treść strony

Nie rzucać słów na wiatr

Musimy realizować to, o czym rozmawiamy z młodzieżą - wywiad z ministrą edukacji Barbarą Nowacką, która uczestniczyła w Unijnej Konferencji Młodzieżowej w Lublinie

  • "Młodzi Europejczycy są nie tylko liderami przyszłości. Są liderami teraźniejszości"

    fot. Patryk Pieczkowski

Pani Ministro, zakończyła się polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. Jaki sygnał w obszarze edukacji chciała wysłać Polska europejskim partnerom? 
Edukacja to przyszłość nie tylko młodych ludzi, ale nas wszystkich. Tym, czego potrzeba europejskim społeczeństwom, jest przede wszystkim bezpieczeństwo i właśnie bardzo dobra edukacja. W czasie wspólnych spotkań z ministrami ds. edukacji z innych krajów Unii Europejskiej przez ostatnie miesiące wymienialiśmy się doświadczeniami. Okazało się, że wszyscy mierzymy się z podobnymi wyzwaniami, chociażby w zakresie poprawy warunków pracy nauczycieli. Mamy też wspólny pogląd na kwestię edukacji włączającej – poświęciliśmy jej radę nieformalną, która odbyła się w styczniu w Warszawie. Musimy wyrównywać szanse, wspierać uczniów i uczennice ze szczególnymi potrzebami, nie zapominając o młodzieży szczególnie uzdolnionej, która także wymaga wsparcia w rozwijaniu swojego potencjału.

Jak ocenia Pani przebieg wydarzeń dotyczących edukacji, zorganizowanych w związku z prezydencją? 
To były bardzo budujące i ubogacające spotkania, nie tylko z ministrami, ale także z nauczycielami i młodzieżą. Bardzo doceniam organizację każdego z wydarzeń i bardzo sprawne działanie Departamentu Przygotowania i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie UE. Z innych państw również płyną głosy, że wydarzenia towarzyszące polskiej prezydencji były naprawdę na najwyższym poziomie.

Elementem programu polskiej prezydencji była Unijna Konferencja Młodzieżowa w Lublinie, w której brała Pani udział. Jakie ważne postulaty usłyszała Pani od młodych ludzi? 
Do Lublina przyjechali młodzi ludzie z całej Europy, żeby dzielić się doświadczeniami, wymieniać opinie. Istotnymi kwestiami były m.in. przeciwdziałanie dezinformacji, rozwój umiejętności cyfrowych czy zdrowie. Młodzi Europejczycy są nie tylko liderami przyszłości. Są liderami teraźniejszości. Już dzisiaj kształtują naszą przyszłość, proponując liczne rozwiązania i przewodząc inicjatywom mającym na celu budowanie lepszej Europy. Kluczowe jest, abyśmy nie tylko słuchali młodych ludzi, ale również podejmowali działania, o których oni z nami rozmawiają. My w MEN regularnie spotykamy się z młodymi ludźmi, chociażby w czasie okrągłych stołów uczniowskich. Słuchamy ich, odpowiadamy na pytania, rozwiewamy wątpliwości. Nie da się pracować na rzecz edukacji, nie słuchając uczniów i nauczycieli.

Czy w związku z zagrożeniami dla bezpieczeństwa Europy widzi Pani ryzyko, że edukacja spadnie na liście priorytetów Komisji w nowej perspektywie budżetowej? 
Edukacja jest naprawdę jednym z priorytetów. Bez dobrej edukacji nie będzie prężnej gospodarki, sprawnego systemu ochrony zdrowia. Świat zmienia się bardzo dynamicznie, stawia przed nami nowe wyzwania, na które szkoła musi być gotowa. Dlatego wprowadzamy reformę edukacji, której celem jest takie przystosowanie szkoły do współczesności, by jej absolwenci byli odpowiednio przygotowani do wejścia w dorosłość i do funkcjonowania na rynku pracy.
Rozmawiał Jan Leśny – korespondent FRSE