treść strony

Twarda szkoła miękkich umiejętności

Niektórych naszych kompetencji nie da się zmierzyć. Dotyczy to zwłaszcza umiejętności miękkich, takich jak np. asertywność czy kreatywność. Można je natomiast udoskonalać, o czym przekonali się uczestnicy międzynarodowego projektu „UNIFORS”.

  • fot. Shutterstock

Praca pod presją czasu, kreatywne myślenie, rozwiązywanie problemów, zdolności komunikacyjne – to kompetencje, których coraz częściej poszukują pracodawcy. Na pewno posiadają je uczestnicy projektu „UNIFORS” („Universities for future work skills 2020”), którzy na przełomie września i października 2021 r. wzięli udział w szkoleniu w belgijskim Liège. – Studenci uczestniczyli w intensywnym kursie z zakresu miękkich umiejętności, podczas którego rozwijali swoje kompetencje oraz analizowali i rozwiązywali case study z zakresu funkcjonowania firm – wyjaśnia dr hab. Bogdan Włodarczyk, prof. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego (UWM), koordynator projektu „UNIFORS” na tej uczelni. W projekcie wzięło udział 40 studentów z pięciu uniwersytetów: Rumuńsko-Amerykańskiego w Bukareszcie (Rumunia), Szkoły Wyższej Prowincji Liège (Belgia), Uniwersytetu w Vigo (Hiszpania), Politechniki w Porto (Portugalia) i Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (Polska), oraz dwie firmy konsultingowe: Infalia z Grecji i Método Estudios Consultores SLU z Hiszpanii.

Teorię stosowali w praktyce
Już samo zakwalifikowanie się do projektu było nie lada wyczynem. Studenci musieli przejść wieloetapową rekrutację. – Trzeba było napisać list motywacyjny, przyswoić wiedzę z kursu online, a potem zdać test. W ten sposób została wyłoniona finałowa ósemka, która miała za zadanie reprezentować naszą uczelnię w Belgii – wyjaśnia Marta Plichta, studentka kierunku lingwistyka w biznesie na UWM w Olsztynie i uczestniczka projektu.

– Zadaniem mojej grupy był problem firmy Gaming, która jest liderem na belgijskim rynku gier. Mieliśmy znaleźć sposób na integrację jej 450 pracowników, z których część przychodzi do biura, a część pracuje zdalnie – tłumaczy Tomasz Abłam, student kierunku turystyka i rekreacja na UWM.

Inne firmy także stawiały przed uczestnikami trudne kwestie, które wymagały kreatywnych rozwiązań. Na przykład zespół, w którym znalazła się Łucja Warych, studentka kierunku lingwistyka w biznesie na UWM, trafił do belgijskiej firmy zajmującej się public relations. – Naszym zadaniem było ułożenie programu szkoleń dla kadry menedżerskiej, m.in. na temat nowej struktury organizacyjnej firmy – wyjaśnia Łucja. – Pierwszy raz pracowałam w międzynarodowym zespole i dzięki temu wiele się nauczyłam. Jestem przekonana, że tzw. miękkie umiejętności, które tam doskonaliliśmy, przydadzą mi się kiedyś w pracy – dodaje.

Julia Kłosowska, studentka zarządzania na UWM, zdradza, że przed wyjazdem najbardziej stresowała ją właśnie wizja pracy w międzynarodowej grupie. – No i presja czasu, czyli wymóg przygotowania projektu w ciągu zaledwie kilku dni – wyjaśnia. Przyznaje, że choć zadanie to wymagało dużego nakładu pracy i energii, to było niezwykłym doświadczeniem, które pozwoliło rozwinąć umiejętności pracy w zespole.

Już mają propozycje pracy
Polscy uczestnicy projektu zgodnie twierdzą, że wyjazd wiele ich nauczył. – Przede wszystkim nie należy się bać udziału w takich inicjatywach. Warto wyjść ze swojej strefy komfortu, bo takie wyjazdy otwierają umysł i rozbudzają ciekawość – zachęca Julia Kłosowska. Niektórzy z uczestników udział w tym projekcie potraktowali jak uzupełnienie oferty studiów. – Same studia nie dają za wiele. Trzeba wymagać od siebie więcej niż tylko zaliczenia sesji i działać na różnych polach – przekonuje Tomasz Abłam z UWM.

Po zakończeniu projektu zostały opracowane materiały dla nauczycieli oraz kurs online podnoszący kompetencje miękkie.

UNIFORS”, czyli „Universities for future work skills 2020”, to międzynarodowy projekt, którego celem jest podniesienie poziomu tzw. umiejętności miękkich studentów europejskich szkół wyższych. Skupia siedmiu partnerów: pięć uniwersytetów (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie – Polska, Uniwersytet Rumuńsko-Amerykański w Bukareszcie – Rumunia, Szkołę Wyższą Prowincji Liège – Belgia, Uniwersytet w Vigo – Hiszpania, Politechnikę w Porto – Portugalia) oraz dwie firmy konsultingowe: Infalia z Grecji i Método Estudios Consultores SLU z Hiszpanii. Projekt realizowany był w ramach programu Erasmus+ w sektorze Szkolnictwo wyższe (Akcja 2. Partnerstwa strategiczne. Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk).
Więcej informacji o tym przedsięwzięciu na stronie: www.uwm.edu.pl/unifors2020/index.php/about-unifors.

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 3/2022: