Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 22.05.2024 r.
Dwutygodniowy wyjazd do Grecji pozwolił licealistom z Krynicy-Zdroju sięgnąć do źródeł cywilizacji europejskiej
Czy można sobie wyobrazić lepsze miejsce do uczenia się o świecie antycznym niż podnóża Olimpu? Taką możliwość otrzymali uczniowie Liceum Ogólnokształcącego należącego do Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Krynicy Zdroju. W marcu 2024 r. w ramach projektu programu Erasmus+ „Od Platona do Schumana” wyruszyli w podróż do Grecji, aby z bliska przyjrzeć się kolebce cywilizacji europejskiej. – To niezwykłe móc na własne oczy zobaczyć, jak ślady starożytności przenikają się ze współczesnym światem – mówi Daniel Sekuła, nauczyciel języka angielskiego w krynickej szkole, koordynator projektu.
Greckie klimaty
Projekt zrealizowany został we współpracy z prywatną grecką szkołą Platon zlokalizowaną w niewielkiej miejscowości Ganochora, niedaleko Katerini [w pobliżu Salonik – przyp. red]. Z krynickiego liceum – oprócz pedagogów – wzięła w nim udział 30-osobowa grupa młodzieży, w tym uczniowie z mniejszymi szansami edukacyjnymi. Przy rekrutacji brane były pod uwagę wyniki w nauce oraz zaangażowanie w działalność pozalekcyjną. – Zależało nam, aby wybrać osoby, które wykazują się inicjatywą i są otwarte na doświadczenia – wyjaśnia Daniel Sekuła.
W ramach przygotowań do wyjazdu uczniowie uczestniczyli w dodatkowych lekcjach z języka angielskiego, a także w zajęciach o języku i kulturze Grecji. Dla greckich kolegów przygotowali też filmik, w którym opowiedzieli o sobie i swojej szkole. Na miejscu okazało się, że mają z rówieśnikami z Grecji wiele wspólnych zainteresowań, co ułatwiło integrację. Wspólne muzykowanie, taniec, zajęcia plastyczne i gra w piłkę sprawdziły się jako sposoby na nawiązanie relacji. W przełamywaniu lodów pomógł też właściwy moment: ostatnie dni greckiego karnawału. – Grecy są bardzo życzliwi i otwarci – wspomina Patrycja, jedna z uczestniczek projektu. – Bardzo miło nas przyjęli.
Żywa lekcja historii
Dni spędzone w Grecji wypełnione były po brzegi zajęciami. Wczesnym rankiem polscy uczniowie udawali się do zaprzyjaźnionej greckiej szkoły, w której chłonęli wiedzę nie tylko o historii i geografii Hellady, ale także o czasach współczesnych. Uczyli się o polityce, stosunkach europejskich i przedsiębiorczości. Wzięli też udział w zajęciach dotyczących sztucznej inteligencji, a także umiejętności interpersonalnych. Poznawali zwyczaje i wartości ważne dla Greków w życiu codziennym.
Każdego dnia zwiedzali miejsca ważne z punktu widzenia źródeł naszej kultury. I tak dotarli między innymi do masywu Olimpu. W Muzeum Geologicznym w Leptokarii wysłuchali fascynującego wykładu o geomitologii (dziedzina zajmująca się naukowym wyjaśnianiem zjawisk geologicznych, pojawiających się w mitach, legendach i ludowych podaniach). Odwiedzili pełne zabytków Saloniki (z placem Arystotelesa i pomnikiem Aleksandra Macedońskiego na czele). W położonej na północ od Olimpu Werginie zobaczyli monumentalny grobowiec Filipa II Macedońskiego (ojca Aleksandra Wielkiego), a w znajdującej się nieopodal Werii, w której – zgodnie z przekazem biblijnym – miał przebywać św. Paweł, zwiedzili starówkę i poznali historię miasta. W programie nie zabrakło również Muzeum Archeologicznego w Dion, w którym mogli zobaczyć przedmioty pozyskane z wykopalisk oraz kolekcję rzeźb z epoki hellenistycznej, rzymskiej i wczesnochrześcijańskiej. – W ten sposób zupełnie inaczej uczy się historii, niż siedząc w szkolnej ławce – wspomina Laura, uczestniczka projektu.
Start w dorosłość
Wyjazd obfitował też w spotkania z lokalnymi przedsiębiorcami. Właściciel istniejącej od pokoleń kawiarni zapoznał polskich uczniów z zasadami prowadzenia biznesu w Grecji, a szef prestiżowego hotelu opowiedział o tym, jak obiekt poradził sobie w czasach pandemii. Uczniowie wzięli także udział w warsztatach kulinarnych zwieńczonych konkursem na najlepiej przyrządzony sos tzatziki.
– Oprócz większej swobody w posługiwaniu się językiem angielskim uczniowie zyskali również umiejętność autoprezentacji. Uczyli się też rozwiązywania problemów i radzenia sobie w nowych sytuacjach – wylicza koordynator projektu. – Myślę, że to świetne przygotowanie do czekającego ich startu w dorosłość – dodaje. – Wróciłam z Grecji z dużo większą motywacją do nauki – mówi Adela, jedna z uczestniczek. – W czasie wyjazdu dotarło do mnie, jak wiele rzeczy, których uczymy się w szkole, jak choćby język angielski, może nam się przydać w życiu.
Projekt „Od Platona do Schumana – filozoficzne, kulturowe i historyczne korzenie Europy i Unii Europejskiej” zrealizowano w ramach Akcji 1. sektora Edukacja szkolna (projekty krótkoterminowe). Czas trwania: 01.09.2023 r. – 31.08.2024 r. Wyjazd do Grecji odbył się między 3 a 16 marca 2024. Dofinansowanie: 53 410 euro.
Chcesz zrealizować podobny projekt? Więcej informacji na: erasmusplus.org.pl/sektory/edukacja-szkolna/akcja-1-mobilnosc-edukacyjna