treść strony

Nie bój się pszczół!

Należy szanować każdą łyżkę miodu, bo tyle właśnie jest w stanie wyprodukować jedna pszczoła w ciągu swojego życia. Bez pszczół plony warzyw i owoców zmniejszą się o 80 proc. To wszystko już wiedzą uczestnicy warsztatów pszczelarstwa zrealizowanych w ramach projektu „Beekeepers Generation Bridging”.

  • fot. Szymon Łaszewski

  • fot. Szymon Łaszewski

  • fot. Szymon Łaszewski

  • fot. Szymon Łaszewski

  • fot. Szymon Łaszewski

  • fot. Szymon Łaszewski

  • fot. Szymon Łaszewski

Ponad dwudziestu studentów Uniwersytetu Przyrodniczego (UPWr) we Wrocławiu oraz licealiści i studenci innych wrocławskich uczelni wzięli udział w warsztatach „Pszczelarstwo – pasjonujące hobby i sposób na życie”, które odbyły się pod koniec czerwca na terenie Wydziału Biologii i Hodowli Zwierząt tej uczelni. Były one częścią międzynarodowego projektu „Beekeepers Generation Bridging" (BeeGen), który ma ułatwić kontakty młodych ludzi z zawodowymi pszczelarzami. Po co? Zdecydowana większość polskich pszczelarzy (60%) to fachowcy po 60. roku życia. Chodzi więc o to, by tym zawodem zainteresować młode pokolenia.

Gra w ule
Wszyscy uczestnicy czerwcowych warsztatów na UPWr otrzymali „Podręcznik dla młodych i profesjonalnych pszczelarzy”. – Książka ta, wydana w języku polskim, angielskim, hiszpańskim, greckim, rumuńskim i słowackim, jest efektem zbiorowej pracy wszystkich członków konsorcjum zawiązanego na potrzeby projektu, w skład którego wchodziły uniwersytety i instytucje zajmujące się kształceniem dorosłych z Polski, Grecji, Hiszpanii, Rumuni i Słowacji – wyjaśnia prof. Barbara Król, koordynatorka projektu BeeGen na UPWr.

– Zależy nam na tym, aby zainteresować pszczelarstwem jak najwięcej młodych ludzi, zarówno studentów, jak i uczniów szkół średnich, a nawet podstawowych. A chyba najłatwiej to zrobić, korzystając z tych kanałów komunikacji, które są ich codziennością, czyli z gier czy też social mediów: postów na FB, Instagramie i artykułów na stronie internetowej uczelni – dodaje dr Maja Słupczyńska z Katedry Żywienia Zwierząt i Paszoznawstwa UPWr. – Istnieje szansa, że młodzież, która polubi tę dydaktyczną grę, poleci temat pszczelarstwa swoim rówieśnikom. Studenci naszej uczelni uznali ją za interesujący sposób dopełnienia zajęć edukacyjnych.

Uczestnicy warsztatów, po założeniu ochronnych kombinezonów, mogli zobaczyć i dotknąć poszczególnych części ula, wziąć do rąk ramki z miodem i poobserwować pracę pszczół.

Pszczoły to nie bestie
– Osoby, które po raz pierwszy mają bliski kontakt z pszczołami, na początku się boją. Myślą, że pszczoły to bestie, które od razu po opuszczeniu ula będą chciały człowieka zaatakować – uśmiecha się dr Paweł Migdał. – I dopiero po takich praktycznych zajęciach przekonują się, że tak nie jest. Przestają bać się tego kontaktu, a czasem nawet narzekają, że było go zbyt mało.

Jak dodaje dr Migdał, studenci zazwyczaj skarżą się na nadmiar nauki i zajęć, jednak ci, którzy biorą udział w tym projekcie, dopominają się o kolejne aktywności związane z pszczołami. – Angażują się m.in. w działalność Studenckiego Koła Naukowego Pszczelarzy Apis oraz szukają praktyk właśnie u pszczelarzy – dodaje dr Migdał.

O zachowaniu tych owadów i prawnych aspektach prowadzenia pasieki mówił podczas warsztatów prof. Adam Roman, dziekan Wydziału Biologii i Hodowli Zwierząt UPWr. – Pszczoły to dobrzy sąsiedzi, nie trzeba się ich bać – przekonywał. – Z obecności tych owadów w naszej okolicy i z tego, że zapylają rośliny, wynikają same korzyści – nasze środowisko staje się bardziej kolorowe, bioróżnorodne i przyjazne. Dlatego cieszy mnie, że pasieki miejskie stają się coraz popularniejsze, że zakładane są na dachach budynków różnych instytucji czy uczelni. To cenny trend proekologiczny – podkreślał. Na zakończenie sześciogodzinnych warsztatów edukacyjnych na UPWr wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty.

Projekt BeeGen powstał w ramach programu Erasmus+ w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe (Akcja 2. Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk). Realizowany jest przez: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu (Polska), Stowarzyszenie ARID (Polska), Uniwersytet w Patras (Grecja), New Edu (Słowacja), CPIP (Rumunia) i GrowthCoop (Hiszpania). Czas trwania: 1.11.2019 – 30.06.2022 r. Kwota dofinansowania: 266 743 euro. Podręcznik dla młodych i profesjonalnych pszczelarzy można znaleźć na stronie: https://drive.google.com/file/d/1w_6SySRKTd7wZ7r_rB42L6rAvvlx32o5/view.

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 2/2022: