treść strony

EPALE świętuje 10-lecie

W tym roku platforma EPALE obchodzi w całej Europie swoje 10. urodziny. Takie rocznice są okazją nie tylko do celebrowania, ale również do podsumowań i spojrzenia w przyszłość

  • Przedstawiciele krajowych biur EPALE świętowali w Madrycie

    fot. FRSE

Przez ostatnią dekadę internetowa platforma EPALE stała się dobrze rozpoznawalna wśród edukatorów dorosłych. Jest nie tylko źródłem aktualnych i rzetelnych informacji z zakresu uczenia się dorosłych czy przestrzenią do upowszechniania inspirujących rezultatów projektów, ale przede wszystkim społecznością blisko 168 tysięcy osób z całej Europy zajmujących się edukacją dorosłych – miejscem współpracy i wymiany doświadczeń. 

EPALE współtworzą m.in. edukatorzy, trenerzy, doradcy zawodowi i badacze. Liczną grupę użytkowników platformy stanowią także beneficjenci programu Erasmus+. To, że skupia ona osoby o bardzo różnym doświadczeniu zawodowym, sprawia, że na platformie poruszany jest szeroki zakres tematów – począwszy od popularnych wątków dotyczących wykorzystania nowych technologii, włączenia społecznego, edukacji kulturowej i językowej, przez doradztwo zawodowe, edukację seniorów i szkolenia w miejscu pracy, na edukacji w zakładach karnych skończywszy. 

I właśnie ta różnorodność jest wielką zaletą i wyróżnikiem EPALE. Pozwala jej użytkownikom wyjść z własnej bańki, uczyć się od siebie nawzajem i czerpać inspirację z różnych obszarów edukacji dorosłych.

Każda zarejestrowana osoba może współtworzyć platformę, publikując na niej różnego typu treści. Dzięki temu EPALE jest rozwijaną na bieżąco bazą wiedzy, która zawiera m.in. artykuły problemowe, wywiady z ekspertami, teksty poradnikowe, relacje z projektów, studia przypadków, materiały edukacyjne, aktualności oraz informacje o szkoleniach. Zarejestrowani użytkownicy mogą również komentować treści zamieszczane przez innych, a także nawiązywać kontakty z edukatorami z Europy czy szukać partnerów do projektów.

Rozwój EPALE nie ogranicza się do zasobów platformy. Istotne są również inicjatywy skierowane do użytkowników, zarówno online, jak i stacjonarne, które służą budowaniu społeczności. Polskie krajowe biuro EPALE na przestrzeni minionych lat zainicjowało m.in. cykl podcastów i rozmów live z ekspertami, organizuje także webinary i seminaria tematyczne. Flagowym zaś wydarzeniem jest Forum Edukacji Dorosłych, które odbędzie się w tym roku (już po raz dziesiąty!) w dniach 4–5 listopada. 

Jesteśmy wśród liderów
Polska od lat wyróżnia się na tle 35 krajów, w których działa EPALE. Dzięki zaangażowaniu i aktywności ponad 14 tys. użytkowników polska wersja językowa platformy rozwija się szczególnie prężnie. Ma ugruntowaną pozycję w pierwszej trójce w Europie, jeśli chodzi o liczbę zarejestrowanych i aktywnych użytkowników, a także popularność publikowanych treści. Polska wersja językowa jest najchętniej odwiedzana w całej Europie, a polskie artykuły są często tłumaczone na inne języki europejskie.

Tak duży sukces platformy w naszym kraju jest w znacznej mierze zasługą Ambasadorów EPALE – ekspertów reprezentujących różne obszary edukacji dorosłych, którzy dzielą się swoją wiedzą, aktywnie wspierają rozwój platformy i ją promują w społeczności edukatorów dorosłych. Przez ostatnią dekadę funkcję Ambasadorów EPALE pełniły aż 62 osoby. 

Z okazji 10. urodzin  platformy EPALE odbywa się wiele wydarzeń – zarówno europejskich, jak i krajowych – które są okazją do wspomnień, refleksji oraz spojrzenia w przyszłość edukacji dorosłych. Informacje na ich temat można śledzić na bieżąco w mediach społecznościowych (www.facebook.com/epalepolska, www.linkedin.com/company/epalepolska). Wśród inicjatyw są między innymi: jubileuszowe artykuły na blogu, urodzinowe podcasty i wywiady. Z tekstami publikowanymi przez edukatorów dorosłych można zapoznać się nie tylko na platformie EPALE, ale też w najnowszej publikacji Wydawnictwa FRSE „Edukacja wobec niepewności”, poświęconej odpowiedziom edukatorów na wyzwania współczesności, takie jak: kryzys klimatyczny, napięcia społeczne i dezinformacja. Publikacja dostępna jest w Czytelni FRSE.