treść strony

ETwinnerzy na podium. Relacja z gali rozdania nagród eTwinning 2022

Kim są nauczyciele i nauczycielki, którzy na co dzień zmieniają polski system edukacji? Poznaliśmy laureatów i laureatki tegorocznego konkursu Nasz projekt eTwinning.

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Krzysztof Kuczyk

  • fot. Monika Regulska

  • fot. Krzysztof Kuczyk

„eTwinnerzy są awangardą edukacji” – to zdanie wielokrotnie padało ze sceny w Fortecy Kręglickich, zabytkowym obiekcie na zielonym Żoliborzu, gdzie 6 czerwca 2022 r. odbył się uroczysty finał 18. edycji konkursu Nasz projekt eTwinning. 

Otwartość na świat, przedsiębiorczość, umiejętność komunikowania się i pracy w grupie oraz stawianie czoła problemom. Komunikacja – nie tylko językowa, w międzynarodowym środowisku, z uczniami z całej Europy, z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii, lecz także interdyscyplinarna. Wreszcie komunikacja między człowiekiem a maszyną. To wszystko kompetencje – jak podkreślał dyrektor Poszytek – które uczniowie rozwijają dzięki udziałowi w programie. „Program eTwinning odpowiada na wyzwania przyszłości, w której specjalista medycyny będzie musiał współpracować z informatykiem. Potrzebujemy uczniów, którzy gdy wejdą na rynek pracy, nie staną się niewolnikami nowoczesnych technologii, lecz będą z nich korzystać w sposób świadomy”.

Najważniejsze: współpraca, komunikacja, nowoczesne narzędzia
Zgromadzona publiczność gromkimi brawami nagradzała laureatów i laureatki, którzy odbierali nagrody z rąk Alicji Pietrzak, dyrektorki Biura Edukacji Szkolnej, Młodzieży i Europejskiego Korpusu Solidarności FRSE, oraz Bogusława Fidelusa, dyrektora Wydziału Kształcenia Ponadpodstawowego i Zawodowego Mazowieckiego Kuratorium Oświaty. Wśród gości były między innymi Katarzyna Sobolińska ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Inowrocławiu i Anna Urbasik z Publicznego Przedszkola nr 17 im. Majki Jeżowskiej w Jastrzębiu Zdroju – laureatki ubiegłorocznej edycji programu, w tym roku występujące w nowej roli – jurorek.

Jurorki podkreślają, że podczas oceniania projektów zwracały uwagę przede wszystkim na współpracę, komunikację i wykorzystanie nowoczesnych narzędzi. Ważnym kryterium była interdyscyplinarność projektu i to, w jakim stopniu rozwija on zarówno miękkie, jak i twarde kompetencje.

Wszechstronni jak Leonardo
Czy można nauczyć się matematyki poprzez sztukę? Kluczem jest postać Leonarda da Vinci. – W 2019 r. obchodziliśmy 500-lecie śmierci Leonarda. Jest on znany przede wszystkim jako autor Mona Lisy, ale nawet nauczyciele wiedzą o nim niewiele więcej. Chcieliśmy to zmienić i pokazać, że da Vinci był twórcą interdyscyplinarnym: sztukę łączył z anatomią, matematyką i techniką – mówi Małgorzata Garnkowska z Zespołu Szkół nr 1 im. Anny Wazówny w Golubiu-Dobrzyniu, laureatka I miejsca za projekt „STEAM like Leonardo” w kategorii Debiut. –  Jestem matematyczką i tę dziedzinę wiedzy starałam się przybliżyć uczniom poprzez twórczość Leonarda. Mimo że w zawodzie pracuję już kilkadziesiąt lat, udział w programach takich jak eTwinning pozwala mi uniknąć rutyny. Nie nudzę się, wręcz przeciwnie, rozwijam się jako nauczycielka, a przy okazji uczę się wraz z uczniami wykorzystywać nowe technologie w edukacji.

Czego możemy nauczyć się od grzybów
Interdyscyplinarność to także mocna strona projektu „Wild Networking – WiFi of Trees and Fungi” zrealizowanego przez uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce. Tomasz Ordza, nauczyciel przedmiotów science, nie krył radości: projekt ten zdobył II miejsce w tegorocznym konkursie, w kategorii Ambasador eTwinning. – W naszej szkole międzynarodowe projekty realizujemy co roku. Po zakończeniu roku szkolnego uczniowie zgłaszają propozycje projektów, ja dorzucam swoje, potem wybieramy wiodący temat i zapraszamy partnerów do współpracy. Od siedmiu lat współpracujemy z tymi samymi nauczycielami z Turcji i Portugalii. W zeszłym roku zdecydowaliśmy, że chcemy się zająć grzybami i komunikacją. To był strzał w dziesiątkę, bo okazało się, że jest to projekt pandemiczny. Realizowaliśmy go zdalnie, komunikując się w sieci, podobnie jak dzieje się to w przyrodzie – mówi Tomasz Ordza. – Grzyby to nadal słabo rozpoznane królestwo organizmów żywych, a tak wiele im zawdzięczamy: od pierwszych antybiotyków po komunikację. W komunikacji grzyby są rewelacyjne. Więcej, organizmy te sukces ewolucyjny zawdzięczają między innymi skutecznej komunikacji i tego możemy się od nich uczyć.

W trakcie realizacji programu uczniowie z Dąbrówki poznawali nie tylko tajniki skutecznej komunikacji. – Sporo mówiliśmy o kuchni, roli grzybów w sztuce i historii, ochronie przyrody – zwłaszcza grzybni, prototypowaliśmy na platformie Arduino, budowaliśmy ozoboty (edukacyjne roboty dla dzieci), zorganizowaliśmy plener artystyczny. Pokazywaliśmy uczniom, w jaki sposób grzyby przejmują układ nerwowy mrówek i nimi sterują. To była fascynująca przygoda, nie tylko dla uczniów.

Wydarzenie poprowadził Marek Zając, który w gorących słowach podziękował nauczycielkom i nauczycielom za wysiłek, jaki na co dzień wkładają w rozwój swoich podopiecznych: „To dzięki państwu uczniowie uczą się myśleć niestandardowo”.

Ceremonia odbyła się pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki. Pełna lista laureatów: tutaj.

Zapraszamy na oficjalną stronę Krajowego Biura eTwinning oraz do obejrzenia nagrania wydarzenia:

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 2/2022: