treść strony

Egzamin na luzie – łódzkie chill spoty

Odpoczynek na nadmorskiej plaży lub w lesie – tak powinny wyglądać ostatnie chwile przed egzaminem! Od roku 2023 będzie to możliwe. Uczelnie z Łodzi opracowują wirtualną przestrzeń do redukowania studenckiego stresu.

  • fot. Politechnika Łódzka

Boję się, że chwilę przed wejściem na egzamin zapomnę wszystkiego, czego się nauczyłem – żali się Szymon Sammoun, student kierunku automatyka i sterowanie robotów na Politechnice Łódzkiej (PŁ).
Kto ze studiujących nie miał podobnych doświadczeń chociaż raz? Pomoc nadchodzi ze strony PŁ, Uniwersytetu Łódzkiego (UŁ) oraz dwóch innych uczelni biorących udział w projekcie „VRXanny”: hiszpańskiego Universidade de Vigo oraz estońskiego Tartu Ülikool. Pełna nazwa projektu, realizowanego w ramach programu Erasmus+, to „Virtual reality for anxiety and mental stress reduction in university students”. Skąd wziął się pomysł? – Zadaliśmy sobie pytanie: czemu nie zająć się wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości (VR, ang. virtual reality) dla dobra studentów, skoro świetnie sprawdza się ona m.in. w przypadku dzieci przebywających w szpitalach? – tłumaczy dr inż. Dorota Kamińska z Instytutu Mechatroniki i Systemów Informatycznych Politechniki Łódzkiej [zob. wywiad z dr inż. Dorotą Kamińską na temat innych projektów z wykorzystaniem nowych technologii, realizowanych przez PŁ: TUTAJ].

Chill spoty na kampusie
Dzięki wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości w szpitalach chore maluchy relaksują się, np. pływając w jeziorze z rybkami. A jak dr Dorota Kamińska wyobraża sobie relaks studentów przed egzaminem?

Motyw wędrującego punktu to przykład stymulacji bilateralnej. Jest ona wykorzystywana m.in. w terapii EMDR (ang. Eye Movement Desensitization and Reprocessing), stosowanej w leczeniu zespołu stresu pourazowego. Rozwój VR otwiera nowe możliwości korzystania z tej metody. Chill spoty mają się pojawić na partnerskich uczelniach w 2023 r. Po trzy w każdej z nich. – Ale już wcześniej będziemy wiedzieć, czy zmierzamy do celu. Zaplanowaliśmy szkołę letnią w Vigo (Hiszpania), podczas której zbierzemy sygnały biologiczne z organizmów studentów. Dowiemy się, jak skutecznie kwadrans spędzony w roboczej wersji chill spotu obniża ich poziom stresu. Zmierzymy studentom poziom wilgotności skóry, przyjrzymy się biciu serca oraz czynnościom mózgu – zapowiada dr Kamińska. – Jeśli projekt zakończy się sukcesem, będę namawiała władze uczelni, aby zainwestowały w kolejne punkty.

Relaks w korporacji?
W projekcie „VRXanny” Politechnika Łódzka odpowiada za programowanie. Scenariusze do chill spotów tworzy UŁ, uczelnia estońska wspomaga warstwę programistyczną, a hiszpańska wdraża metodę design thinking (rozwiązywanie problemów ukierunkowane na użytkownika). – Powiążemy świat VR z technikami sprawdzonymi w psychologii – zapowiada dr hab. Dorota Merecz-Kot, prof. UŁ, dyrektor ds. naukowych Instytutu Psychologii.
– Nasze zadanie to m.in. uruchomienie procesu odwracania uwagi od czarnych myśli, np. że egzaminator zada pytanie, na które się nie przygotowaliśmy. Takie myśli są powszechne wśród studentów bez zdiagnozowanych zaburzeń psychicznych. Kwadrans w chill spocie posłuży jednak zwłaszcza osobom z zespołem lęku uogólnionego.
W założeniach projektu nie ma szczegółowego planu biznesowego wdrażania chill spotów. Ale badaczki z Łodzi były już podpytywane przez menedżerów korporacji, czy taki chill spot dałoby się ulokować w ich siedzibach.

Projekt „Virtual reality for anxiety and mental stress reduction in university students” („VRXanny”) jest realizowany w ramach programu Erasmus+ w sektorze Szkolnictwo wyższe (Akcja 2. Partnerstwa na rzecz współpracy). Trwa od września 2021 do sierpnia 2023 r. Jego celem jest poprawa samopoczucia studentów cierpiących m.in. na ostry i przewlekły stres oraz objawy depresyjne. Kwota dofinansowania to 307 072 euro.

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 1/2022: