Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) informuje o możliwości zgłaszania informacji o naruszeniach.
Sposób dokonywania zgłoszeń
- Zgłoszenie naruszeń można dokonać w sposób:
- anonimowy – bez ujawniania przez Sygnalistę swoich danych,
- jawny – ujawniający przez Sygnalistę dane, które pozwalają na jego identyfikację lub przekazanie informacji zwrotnej.
- Zgłoszenia pisemne można dokonać:
- pocztą elektroniczną na adres: sygnalista@frse.org.pl,
- listowanie na Dyrektora Generalnego lub Dyrektora Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli, na adres: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, al. Jerozolimskie 142A, 02-305 Warszawa, z dopiskiem „do rąk własnych”,
- w postaci papierowej, osobiście Dyrektorowi Generalnemu lub Dyrektorowi Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli.
- Zgłoszenia ustne można dokonywać:
- telefonicznie lub za pośrednictwem komunikatora do rozmów głosowych np., MS TEAMS,
- za zgodą Sygnalisty – w trakcie nagrywanej rozmowy telefonicznej lub za pośrednictwem komunikatora do rozmów głosowych np., MS TEAMS,
- na wniosek Sygnalisty – w trakcie osobistego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.
- Osobą odbierającą zgłoszenie w formie ustnej jest Dyrektor Generalny lub Dyrektor Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli.
- Zgłoszenie ustne jest dokumentowane w formie:
- nagrania rozmowy (plik z rozmową wraz z wyrażoną zgodą Sygnalisty na nagrywanie jest przechowywany w formie elektronicznej),
- protokołu rozmowy, sporządzonego przez osobę odbierającą zgłoszenie. Protokół odtwarza dokładnie przebieg spotkania.
- Zgłoszenie dokonanie w trakcie osobistego spotkania jest dokumentowane nagraniem lub protokołem z rozmowy za uprzednią zgodą Sygnalisty.
- Protokół rozmowy przekazywany jest do Sygnalisty.
- Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu rozmowy przez jego podpisanie.
- Jeżeli Sygnalista chce dokonać zgłoszenia w sposób anonimowy, zgłoszenia kierowane na:
- adres poczty elektronicznej powinny być wysyłane z adresu poczty elektronicznej, który nie zawiera danych identyfikujących sygnalistę (np. imię, nazwisko, domena z nazwą firmy). Zaleca się założenie przez sygnalistę adresu poczty elektronicznej, uniemożliwiającego identyfikację nadawcy, ale jednocześnie pozwalającego na prowadzenie z sygnalistą dalszej zanonimizowanej korespondencji w celu wyjaśnienia okoliczności naruszenia. Brak kontaktu z sygnalistą nie stanowi samodzielnej przyczyny do odstąpienia od procedury weryfikacji zgłoszenia;
- listownie powinny być wysłane niepodpisane, koperta nie powinna wskazywać adresu korespondencyjnego nadawcy. Brak adresu do korespondencji skutkował będzie brakiem komunikacji z Sygnalistą, w tym m.in.:
- brakiem możliwości prowadzenia korespondencji z sygnalistą w celu wyjaśnienia okoliczności zgłoszenia, występowania o dodatkowe informacje, zbieraniem informacji w trakcie postępowania wyjaśniającego, weryfikacyjnego, kontroli wewnętrznej,
- potwierdzenia otrzymania zgłoszenia od Sygnalisty i przekazania mu informacji zwrotnej dotyczącej zgłoszenia.
- W przypadku zgłoszeń, które nie będą zawierały informacji pozwalających na weryfikację zgłoszenia oraz braku kontaktu z sygnalistą, istnieje ryzyko, że takie zgłoszenie nie będzie mogło być rozpatrzone.
- Zgłoszenia powinno zawierać:
- opcjonalnie: imię i nazwisko Sygnalisty;
- zalecane: adres email lub inne dane kontaktowe Sygnalisty;
- datę sporządzenia;
- imię, nazwisko i stanowisko osoby, osób, lub komórki organizacyjnej FRSE, które dopuściły się lub przyczyniły do zgłaszanego naruszenia lub których działanie/zaniechanie może doprowadzić do zgłaszanego naruszenia;
- być w miarę możliwości poparte wiarygodnym i rzeczowym opisem, wskazującym na konkretne naruszenie, a jeśli to możliwe poparte dowodami, aby możliwe było obiektywne oraz dokładne i wyczerpujące zbadanie zgłoszenia, zakończone uczciwym rozpatrzeniem zgłoszenia;
- Sygnalista w zgłoszeniu powinien, o ile to możliwe, przedstawić następujące informacje:
- opis zdarzenia, okoliczności faktycznych, pozwalających na podjęcie przez FRSE niezbędnych działań wyjaśniających, weryfikacyjnych zmierzających do dokładnego i obiektywnego wyjaśnienia okoliczności oraz określenia charakteru i wagi naruszenia;
- dlaczego Sygnalista uznaje (podejrzewa) dane działanie/zaniechanie za naruszenie;
- czy naruszenie już zaszło, czy też jest potencjalne, mogące się wydarzyć w przyszłości;
- wskazanie jakie mogą być motywy osoby dokonującej naruszenia;
- czy Sygnalista przed dokonaniem zgłoszenia podjął próbę usunięcia naruszenia, a jeżeli tak, to jaką;
- dane osób, które są lub mogą być ofiarami zgłaszanego naruszenia;
- nieformalne relacje osoby uczestniczących w naruszeniu;
- wskazanie jakie przepisy, regulacje, standardy postępowania zostały naruszone;
- wskazanie i załączenie dowodów potwierdzających lub uprawdopodobniających zgłaszane naruszenie, w szczególności dokumentów, informacji o świadkach, itp.
- Sygnalista może dokonać zgłoszenia na podstawie informacji jakie posiada. Sygnalista może nie ujawniać informacji, które mogą pozwolić na jego identyfikację.
Ochrona Sygnalisty
- Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
- Powyższe dotyczy również Sygnalisty, który dokonał anonimowego zgłoszenia informacji na temat naruszeń lub anonimowo ujawnił publicznie takie informacje.
- Osoba podlega ochronie, pomimo uznania, że zgłoszenie nie stanowi naruszenia, chyba że zgłoszenie zostało dokonane w złej wierze, miało na celu umyślne i nieprawdziwe pomówienie poprzez przedstawienie fałszywych, nieprawdziwych informacji lub godzenie w dobre imię osoby, bez obiektywnych podstaw do formułowania zarzutów w stosunku do osoby, której zgłoszenie dotyczyło.
Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia oraz osoba powiązana z Sygnalistą są objęte ochroną na takich samych zasadach jak Sygnalista.