjna, Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk oraz Wsparcie reform w obszarze edukacji. Każda z akcji obejmuje projekty zdecentralizowane, o których realizacji decydują narodowe agencje programu Erasmus+, oraz projekty i programy scentralizowane, zarządzane przez Agencję Wykonawczą ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA) w Brukseli. Nad całością realizacji programu czuwa Komisja Europejska, która na bieżąco zarządza budżetem oraz określa priorytety, cele i kryteria.
W Polsce Narodową Agencją programu Erasmus+ jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, która realizuje akcje zdecentralizowane w ramach pięciu programów sektorowych: Erasmus+ Edukacja szkolna, Erasmus+ Szkolnictwo wyższe, Erasmus+ Młodzież, Erasmus+ Edukacja dorosłych oraz Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe. Sektory te wspierają działania, z których większość do 2013 r. finansowana była w ramach programów „Uczenie się przez całe życie”, „Młodzież w działaniu”, Erasmus Mundus, Tempus, Alfa, Edulink oraz programów współpracy z krajami uprzemysłowionymi w dziedzinie szkolnictwa wyższego.
W przypadku akcji i programów scentralizowanych zarządzanych przez EACEA – Erasmus+ Sport oraz Jean Monnet – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji prowadzi działalność informacyjną. Pierwszy z tych programów dofinansowuje współpracę partnerską w dziedzinie sportu oraz niekomercyjne europejskie wydarzenia sportowe, drugi wspiera działania dotyczące integracji europejskiej i popularyzacji wiedzy o UE, podejmowane głównie przez szkoły wyższe.
Podstawowe dane liczbowe:
- Z programu skorzysta 4 mln osób, w tym 2 mln studentów, 800 tys. wykładowców, nauczycieli, szkoleniowców, przedstawicieli kadry edukacyjnej i osób pracujących z młodzieżą będzie uczestniczyć w projektach mobilności pracowników;
- 25 tys. partnerstw strategicznych połączy 125 tys. szkół, instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego, instytucji szkolnictwa wyższego i kształcenia dorosłych, organizacji młodzieżowych i przedsiębiorstw;
- 150 sojuszy na rzecz umiejętności sektorowych zostanie ustanowionych przez 2 tys. organizatorów kształcenia i szkolenia zawodowego oraz przedsiębiorców;
- 150 sojuszy na rzecz wiedzy zostanie ustanowionych przez 1,5 tys. instytucji szkolnictwa wyższego i przedsiębiorstw.
Struktura programu Erasmus+ obejmuje następuje elementy:
- mobilność osób uczących się i kadry: możliwości podjęcia nauki i/lub zdobycia doświadczenia zawodowego w innym kraju przez studentów i uczniów, praktykantów/stażystów, osoby młode i wolontariuszy, a także nauczycieli akademickich, nauczycieli, osoby prowadzące szkolenia, osoby pracujące z młodzieżą, pracowników instytucji edukacyjnych oraz organizacje społeczeństwa obywatelskiego;
- wspólne studia magisterskie Erasmus Mundus: zintegrowane programy studiów wyższych oferowane przez konsorcja instytucji szkolnictwa wyższego, które przyznają stypendia na cały okres studiów najlepszym studentom studiów magisterskich na całym świecie;
- kredyty dla studentów studiów magisterskich Erasmus+: studenci studiów wyższych z krajów programu mogą ubiegać się o pożyczkę wspieraną w ramach programu w celu podjęcia studiów magisterskich za granicą. Studenci powinni ubiegać się o pożyczki w krajowych bankach lub agencjach udzielających pożyczek studenckich.
W ramach tej akcji kluczowej wspierane są:
- transnarodowe partnerstwa strategiczne mające na celu opracowywanie inicjatyw odnoszących się do jednej lub kilku dziedzin kształcenia, szkolenia i młodzieży oraz promowanie innowacji, wymiany doświadczeń i know-how między różnymi rodzajami organizacji zajmujących się kształceniem, szkoleniem i młodzieżą lub innymi stosownymi dziedzinami. Wspierane są określone działania dotyczące mobilności w zakresie, w jakim przyczyniają się do realizacji celów projektu;
- sojusze na rzecz wiedzy między instytucjami szkolnictwa wyższego a przedsiębiorstwami, które mają na celu propagowanie innowacji, przedsiębiorczości, kreatywności, zatrudnialności, wymiany wiedzy lub nauczania i uczenia się multidyscyplinarnego;
- sojusze na rzecz umiejętności sektorowych, w ramach których wspiera się opracowywanie i prowadzenie wspólnych programów szkolenia zawodowego, programów oraz metod nauczania i szkolenia z wykorzystaniem danych wskazujących trendy w określonym sektorze gospodarki oraz umiejętności niezbędnych w celu wykonywania pracy w jednej lub kilku dziedzinach zawodowych;
- projekty z zakresu budowania potencjału, w ramach których wspiera się współpracę z krajami partnerskimi w dziedzinie szkolnictwa wyższego i młodzieży. Projekty z zakresu budowania potencjału mają na celu wspieranie procesów modernizacji i umiędzynarodowienia organizacji/instytucji i systemów. Niektóre typy projektów z zakresu budowania potencjału wspierają działania dotyczące mobilności w zakresie, w jakim przyczyniają się one do realizacji celów projektu;
- platformy informatyczne, takie jak eTwinning, portal School Education Gateway, Elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie (EPALE) oraz Europejski Portal Młodzieżowy, oferujące wirtualną przestrzeń współpracy, bazy danych dotyczące możliwości, udział we wspólnotach praktyków oraz inne usługi online dla nauczycieli, osób prowadzących szkolenia, praktyków w dziedzinie edukacji szkolnej i edukacji dorosłych oraz dla osób młodych, wolontariuszy i osób pracujących z młodzieżą w Europie i poza jej granicami.
W ramach tej akcji kluczowej wspierane są:
- wiedza w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży do celów kształtowania i monitorowania polityki opartej na wynikach badań, w szczególności:
- analiza dotycząca poszczególnych krajów i analiza tematyczna, m.in. poprzez współpracę z sieciami akademickimi;
- partnerskie uczenie się i oceny koleżeńskie/środowiskowe za pomocą otwartych metod koordynacji w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży;
- inicjatywy na rzecz polityki innowacyjności mające na celu pobudzanie rozwoju innowacyjnej polityki wśród zainteresowanych stron oraz umożliwianie organom publicznym badania skuteczności innowacyjnych polityk w sytuacjach rzeczywistych na podstawie solidnych metod oceny;
- wsparcie narzędzi polityki europejskiej w celu zwiększenia przejrzystości oraz ułatwienia uznawania umiejętności i kwalifikacji, a także w celu transferu punktów zaliczeniowych, aby wspierać zapewnianie jakości, poświadczanie uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, zarządzanie umiejętnościami i poradnictwo. Akcja ta obejmuje również wsparcie sieci, które ułatwiają ogólnoeuropejskie wymiany, mobilność edukacyjną i zawodową obywateli oraz rozwój elastycznych ścieżek kształcenia obejmujących różne dziedziny kształcenia, szkolenia i w zakresie młodzieży;
- współpraca z organizacjami międzynarodowymi dysponującymi uznaną wiedzą fachową i zdolnościami analitycznymi (takimi jak OECD i Rada Europy) w celu zwiększenia wpływu i wartości dodanej polityk w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży;
- dialog z zainteresowanymi stronami, promowanie polityki i programu z udziałem organów publicznych, organizatorów i zainteresowanych stron działających w obszarze kształcenia, szkolenia i młodzieży w celu upowszechniania wiedzy na temat europejskiej agendy politycznej, w szczególności strategii „Europa 2020”, ET 2020, strategii UE na rzecz młodzieży, a także zwiększania zewnętrznego wymiaru europejskiej polityki w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży. Działania te mają kluczowe znaczenie dla rozwoju zdolności zainteresowanych stron do aktywnego wspierania realizacji strategii politycznych poprzez pobudzanie wykorzystywania wyników programu i wywieranie wymiernego wpływu.
W ramach działań Jean Monnet wspierane będą:
- akademickie moduły, katedry i centra doskonałości mające na celu pogłębianie nauczania w ramach studiów w zakresie integracji europejskiej stanowiących część programu nauczania instytucji szkolnictwa wyższego oraz prowadzenie, monitorowanie i nadzorowanie badań nad treściami dotyczącymi UE, również w odniesieniu do innych poziomów kształcenia, takich jak doskonalenie zawodowe nauczycieli i kształcenie obowiązkowe. Akcje te mają również na celu zapewnienie dogłębnego kształcenia w zakresie integracji europejskiej osobom mającym w przyszłości zawodowo zajmować się dziedzinami, na które rośnie zapotrzebowanie na rynku pracy, a jednocześnie mają one na celu wspieranie młodego pokolenia nauczycieli i badaczy z zakresu integracji europejskiej, zapewnianie im doradztwa i opieki pedagogicznej;
- debata polityczna ze światem akademickim wspierana poprzez: a) sieci mające na celu wzmocnienie współpracy między różnymi uniwersytetami w całej Europie i na świecie, wspieranie współpracy i stworzenie platformy wymiany specjalistycznej wiedzy z podmiotami publicznymi i służbami Komisji na tematy o istotnym znaczeniu dla UE; b) projekty z zakresu innowacji i wzajemnego inspirowania się oraz upowszechniania treści dotyczących UE służących pobudzaniu dyskusji, refleksji nad kwestiami dotyczącymi UE oraz zwiększaniu wiedzy o UE i zachodzących w niej procesach;
- wsparcie stowarzyszeń w celu organizowania i prowadzenia działalności statutowej stowarzyszeń zajmujących się studiami nad UE i kwestiami dotyczącymi UE oraz w celu informowania opinii publicznej o faktach dotyczących UE wraz ze zwiększaniem europejskiej aktywności obywatelskiej.
W ramach działań Jean Monnet zapewniane będą dotacje na działalność wyznaczonym instytucjom, które realizują cele o znaczeniu europejskim oraz organizują badania i konferencje mające na celu dostarczenie decydentom nowych informacji i konkretnych sugestii.
W ramach akcji w dziedzinie sportu wspierane będą:
- współpraca partnerska mająca na celu promowanie uczciwości w sporcie (antydoping, walka z ustawianiem wyników zawodów sportowych, ochrona małoletnich), wspieranie innowacyjnych podejść do wdrażania zasad UE dotyczących dobrego zarządzania w sporcie, strategii UE w dziedzinie włączenia społecznego i równości szans, zachęcanie do uczestnictwa w aktywności sportowej i fizycznej (wspieranie wdrażania wytycznych UE dotyczących aktywności fizycznej, wolontariatu, zatrudnienia w sporcie, a także kształcenie i szkolenie w sporcie) oraz wspieranie wdrażania wytycznych UE dotyczących kariery dwutorowej sportowców; Współpraca odbywa się również w formie współpracy partnerskiej na mniejszą skalę, której celami są wspieranie włączenia społecznego i równości szans w sporcie, popularyzacja tradycyjnych europejskich sportów i dyscyplin, wspieranie mobilności ochotników, trenerów, menedżerów oraz kadr niekomercyjnych organizacji sportowych, a także ochrona sportowców, zwłaszcza najmłodszych, przed zagrożeniami dla zdrowia i bezpieczeństwa poprzez polepszenie sposobów szkolenia i warunków rozgrywania zawodów.
- niekomercyjne europejskie imprezy sportowe, w ramach których przyznaje się dofinansowanie na rzecz poszczególnych organizacji odpowiedzialnych za przygotowanie i organizację danej imprezy oraz za działania następcze. Działania w tym zakresie obejmują organizację działań szkoleniowych dla sportowców i wolontariuszy w okresie poprzedzającym imprezę, ceremonii otwarcia i zamknięcia, zawodów sportowych, działań towarzyszących imprezie sportowej (konferencji, seminariów) oraz realizację działań związanych ze skutkami danej imprezy, takich jak ewaluacje / oceny lub działania następcze;
- lepsze wykorzystanie wyników badań w kształtowaniu polityki dzięki badaniom; gromadzeniu danych, badaniom ankietowym; sieciom; konferencjom i seminariom, za pośrednictwem których upowszechnia się dobre praktyki z krajów programu i organizacji sportowych i które wzmacniają sieci na szczeblu UE tak, by członkowie tych sieci na szczeblach krajowych korzystali z synergii i wymiany ze swoimi partnerami;
- dialog z właściwymi europejskimi zainteresowanymi stronami, w ramach którego głównym wydarzeniem jest coroczne Forum Sportowe UE oraz wsparcie na rzecz imprez sportowych związanych z prezydencją, organizowanych przez państwa członkowskie UE sprawujące prezydencję UE. Stosownie do potrzeb można również organizować inne doraźne spotkania i seminaria w celu zapewnienia optymalnego dialogu z zainteresowanymi stronami w dziedzinie sportu;
Do krajów uczestniczących w programie należą:
- państwa członkowskie Unii Europejskiej;
- państwa EFTA/EOG: Islandia, Liechtenstein, Norwegia;
- państwa kandydujące do UE: Turcja, Była Jugosłowiańska Republika Macedonii.
Szczególne znaczenie w realizacji programów i projektów w ramach programu Erasmus+ przypisywane jest:
W programie Erasmus+ bardzo duży nacisk położony jest na współpracę z krajami partnerskimi, przede wszystkim w dziedzinie szkolnictwa wyższego i młodzieży.
W ramach programu Erasmus+ wspierane są unijne narzędzia przejrzystości i uznawalności dotyczące umiejętności i kwalifikacji.
do materiałów edukacyjnych, dokumentów i mediów opracowanych w ramach działań finansowanych ze środków programu Erasmus+.
Umożliwiają one organizacjom uczestniczącym w programie informowanie o wynikach i rezultatach uzyskanych w ramach projektów oraz dzielenie się nimi, co przedłuża wpływ projektów i zwiększa ich trwałość.
co oznacza ułatwienie dostępu osobom uczącym się pochodzącym ze środowisk w niekorzystnej sytuacji i o mniejszych szansach w porównaniu z rówieśnikami.
Aby umożliwić wszystkim osobom biorącym udział w programie korzystanie w pełni z możliwości rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się.
Dowiedz się więcej o programie Erasmus+:
Europejski Korpus Solidarności

Program daje możliwość realizacji działań, które będą odpowiedzią na ważne tematy społeczne. Wszystkie działania muszą mieć charakter solidarnościowy, jednocześnie dając możliwość młodzieży zdobywania nowych doświadczeń, rozwijania kompetencji i umiejętności.
Osoby w wieku 18-30 mogą angażować się w projekty wolontariatu, staży i miejsc pracy oraz realizować lokalne Projekty Solidarności. Organizacje mogą zapraszać zmotywowanych wolontariuszy, pracowników i stażystów a także wspierać działania podejmowane przez młode osoby w środowisku lokalnym.
28 państw członkowskich Unii Europejskiej może w pełni uczestniczyć we wszystkich działaniach Europejskiego Korpusu Solidarności. Ponadto udział w niektórych działaniach Europejskiego Korpusu Solidarności jest otwarty dla organizacji z państw należących do EFTA/EOG: Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, krajów kandydujących do UE: Turcji i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii oraz krajów partnerskich.
Rolę Narodowej Agencji Europejskiego Korpusu Solidarności pełni Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Edukacja – EOG

20 grudnia 2017 r. zostały podpisane umowy międzynarodowe (Mamorandum of Understanding) pozwalające na uruchomienie trzeciej perspektywy Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG) i Norweskiego Mechanizmu Finansowego (NMF) na lata 2014-2021.
Jednym z wdrażanych programów jest Edukacja (MF EOG). Będzie to kolejny program, dla którego rolę Operatora pełni Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE).
Obecnie Operator jest w trakcie konsultacji warunków Umowy ws Programu (Programme Agreement) z Państwami – Darczyńcami. Program będzie obejmował m.in. mobilność w szkolnictwie wyższym, praktyki, współpracę instytucjonalną oraz edukację włączającą (w tym dla uczniów i studentów z niepełnosprawnościami lub wywodzących się z mniejszości narodowych).
Pierwszy nabór wniosków planowany jest na II kwartał 2019 roku. Zostanie on poprzedzony naborem na wizyty przygotowawcze. Bieżące informacje, a także szczegóły dotyczące naborów i działań finansowanych w ramach programu Edukacja, będą zamieszczane na stronie education.org.pl
W obecnej edycji MF EOG, dużą uwagę przykładać się będzie budowaniu partnerstw z podmiotami z Norwegii, Islandii I Lichtensteinu. W związku z tym, przed ogłoszeniem pierwszego konkursu, Operator planuje podjąć działania służące nawiązywaniu partnerstw pomiędzy polskimi beneficjentami i instytucjami pochodzącymi z Państw Darczyńców. Szczegóły zostaną udostępnione na stronie dedykowanej programowi.
Kontakt do Operatora Programu: edukacja.eog@frse.org.pl
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
PO WER, na realizację którego przeznaczono blisko 5 mld euro, czyli 32 procent wszystkich środków Europejskiego Funduszu Społecznego, obejmuje 5 osi priorytetowych: osoby młode na rynku pracy (oś I); efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji (oś II); szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju (oś III); innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa (oś IV); pomoc techniczna (oś V).
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji poprowadzi projekty wspierające m.in. mobilność kadry edukacji szkolnej, zagraniczne staże dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych, mobilność studentów z niepełnosprawnością oraz znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej oraz szkolenia kadry kształcenia zawodowego.
Środki z EFS wykorzystywane będą w ramach krajowego programu PO WER oraz w ramach 16 regionalnych programów operacyjnych przez następne sześć lat, czyli do roku 2020. Projekty PO WER zrealizują m.in. powiatowe urzędy prace, niepubliczne agencje zatrudnienia, wybrane ministerstwa, jednostki samorządu terytorialnego.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest jednym z beneficjentów nowego programu w ramach którego realizuje trzy projekty:
Głównym celem projektów dofinansowanych w ramach PO WER Edukacja szkolna realizowanych na zasadach Erasmus+ jest rozwijanie potencjału osób oraz instytucji poprzez realizację działań polegających na ponadnarodowej mobilności.
W ramach projektów uczestnicy otrzymają dofinansowanie, na udział w następujących formach wsparcia, które są zgodne z zasadami programu Erasmus+:
- działalność dydaktyczna (teaching assignmet) : działania pozwalające nauczycielom na prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkołach partnerskich;
- szkolenia kadry: uczestnictwo w zorganizowanych zajęciach lub szkoleniach za granicą;
- job shadowing.
Głównym celem projektów jest rozwój kompetencji zawodowych i kluczowych poprzez realizację działań polegających na mobilności ponadnarodowej. Wspomniane wyżej mobilności odbywają się na zasadach obowiązujących w programie Erasmus+. W ramach PO WER FRSE dofinansowuje projekty, które przeszły pozytywnie procedurę selekcji: ocenę formalną i merytoryczną w programie Erasmus+ Kształcenie i szkolenia zawodowe, Akcja 1 Mobilność Edukacyjna, ale nie zostały zaakceptowane do realizacji ze względu na wyczerpanie środków finansowych na ten cel.
W ramach projektów uczestnicy mogą wziąć udział w następujących formach wsparcia:
- staże i szkolenia dla uczniów i absolwentów;
- mobilność kadry kształcenia i szkolenia zawodowego.
Projekt “Zagraniczna mobilność studentów niepełnosprawnych oraz znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Edycja 2” jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój i wspiera mobilność ponadnarodową studentów.
Cel główny projektu to podniesienie kompetencji zawodowych i kluczowych studentów niepełnosprawnych oraz studentów znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, poprzez zrealizowanie części programu kształcenia w zagranicznej uczelni.
Oczekiwane efekty to przede wszystkim wzrost kompetencji właściwych dla wykonywanej w przyszłości pracy zawodowej oraz zwiększenie konkurencyjności studentów jako przyszłych pracowników na rynku pracy.
Zagraniczny wyjazd stypendialny służy nabyciu nowych umiejętności i kompetencji oraz doskonaleniu już posiadanych. Dzięki odbyciu części kształcenia za granicą studenci poprawią wiedzę i umiejętności, zdobędą praktyczne kompetencje będące uzupełnieniem wiedzy nabytej w procesie edukacji formalnej na macierzystej uczelni, podniosą kompetencje kluczowe, (porozumiewanie się w języku obcym, umiejętność samodzielnego uczenia się, kompetencje interpersonalne, społeczne, międzykulturowe, przedsiębiorczość).
Efektem dodatkowym realizacji projektu będzie pogłębienie i rozszerzenie współpracy polskich uczelni z partnerami zagranicznymi, co nie pozostanie bez wpływu na doskonalenie jakości kształcenia i sposobu funkcjonowania uczelni, lepszą organizację mobilności ponadnarodowych w szkołach wyższych, a w dalszej perspektywie – poprawa zatrudnialności absolwentów polskich uczelni.
Okres realizacji projektu: 01.06.2016 r. – 31.12.2019 r.
Projekt „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” jest realizowany w IV osi priorytetowej Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie: 4.2 Programy mobilności ponadnarodowej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER).
Projekt „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” stanowi dodatkowe źródło dofinansowania projektów dla Akcji 1 Mobilność kadry programu Erasmus+ Edukacja Szkolna w ramach konkursu wniosków 2017 r. i 2018r.
W ramach niniejszego projektu dofinansowanie otrzymują wnioski zakwalifikowane na listę rezerwową konkursu wg listy rankingowej.
Projekty z konkursu 2018 zatwierdzone do realizacji ze środków POWER 20 czerwca 2018 r.
WYKAZ ZAAKCEPTOWANYCH PLACÓWEK
POWERSE KONKURS 2018
WYKAZ ZAAKCEPTOWANYCH PLACÓWEK
POWERSE KONKURS 2018
decyzja z dnia 9.11.2018 r.
Czas realizacji projektu: 1.02.2017r. – 30.06.2021 r.
Całkowity budżet projektu: 50 264 428,50 PLN
WKŁAD UE: 47 394 329,63 PLN
Szansa – nowe możliwości dla dorosłych

Projekt „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych” realizowany jest w ramach Osi Priorytetowej IV. Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działania 4.1 Innowacje społeczne Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt jest odpowiedzią na Zalecenie Rady UE z 19 grudnia 2016 r. „Ścieżki poprawy umiejętności: nowe możliwości dla dorosłych” (Upskillinig pathways: New Opportunities for Adults).
Cel projektu
Celem projektu jest wypracowanie i przetestowanie innowacyjnych modeli trzystopniowego wsparcia edukacyjnego dla osób z niskimi umiejętnościami podstawowymi z wybranych grup docelowych oraz przygotowanie końcowych rekomendacji w sprawie włączenia wybranych modeli do systemowych działań krajowych na rzecz poprawy umiejętności podstawowych dorosłych Polaków. Zakłada się, że rezultaty i rekomendacje końcowe projektu będą wykorzystane do koordynacji krajowych działań i rozwijania krajowych strategii dotyczących podnoszenia umiejętności podstawowych osób dorosłych.
Grupa docelowa
Grupą docelową są osoby dorosłe o niskich umiejętnościach podstawowych, takich jak: czytanie i rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne, umiejętności ICT, a także komunikacja interpersonalna, praca w zespole, wyznaczanie celów życiowych, rozwiązywanie konfliktów, podejmowanie decyzji.
Kontakt do operatora projektu: Biuro Programów Zewnętrznych i Międzysektorowych
eTwinning
eTwinning to program Unii Europejskiej umożliwiający placówkom w całej Europie nawiązanie współpracy dzięki wykorzystaniu mediów elektronicznych – głównie internetu. We współpracy z rówieśnikami ze szkół partnerskich uczniowie nawzajem się poznają, wspólnie uczą i razem cieszą z efektów pracy. Społeczność eTwinning liczy już ponad 235 tys. nauczycieli ze 122 tys. szkół, którzy łącznie realizują ponad 103 tys. różnych projektów edukacyjnych.
Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży
Od 2007 roku Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży wspiera i organizuje działania na rzecz młodzieży zarówno w Polsce, jak i na Litwie. Swoje funkcjonowanie rozpoczął na podstawie umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Litewskiej podpisanej 1 czerwca 2007 roku. Dzięki niej współpraca pomiędzy polską a litewską młodzieżą nabrała szczególnego wymiaru. Honorowymi patronami Funduszu zostali premierzy obu państw, a jego główne cele to wspieranie i finansowanie inicjatyw młodzieżowych z obu państw oraz stworzenie odpowiednich warunków do budowania współpracy między narodami Polski i Litwy. Zadaniem Funduszu jest rozwijanie przyjaznych stosunków pomiędzy narodami i inspirowanie młodych ludzi oraz osób pracujących z młodzieżą do działań, które pozwolą na wzajemne zbliżenie się obu narodów.
Co oferuje Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży?
W ramach ogłaszanego na początku każdego roku konkursu Fundusz wspiera projekty, które mają na celu promowanie kształcenia międzykulturowego oraz równoprawnego partnerstwa, a przede wszystkim aktywnego uczestnictwa młodzieży. Co roku dofinansowujemy ponad 30 projektów. Udział w inicjatywach wspieranych przez Fundusz jest dla wielu młodych ludzi szansą na zdobycie unikalnych doświadczeń w międzynarodowym środowisku. Projekty realizowane są przy wykorzystaniu metod edukacji pozaformalnej oraz międzykulturowej, pozwalają na nabywanie umiejętności praktycznych, kompetencji interpersonalnych, a także zdolności działania w grupie międzynarodowej. Konkurs projektów ogłaszany jest przez instytucje zarządzające (Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – Polska; Departament ds. Młodzieży – Litwa) raz do roku w jednym, wspólnie ustalonym terminie. Co roku Komitet Polsko- Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży ustala priorytety roczne. To one determinują charakter i tematykę projektu, uwzględniając potrzeby edukacyjne, kulturowe i społeczne współpracy polsko-litewskiej.
Uczestnikami projektów mogą być młodzi ludzie w wieku 13–30 lat oraz pracownicy młodzieżowi. Największą liczbę beneficjentów stanowią szkoły oraz organizacje pozarządowe. Wśród realizatorów projektów znajdziemy także domy kultury, ochotnicze hufce pracy oraz uczelnie wyższe.
Do zrealizowania projektu niezbędne jest także nawiązanie współpracy z organizacją partnerską i wspólne zaplanowanie oraz przeprowadzenie działań. O dofinansowanie projektów może się starać każda organizacja niekomercyjna posiadająca osobowość prawną, której działalność związana jest bezpośrednio z pracą z młodzieżą.
Jednym z podstawowych zadań Funduszu jest prowadzenie działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz upowszechniającej rezultaty projektów. Każdego roku w Polsce i na Litwie odbywa się około 10 spotkań z beneficjentami, a także osobami zainteresowanymi dofinansowaniem projektu, na których informujemy o zasadach składania wniosków oraz podpowiadamy jak stworzyć wartościowy projekt edukacyjny. Po zrealizowanym projekcie koordynatorzy i liderzy zapraszani są na spotkania ewaluacyjne, służące podsumowaniu efektów ich pracy. Pozyskiwaniu nowych partnerów i szukaniu pomysłów na projekty służy seminarium kontaktowe Develop2Gether, w którym co roku uczestniczą 24 osoby z Polski i Litwy.
Dowiedz się więcej o Polsko-Litewskim Funduszu Wymiany Młodzieży:
Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży
Upowszechnianie rezultatów ma na celu pokazanie, że realizowane przedsięwzięcia to nie wyjazdy turystyczne, a projekty edukacyjne, z których wynikają ciekawe i wartościowe rezultaty. Ważne, aby zaplanowane rezultaty były realne do zrealizowania przez młodzież i adekwatne do podejmowanych działań.
Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży pozwoli zdobyć środki na realizację wymian i spotkań młodzieżowych, seminariów przygotowawczych i kontaktowych, projekty informacyjno-promocyjne. Celem finansowanych inicjatyw będzie m.in. poznanie kultury i tradycji oraz historii obu krajów, obalenie stereotypów oraz nawiązanie kontaktów między młodymi uczestnikami projektów.
Wnioski składać mogą organizacje, których działalność skierowana jest do młodzieży – mogą być to organizacje pozarządowe, instytucje oświatowe i publiczne (wnioskodawcami nie mogą być jednak podmioty komercyjne). Oprócz młodzieży uczestnikami projektów mogą być również osoby pracujące z tą grupą wiekową. Polskie organizacje będą występować o uzyskanie wsparcia finansowego do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, a ukraińskie – do Ministerstwa Młodzieży i Sportu Ukrainy.
Każdego roku określane będą priorytety, które wraz z celami ogólnymi Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży, będą określać specyfikę tematów podejmowanych w projektach. W tym roku priorytetami są: wzmacnianie dialogu międzykulturowego poprzez budowanie postaw otwartości i tolerancji wśród młodych ludzi; wspieranie aktywnych postaw obywatelskich; odkrywanie wspólnych korzeni, przezwyciężanie uprzedzeń i stereotypów w postrzeganiu wspólnej historii oraz współczesnych relacji obu narodów; włączanie osób z mniejszymi szansami we wspólne inicjatywy; upowszechnianie wartości europejskich i doświadczeń współpracy euroatlantyckiej.
Projekty, które otrzymają dofinansowanie w ramach konkursu 2016 muszą zostać zrealizowane do 18 listopada 2016 r. Szczegółowe informacje dotyczące zasad i warunków realizacji polsko-ukraińskich projektów współpracy młodzieży w 2016 r. są dostępne na stronie http://www.wymianymlodziezy.frse.org.pl/
worldskills poland

WorldSkills oraz EuroSkills to międzynarodowe, cykliczne wydarzenia, których zadaniem jest promowanie umiejętności zawodowych. EuroSkills i WorldSkills, to konkursy w których rywalizuje 30 państw z Europy i aż 85 państw w edycji globalnej, czyli Worldskills. To największe tego rodzaju zawody na świecie. Towarzyszą im rozmaite prezentacje, pokazy, wystawy, konferencje i seminaria branżowe. Konkursy mają zachęcić młodych ludzi do podnoszenia jakości swoich umiejętności zawodowych w ścisłej współpracy z pracodawcami, a także promować najnowsze rozwiązania w kształceniu i szkoleniu zawodowym. Inicjatywa stwarza również niepowtarzalną możliwość do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, promocji osiągnięć, a także nawiązywania kontaktów i budowaniu partnerstw edukacyjno-rynkowych.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji została nominowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do roli instytucji koordynującej przygotowanie Polski do udziału w konkursach EuroSkills i Worldskills. Wraz z przyjęciem do wspólnoty WorldSkills w październiku 2018 roku, tuż po obiecującym starcie na konkursie europejskim w 2018, FRSE rozpoczęła eliminacje do kolejnych edycji. Naszym zadaniem jest wyłonienie zawodników oraz ekspertów, którzy będą reprezentować nasz kraj, a w przyszłości również przygotowanie narodowych konkursów kompetencji zawodowych stanowiących eliminacje do konkursów o skali globalnej.
W konkursach mogą wziąć udział najbardziej utalentowani uczniowie, laureaci olimpiad i innych konkursów branżowych w wieku 18-25 lat (EuroSkills) lub 18-22 lata (WorldSkills). Każdy kraj może zgłosić tylko jednego zawodnika/drużynę do konkurencji w danej edycji. Zawodnik może reprezentować kraj tylko raz w danej dyscyplinie w każdym z konkursów.
Kontakt: worldskillspoland@frse.org.pl