treść strony

Przepis na sukces w edukacji włączającej

Debaty i dyskusje uczestników znalazły odzwierciedlenie w Konkluzjach Rady UE dotyczących edukacji włączającej, a wygłoszone prezentacje staną się podstawą publikacji – to efekty warszawskiej konferencji „Let's make inclusion happen"

  • Jednym z mówców konferencji była Agata Roczniak, prezeska Fundacji Diversum

    fot. KAMIL BRZOSTOWSKI/FRSE

Rada Unii Europejskiej konkluzje w sprawie edukacji włączającej przyjęła 12 maja br. W treści dokumentu odwołano się do owoców zorganizowanego w marcu spotkania „Let's make inclusion happen”, które wpisane było w oficjalny kalendarz wydarzeń edukacyjnych organizowanych podczas przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej.

Szczegółowy przebieg warszawskiej konferencji, zorganizowanej przez FRSE na zlecenie MEN, opisywaliśmy w nr. 1/2025 „Europy dla Aktywnych”. Podczas dwóch dni dyskusji eksperci, akademicy, przedstawiciele ministerstw edukacji krajów członkowskich UE oraz międzynarodowych organizacji takich jak: UE, OECD, UNICEF czy Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej rozmawiali o rozwiązaniach wspierających tworzenie edukacji dostępnej dla wszystkich uczniów bez wyjątku. Ważnym elementem konferencji był też głos młodzieży – ambasadorów edukacji włączającej, którzy na co dzień sami doświadczają barier, zarówno w życiu osobistym, jak i w ramach systemów oświaty w swoich krajach. 

Z efektami obrad już jesienią będą mogli zapoznać się wszyscy zainteresowani. Nakładem Wydawnictwa FRSE ukaże się dwujęzyczna publikacja pt. „Edukacja włączająca”, będąca zbiorem materiałów opracowanych przez polskich i zagranicznych ekspertów uczestniczących w ww. konferencji. W książce znajdą się teksty prezentujące kluczowe rozwiązania i rekomendacje dotyczące poprawy dostępności i jakości kształcenia dla wszystkich osób uczących się w placówkach oświatowych w Unii Europejskiej. Nie zabraknie też wypowiedzi młodych o tym, jakie wyzwania przed nimi stoją i o jakiej szkole marzą. Artykuły dotyczyć będą również badań naukowych w dziedzinie edukacji włączającej. Już dziś zapraszamy do lektury! 

  •  O wykorzystaniu Internetu Rzeczy w edukacji włączającej 
  •  O włączaniu osób z mniejszymi szansami poprzez akcję DiscoverUE 
  •  Jak można zadbać o inkluzywność podczas realizacji inicjatyw 
  •  Rozmowa z trenerką ds. neuroróżnorodności

Konkluzje Rady UE w sprawie włączających, zorientowanych na ucznia praktyk we wczesnej edukacji i opiece nad dzieckiem oraz edukacji szkolnej: https://bit.ly/4nGgcFR