treść strony

Centra informacji pomagają młodym ludziom

– W miejscach, gdzie działają centra informacji młodzieżowej, przestępczość młodych ludzi jest mniejsza – mówi Imre Simon z Europejskiej Agencji Informacji i Doradztwa dla Młodzieży.

  • fot. Szymon Łaszewski/FRSE

WP: Czym jest ERYICA i dlaczego Polska do niej nie należy?
IS: ERYICA to europejska sieć zajmująca się informacją młodzieżową i doradztwem. W Polsce nie ma krajowego podmiotu koordynującego struktury informacji młodzieżowej, choć jestem przekonany, że na poziomie lokalnym informowaniem i doradzaniem młodzieży zajmuje się wiele jednostek.

W naszym kraju wielu ludzi utożsamia informację młodzieżową z Eurodeskiem. Mylą się?
Nie, mają rację! Eurodesk to jedyna działająca w Polsce sieć informacyjna dla młodzieży. ERYICA zajmuje się informacją młodzieżową w szerszym zakresie. Informujemy o sprawach dotyczących nauki, zdrowia, pracy, rodziny czy praw młodzieży.

Jak dużo młodych ludzi w Europie korzysta z usług struktur informacyjnych?
W roku poprzedzającym wybuch pandemii 3813 centrów informacji młodzieżowej w 33 krajach odwiedziło 5,2 mln osób, a ich strony internetowe – aż 68 mln!

W jaki sposób ERYICA mierzy jakość i efektywność działań informacyjnych dla młodzieży?
Opracowaliśmy dokumenty wyznaczające standardy jakości: Europejską Kartę Informacji Młodzieżowej i Europejski Znak Jakości Informacji Młodzieżowej. Mamy też narzędzia do mierzenia jakości prowadzonych usług, szkolimy osoby udzielające informacji. Ich profesjonalizm jest najlepszą gwarancją jakości.

A czy istnieją twarde dowody na to, że te działania wpływają na życie młodych ludzi?
Nie lubię przytaczać tego argumentu, ale faktem jest, że w wielu miejscach, gdzie działają centra informacji młodzieżowej, jest mniejsza przestępczość młodzieży. Natomiast ilościowe zmierzenie wpływu informacji i doradztwa na życie młodych ludzi jest praktycznie niemożliwe.

Europejska Karta Informacji Młodzieżowej to w zasadzie nic innego jak zbiór zasad i wartości. Dlaczego są one tak ważne?
Karta to fundament naszej działalności. Zapisane w niej zasady stanowią kluczowe wytyczne dla etycznego i odpowiedzialnego postępowania pracowników sektora informacji młodzieżowej. Zwiększają też zaufanie odbiorców naszych działań. Dzięki Karcie nasza działalność jest spójna i przejrzysta.

ERYICA powstała w 1986 r. Jaka jest rola informacji młodzieżowej obecnie?
Oprócz udzielania informacji i ich weryfikowania zajmujemy się też ich interpretowaniem. Pomagamy młodzieży w radzeniu sobie z ich natłokiem. Szczególną wagę przywiązujemy do umiejętności korzystania z mediów i rozumienia informacji.

Jakie są największe wyzwania stojące przed sektorem informacji i doradztwa dla młodzieży?
Dezinformacja, digitalizacja i sztuczna inteligencja. Potrzebujemy dobrej strategii w tych obszarach, aby móc zapobiegać ryzykom, ale i wykorzystywać pojawiające się szanse.

Pełną wersję tekstu można przeczytać na stronie: www.eurodesk.pl/publicystyka.

Imre Simon – pracownik Europejskiej Agencji Doradztwa dla Młodzieży (ERYICA); nadzoruje system szkoleń oferowanych przez Agencję, koordynuje międzynarodowe projekty informacyjne, zarządza e-learningową platformą DOYIT.

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 2/2023: