Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 11.10.2022 r.
Wsparcie w nauce i rozwiązywaniu uczelnianych problemów to główne zadania aplikacji Study Buddy stworzonej przez studentów Uniwersytetu Gdańskiego. Będą z niej korzystali zarówno żacy z tej uczelni, jak i z Kadyksu, Brestu, Kilonii, Splitu i Valletty.
Pierwszy rok studiów to dla wielu osób, szczególnie tych nieśmiałych, nieustający stres. Nowi ludzie, nowe budynki, dziekanaty, lektoraty, kolokwia i egzaminy – mnóstwo nowej terminologii, a do tego większe wymagania. Listę najczęstszych problemów, z którymi zmagają się studenci pierwszego roku, wzięła pod lupę grupa przyjaciół z trzeciego roku modelowania matematycznego i analizy danych z Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Gdańskiego.
Kamil Schlagowski, Kamil Plewka, Jakub Możejko oraz Kacper Budniak należą do osób niezwykle zaangażowanych w życie uczelni. – Uczestniczymy w spotkaniach kół naukowych i innych formach aktywności studenckiej, współpracujemy z zespołem ds. promocji naszego wydziału i obserwujemy, że wielu studentów pierwszego roku jest zagubionych – przyznaje Kacper Budniak. – Studia to nowy etap życia, inna forma edukacji, w której nie wszyscy potrafią się odnaleźć. Tu już nikt nie prowadzi cię za rękę, tak jak to miało miejsce w szkole średniej. Wykładowcy po prostu przekazują wiedzę, a każdy student odpowiada za siebie – zauważa Kamil Schlagowski. – Na początku trudno się do tego przyzwyczaić, a poza tym niektórych przerasta uczelniana biurokracja, nie do końca wiedzą, gdzie co załatwić – uzupełnia Kamil Plewka. A Jakub Możejko dodaje, że specyficzną grupą są tzw. outsiderzy, którzy wolą funkcjonować w samotności, więc nie szukają towarzystwa. – I właśnie im jest szczególnie trudno pożyczyć od kogoś notatki, by nadrobić materiał czy też nawiązać przyjaźnie, które uławiają studenckie życie – podaje przykłady.
Ideę, by pomóc studentom pierwszego roku w odnalezieniu się w nowej przestrzeni, podsunęło im samo życie. W 2021 r. został ogłoszony międzynarodowy makeathon, czyli konkurs, którego celem było wyłonienie innowacyjnych projektów w obrębie sześciu uczelni działających w ramach Europejskiego Uniwersytetu Nadmorskiego (SEA-EU) – konsorcjum, do którego należą Uniwersytet Gdański oraz szkoły wyższe z Kadyksu, Brestu, Kilonii, Splitu oraz Valletty.
Pierwszym etapem były eliminacje uczelniane, które – mimo wysokiego poziomu pozostałych studenckich pomysłów (związanych m.in. z recyklingiem i aktywizacją seniorów) – wygrał właśnie czteroosobowy zespół z Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki UG.
Ideą projektu Jakuba, Kacpra i dwóch Kamilów stało się stworzenie aplikacji dla studentów pierwszych roczników, którzy mają problemy z nauką i załatwianiem różnych spraw na uczelni.
Rozwiązanie w komórce
W ramach aplikacji można będzie m.in. tworzyć grupy wsparcia z danego przedmiotu. – Taką grupę będzie mógł założyć zarówno korepetytor, czyli na przykład student lub wykładowca specjalizujący się w danej dziedzinie, jak i osoba, która szuka pomocy. W ten sposób ci, którzy mają problemy z nauką, otrzymają możliwość umówienia się na spotkanie na żywo lub online po to, by razem się uczyć – wyjaśnia Kamil Plewka. – Aplikacja stworzy też okazję do namierzenia ludzi o podobnych zainteresowaniach, by razem budować ciekawe projekty – dodaje.
Study Buddy pomoże również rozwiązywać tzw. krótkie problemy. Pod tym hasłem, jak wyjaśniają studenci, kryją się rozmaite zagadnienia, o które będzie można zapytać na specjalnym forum i natychmiast otrzymać odpowiedź.
– Mogą to być pytania typu, jak znaleźć dziekanat, jakie sprawy należy w nim załatwić, gdzie wypożyczyć daną książkę, jaki jest warunek dopuszczenia do egzaminu, a nawet czy ktoś potrafi rozwiązać konkretną całkę – podaje przykłady Plewka. I dodaje, że odpowiedzi będą udzielane przez wszystkich chętnych użytkowników aplikacji. W Study Buddy znajdzie się też bank odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. – Aplikacja wykorzystuje metodę grywalizacji, czyli motywuje do nauki poprzez grę – zdradzają młodzi informatycy.
Wygrali wielki finał w Splicie
Po wygraniu uczelnianych eliminacji w listopadzie 2021 r. studenci z UG rozpoczęli przygotowania do udziału w międzynarodowym makeathonie zaplanowanym na marzec 2022 r. w Splicie. Prezentację aplikacji ćwiczyli pod czujnym okiem Izabeli Disterheft z Biura Współpracy z Otoczeniem Społeczno-Gospodarczym UG, ekspertki, która w swoim CV ma wiele inicjatyw wspierających rozwój nowych technologii i start-upów, zarządzanie Gdańskim Parkiem Naukowo-Technologicznym oraz szefowanie klastrowi firm informatycznych. – Pracowaliśmy nad modelem biznesowym pomysłu, omówiliśmy przebieg prezentacji, poszczególne slajdy oraz towarzyszące im przemówienie: od gestykulacji, odpowiedniej modulacji głosu, po sposób trzymania mikrofonu. Wszystko miało wyglądać tak jak na prawdziwych scenach, na których inwestorzy oglądają biznesowe pomysły – wspomina Izabela Disterheft.
W marcu tego roku czwórka młodych informatyków z gdańskiej uczelni pojechała do Chorwacji na międzynarodowy finał. Z ich aplikacją zapoznali się studenci z Brestu, Valletty, Kadyksu i Splitu, bo – jak podkreślają żacy z Gdańska – w przyszłości Study Buddy będzie też służył osobom kształcącym się na zagranicznych uczelniach funkcjonujących w ramach sojuszu SEA-EU. Zresztą kolejną funkcją aplikacji będzie możliwość kontaktowania się ludzi z różnych miast i krajów, zarówno studentów, jak i absolwentów.
– Podczas wyjazdu wymienialiśmy się uwagami i badaliśmy oczekiwania potencjalnych użytkowników. Wiele osób wskazywało na potrzebę utworzenia międzynarodowego forum studentów, inni stawiali na dodatkowe funkcjonalności, np. porządkowanie elektronicznych notatek. Nawiązaliśmy wiele kontaktów, nie tylko ze studentami, ale także z profesorami, którzy są zainteresowani wdrożeniem naszego pomysłu na ich uczelniach – mówią młodzi informatycy z UG.
Ich pomysł okazał się najlepszy z wszystkich konkursowych projektów (dotyczących m.in. klimatu, ekologii morskiej i lądowej) przygotowanych przez kolegów z Kadyksu, Kilonii, Splitu oraz Valletty i wygrał międzynarodowy konkurs ex aequo z projektem z Brestu. – Po naszej prezentacji długo rozmawiałem z kolegą z Francji o trendach w programowaniu i o naszej aplikacji. Powiedział mi, że stopień jej zaawansowania zaskoczył zarówno jego, jak i innych, którzy mocno siedzą w tym temacie – mówi z dumą Kamil Schlagowski.
Zgrany zespół to podstawa!
Nad aplikacją Study Buddy studenci z UG pracowali przez osiem miesięcy. Projektując ją, sprawiedliwie podzielili się zadaniami. – Ja z Kacprem zajęliśmy się architekturą pomysłu, czyli tym, jak aplikacja ma działać w praktyce, a nasze założenia urealnia team programistyczny, czyli dwóch Kamilów – opowiada Jakub Możejko. Kamil Schlagowski precyzuje: – Ja tworzę rdzeń aplikacji, czyli – mówiąc branżowym językiem – pełnię rolę software developera. Odpowiadam za to, jak Study Buddy działa w połączeniu ze stroną wizualną, bazą danych, przetwarzaniem informacji – wylicza. I tłumaczy, że to od niego zależy, jak aplikacja będzie wyglądała na ekranie komputera czy komórki.
Prace są już na finiszu, jednak studenci wciąż starają się usprawnić dodatkowe funkcje, intuicyjność obsługi oraz wykluczyć ewentualne błędy. – Im dłużej pracujemy nad projektem, tym więcej pojawia się pomysłów – śmieje się Schlagowski. – Cały czas skupiamy się też na zabezpieczeniu danych wrażliwych użytkowników. Bo bezpieczeństwo to kluczowa sprawa w działaniu tego typu aplikacji – podsumowuje.
Jak zapewniają twórcy Study Buddy, aplikacja wejdzie do powszechnego użytku już w nowym roku akademickim 2022/23.
Jako pierwsi skorzystają z niej studenci Uniwersytetu Gdańskiego, a kolejnym krokiem będzie udostępnienie jej kolegom z pozostałych uczelni SEA-EU. – To będzie nasza brama do rynku europejskiego i komercjalizacji pomysłu poza konsorcjum – uśmiechają się młodzi informatycy, ale szczegółów na razie nie zdradzają. O kolejnych etapach rozwoju Study Buddy będą informować na oficjalnym profilu aplikacji na Instagramie (appstudybuddy).
SEA-EU to sojusz sześciu europejskich i nadmorskich uczelni (w ramach inicjatywy „Uniwersytety europejskie”) z Gdańska, Kadyksu, Brestu, Kilonii, Splitu i Valletty. Jego celem jest wzmacnianie współpracy naukowej, wspieranie innowacji i transfer wiedzy.