Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 15.07.2025 r.
Jak licealiści z XLII LO w Łodzi zostali dziennikarzami Europy? Biorąc udział w projekcie „Voices and News” – zwycięzcy w konkursie eTwinning 2025 w kategorii: Wartości europejskie i edukacja obywatelska
Pisali artykuły, uczyli się rozpoznawać fake newsy, wcielali się w prezenterów telewizyjnych. Przez osiem miesięcy łódzcy licealiści współpracowali z rówieśnikami ze Słowacji, z Grecji, Turcji i Włoch, analizując ważne kwestie o globalnym znaczeniu, takie jak zmiany klimatyczne, kryzys uchodźczy czy dezinformacja. Rozwijali kompetencje językowe, cyfrowe i społeczne. – Podobnie jak większość naszej klasy chciałam dołączyć do tego projektu. Robiliśmy inne rzeczy niż tradycyjna nauka z podręcznikiem. To było ekscytujące! – opowiada jedna z uczennic, Gabriela Kieszkowska.
Na pomysł udziału w przedsięwzięciu wpadła nauczycielka języka angielskiego w łódzkim XLII LO Anna Bułaj-Michalska. Zainspirowana dziennikarskimi zainteresowaniami uczniów postanowiła wykorzystać potencjał platformy eTwinning. – Tam właśnie trafiłam na inicjatywę „Voices and News” – wyjaśnia Bułaj-Michalska. – Na platformie można znaleźć propozycje projektów, sprawdzić ich tematykę, kraje uczestniczące, a także skontaktować się bezpośrednio z koordynatorami – tłumaczy.
W newsroomie XXI wieku
Wybrany przez nią projekt, którego inicjatorką była nauczycielka z Włoch, dawał uczniom możliwość wyrażania opinii poprzez zadania dziennikarskie. Bułaj-Michalska dostosowała go do polskich realiów i połączyła z programem nauczania.
Uczniowie, przede wszystkim z klasy filologicznej, stworzyli z rówieśnikami z partnerskich szkół międzynarodowe grupy, w których dyskutowali na tematy dotyczące praw człowieka, demokracji, tolerancji i sprawiedliwości, a następnie pisali i redagowali materiały dziennikarskie. – To była redakcja na miarę XXI wieku, prowadzona przez ludzi z pasją, otwartych, korzystających z narzędzi cyfrowych – podkreśla nauczycielka.
Jedno z zadań polegało na wyszukiwaniu aktualnych wiadomości z internetu. Na ich podstawie uczniowie tworzyli krótkie formy dziennikarskie, a z najciekawszych newsów powstał międzynarodowy quiz. – Pytania do niego wymyślaliśmy wspólnie. To zadanie wyjątkowo angażowało uczniów. Byli dumni, że świetnie sobie radzą i potrafią zarówno formułować pytania, jak i udzielać odpowiedzi po angielsku – wspomina Bułaj-Michalska.
Rewelacyjny projekt! Przykład innowacyjnej współpracy, integracji technologii oraz rozwijania świadomości społecznej i medialnej – oceniło jury konkursu
Prezenterzy telewizyjni
Największym wyzwaniem było nagrywanie serwisów informacyjnych. Uczniowie mieli wcielić się w rolę prezenterów i przedstawić napisane wcześniej przez siebie wiadomości. – Bali się wystąpień publicznych. Nie wierzyli, że będą w stanie mówić do kamery po angielsku. Ale z każdym tygodniem, z każdą rozmową z rówieśnikami z innych krajów oswajali się z tym zadaniem. Finalnie nie tylko już nie bali się występować, ale robili to z dumą i swobodą. Dla mnie to był ogromny sukces – przyznaje nauczycielka.
Gabriela Kieszkowska podkreśla, że dla niej i innych uczniów szczególnie cenna była możliwość wymiany opinii z rówieśnikami z innych krajów. – Spotkania online były świetnie przeprowadzone. Pracowałam m.in. nad tematami, takimi jak równość płci i fake newsy, bo to one wydały mi się najciekawsze. Dowiedziałam się mnóstwa nowych rzeczy – opowiada uczennica.
Poszerzyć pole widzenia
W rezultacie międzynarodowej współpracy powstały nagrania wideo i e-gazeta „Voices and News”, ale nie tylko! – Poszerzyła się moja wiedza o ludziach z innych krajów, zwłaszcza takich jak Turcja czy Włochy. Przekonałam się, jak wyglądają, w jakich warunkach żyją i co mają do powiedzenia – przyznaje Gabriela. I dodaje: – Poznałam też wiele nowych słów w języku angielskim oraz oswoiłam się z akcentem, jakim posługują się ludzie z różnych krajów. To było cenne.
Wtóruje jej koleżanka Weronika Brzozowska: – Dzięki temu projektowi zdecydowanie poprawiłam praktyczną znajomość angielskiego!
Obie uczennice zapowiadają, że to dopiero początek ich przygody z unijnymi programami edukacyjnymi. – Usłyszałam, że w szkole będzie realizowany projekt w ramach Erasmusa+ i już wiem, że chcę wziąć w nim udział – mówi Weronika. – Jeśli będzie taka możliwość, ja też chciałabym wyjechać na Erasmusa+ – dodaje Gabriela. Udział w projekcie uświadomił im, że europejskie możliwości nie są abstrakcją.
W publikacji „Zwycięskie projekty w konkursie eTwinning 2025” przeczytasz o wszystkich nagrodzonych projektach w poszczególnych kategoriach wiekowych, a także kategoriach dodatkowych, jak m.in. Edukacja proekologiczna, Ambasador eTwinning i Debiut. Dowiesz się, jak dołączyć do programu eTwinning oraz co o realizacji projektów mają do powiedzenia najlepsi eTwinnerzy. Czytaj w Czytelni FRSE.