treść strony

Programiści od małego

Dzięki tym umiejętnościom w przyszłości świat stanie przed nimi otworem! Na razie dla dzieci ze szkoły podstawowej w Ustce kodowanie jest przygodą pełną niespodzianek.

  • Robotyka, astronomia, inżynieria, informatyka i matematyka to elementy projektu

    fot. Archiwum projektu

Robotyka, astronomia, inżynieria, informatyka i matematyka – żadne z tych pojęć nie budzi już strachu wśród uczestników projektu „Coding is Fun!”. I chociaż najmłodsi mają ledwie siedem lat, z mistrzowską precyzją tworzą roboty, projektują gry komputerowe i modele, które potrafią wprawić w zdumienie dorosłego.

–  Dzięki projektowi „Coding is Fun!” pokazujemy dzieciom, jak wiele mogą zrobić same i o ile więcej – we współpracy. Kontakty ze szkołami partnerskimi z Belgii, Hiszpanii, Portugalii i Turcji uczą, że inności nie należy się bać. Nasze dzieci zdobywają umiejętności na różnych płaszczyznach i wszechstronne wykształcenie zgodne z europejskimi standardami – cieszy się Ewelina Pietrzyk, koordynator projektów programu Erasmus+ w Szkole Podstawowej nr 1 w Ustce.

Jak stworzyć robota?
Zadanie nie jest proste, ale jeżeli poznamy podstawy inżynierii i kodowania, świat nagle staje przed nami otworem. Możliwości są nieograniczone. Robot w kształcie słonia z ruchomą trąbą? Żaden problem! Samochód poruszający się na dowolnej liczbie kół? A może uroczy ludek, machający do nas z uśmiechem na twarzy? W robotyce wszystko jest możliwe, a granice wyznacza dziecięca wyobraźnia.

Konstruowanie robota to praca wymagająca wieloaspektowego podejścia. Ważne są umiejętności inżynieryjne. Trzeba wiedzieć, gdzie przykręcić śrubkę, aby robot był stabilny, i jaki mechanizm zastosować, aby wprawić go w ruch. Nie mniej ważne jest kodowanie, czyli napisanie programu odpowiedzialnego za sekwencję ruchu. Długość stawianych kroków, ich częstotliwość, kąt nachylenia – wszystko ma znaczenie. Dzięki temu robot będzie chodził lub jeździł, zamiast się przewracać.

Astronomia to nauka przyszłości
Równie ważnym filarem projektu jest astronomia. Przed uczniami SP nr 1 w Ustce Kosmos nie ma tajemnic. Dzieci uczą się, jak wygląda Układ Słoneczny, prowadzą obserwacje faz Księżyca, biorą udział w quizach, a nawet tworzą modele kosmiczne. Kiedy koordynatorzy projektu zaaranżowali w szkole tak zwany Astro Day (Dzień Astronomii), nie spodziewali się, że korytarz i sale zamienią się w jedną z największych w Europie wystaw modeli astronomicznych.
– To, co stworzyły dzieci, przerosło nasze wyobrażenia. Wystawa składała się z ponad 200 prac przedstawiających m.in. roboty, rakiety i Układ Słoneczny. Forma była bardzo różnorodna. Dzieci użyły: papieru, kartonów, metali i plastiku. Wyobraźnia najmłodszych naprawdę nie zna granic –  dodaje Ewelina Pietrzyk.

Gra komputerowa na lekcji
W ramach projektu uczniowie z entuzjazmem tworzą gry komputerowe, a podczas Tygodnia Kodowania napisali algorytmy nadające cel stworzonej przez siebie postaci. W dalszych etapach bohater wykreowany przez uczniów będzie odwiedzał planety Układu Słonecznego.

Takie zajęcia z pewnością nie mają nic wspólnego z nudą, a bliżej im do radosnej rozrywki w gronie przyjaciół. Przy okazji zabawy najmłodsi rozwijają wyobraźnię i umiejętności, które podniosą ich wartość w oczach przyszłych pracodawców.  –  Nasi uczniowie kształtują umiejętności programowania i kodowania, które mogą być przydatne w przyszłości. Logiczne myślenie i wnioskowanie to cechy cenione na rynku pracy –  dodaje Ewelina Pietrzyk.

Zadania na czas pandemii
Jeszcze do niedawna projekt „Coding is Fun!” zakładał też mobilność nauczycieli.  Dzisiaj, kiedy świat sparaliżowała pandemia, wyjazdy zostały zastąpione komunikacją online, a dzieci wykonują swoje zadania zdalnie z domu. Ostatnio Lara, uczennica 3 klasy, samodzielnie znalazła informacje o Układzie Słonecznym i namalowała obrazek przedstawiający Saturna. Mateo i Ana, uczniowie z Hiszpanii, narysowali ulubione planety i wykonali roboty-zabawki. Dzieci czerpią radość z zadań, które otrzymują, i mimo pandemicznych czasów mogą nadal być częścią międzynarodowej społeczności