treść strony

Rzeszowskie połączenie z kosmosem

„Anyone’s ISS?” – 5 lipca o 11:28 Politechnika Rzeszowska nawiązała łączność z dr. Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim, przebywającym na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

  • Student Politechniki Rzeszowskiej podczas zadawania pytania polskiemu astronaucie

    fot. B. Motyka, archiwum PRz

  • Łazik marsjański stworzony przez Zespół Legendary Rover Studenckiego Koła Naukowego

    fot. B. Motyka, archiwum PRz

Wydarzenie było częścią pierwszej polskiej misji technologiczno-naukowej IGNIS, organizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Polską Agencję Kosmiczną (POLSA) oraz Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Politechnika Rzeszowska (PRz) – jako jedna z dwóch polskich uczelni, obok Uniwersytetu Wrocławskiego – wygrała konkurs na współorganizację kontaktu z astronautą dr. Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim, który od 25 czerwca do 14 lipca przebywał w kosmosie w ramach projektu „Axiom Mission 4” (Ax-4).

Udział Polaka w tym przedsięwzięciu był przełomem nie tylko dla polskiego sektora kosmicznego, ale także rzeszowskiej uczelni, znanej z kształcenia specjalistów w dziedzinie lotnictwa i kosmonautyki oraz zaawansowanych badań. Politechnika ze stolicy Podkarpacia znana jest z aktywnej współpracy międzynarodowej. Od 1998 r. uczestniczy w programie Erasmus+ (przystąpiła do niego jako pierwsza uczelnia w kraju!), w ramach którego ma podpisane 154 umowy ze szkołami wyższymi z Europy (w 24 krajach) i realizuje 17 umów z uczelniami spoza Europy (w 10 krajach). W latach 1998–2025 z wymian w ramach Erasmusa+ skorzystało przeszło 2300 osób, a uczelnia gościła ponad 1300 studentów i pracowników z zagranicy. PRz bierze udział m.in. w projektach „TEDI” (ang. Training Education Digital Innovation) czy „Youth and Aviation: Voice of the Future Panel”, realizuje też Mieszane Programy Intensywne (Blended Intensive Programme, BIP).

Sięgajcie gwiazd
Politechnika Rzeszowska uczestniczyła w misji IGNIS, realizując łączność z Międzynarodową Stacją Kosmiczną w ramach międzynarodowego programu edukacyjnego ARISS (ang. Amateur Radio on the ISS). We współpracy z POLSA i środowiskiem krótkofalarskim uczniowie i studenci, w tym laureat konkursu „Ask Astronaut”, mieli szansę zadawać pytania dr. Sławoszowi Uznańskiemu-Wiśniewskiemu.

Wydarzeniu towarzyszyły liczne atrakcje: warsztaty kosmiczne, symulatory lotu, pokazy robotów, łazików i bolidów Formuły Student. Uczelnia zaprezentowała też dorobek kół naukowych.

Kosmiczne sukcesy
Jak podkreśla dr hab. inż. Andrzej Majka, prof. PRz, kierownik Katedry Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej, udział uczelni w programie ARISS to dowód na wysokie kompetencje Politechniki w technologiach kosmicznych. – Wybranie nas w konkursie przez Polską Agencję Kosmiczną świadczy o zaufaniu i uznaniu. To potwierdzenie, że nasza uczelnia ma nie tylko potencjał dydaktyczny, ale też badawczy i technologiczny – mówi prof. Majka.

Politechnika ma bogate zaplecze do testowania urządzeń satelitarnych, rozwijania technologii robotycznych, systemów zasilania, elektroniki pokładowej i sensorów. Na terenie Akademickiego Ośrodka Szybowcowego w Bezmiechowej powstało Centrum Obserwacyjne Polskiej Agencji Kosmicznej, przeznaczone do monitorowania przestrzeni kosmicznej, w tym sztucznych satelitów krążących wokół Ziemi. Politechnika Rzeszowska będzie mogła wykorzystywać infrastrukturę centrum w celach badawczych i dydaktycznych, wspierając rozwój kompetencji pracowników i studentów. 

Dodatkowo studenci i naukowcy biorą udział w projektach rakietowych, satelitarnych, łazikowych czy inicjatywach ESA, dzięki czemu są gotowi do pracy w sektorze kosmicznym w Polsce i za granicą. Odnoszą też sukcesy w konkursach i projektach związanych z technologiami kosmicznymi. Dla przykładu: naukowczynie z Katedry Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej znalazły się w finale prestiżowego konkursu „ESA Technology Transfer Competition” z innowacyjnymi projektami, które mogą zrewolucjonizować transport, zdrowie i bezpieczeństwo energetyczne. Z kolei student lotnictwa i kosmonautyki uczestniczył jako mission engineer w analogowej misji kosmicznej „M3.25 Terminus”, realizowanej w ośrodku Lunares, gdzie m.in. pracował nad łazikiem LEO.

Wyróżniają się też koła: Zespół Legendary Rover Studenckiego Koła Naukowego Lotników zdobywa najwyższe miejsca w zawodach robotycznych, tworząc łaziki marsjańskie. Studenci Koła Naukowego Inżynierii Kosmicznej wygrali natomiast konkurs „Space Challenge”, projektując ramę mikrosatelity CubeSat, wykonaną w technologii druku 3D, z nagrodą w postaci udziału w misji kosmicznej.

Można zadać sobie pytanie, co z tego ma zwykły człowiek? – Więcej niż się wydaje – tłumaczy prof. Majka. – Technologie kosmiczne przenikają do codziennego życia: od precyzyjnego rolnictwa, przez monitorowanie środowiska i prognozy pogody, aż po nowe terapie medyczne opracowane na podstawie eksperymentów w mikrograwitacji. To także większe bezpieczeństwo dzięki lepszym systemom łączności i nawigacji oraz analizom danych kryzysowych. Wierzę, że udział w ARISS zainspiruje młodych ludzi do zadawania pytań, rozwijania pasji i odważnego sięgania gwiazd – dodaje naukowiec.

Więcej o projektach uczelni na: www.prz.edu.pl


Autorka: Anna Worosz – Politechnika Rzeszowsk. Materiał udostępniony na mocy licencji CC BY-SA 4.0