treść strony

Zachęcają do myślenia i mobilności

Podnoszenie kreatywności przy pomocy metody Sześciu Myślowych Kapeluszy? Edukacja mobilna z wykorzystaniem gry Pokémon GO? Innowacyjne projekty pchają edukację na nowe tory!

  • Dr Dorota Bazuń i dr hab. Mariusz Kwiatkowski

    fot. archiwum prywatne

Jednym z pionierskich projektów dotyczących metod nauczania, który otrzymał dofinansowanie z programu Erasmus+, jest „innCREA” przygotowany przez warszawską firmę V-Systems. – Stawiamy na rozwijanie kreatywności, bo to jest klucz do sukcesu we współczesnym świecie i jedna z ważniejszych kompetencji. Nasz program nauczania będą mogli wykorzystać wykładowcy i studenci, ale z powodzeniem można go też stosować np. w przedsiębiorstwach, które chcą rozwijać swoich pracowników – wyjaśnia Joanna Surwiłło, koordynatorka projektu.

Sześć Kapeluszy Myślowych
– Rozpoczynając projekt, zadaliśmy sobie pytanie: czy można zmierzyć poziom kreatywności danej osoby lub grupy? Naszym zdaniem tak! – podkreśla Surwiłło. I kontynuuje: – Pierwszym modułem „innCREA” jest więc audyt, test poziomu pomysłowości, umiejętności wyszukiwania unikatowych rozwiązań danego problemu. Nawet jeśli początkowe wyniki są przeciętne, to kreatywne myślenie może być rozwijane. I dlatego w naszych pracach nad podręcznikiem i kursem online poświęciliśmy wiele miejsca na przygotowanie ćwiczeń, tak by studenci mogli wchodzić na coraz trudniejsze poziomy – zaznacza. Jedna z metod nosi nazwę Sześć Myślowych Kapeluszy.

Uczestnicy ćwiczenia muszą zmierzyć się z danym problemem, reprezentując z góry określony punkt widzenia. Na przykład osoba w czarnym kapeluszu prezentuje pesymistyczne podejście, w niebieskim – oparte na logice, a w zielonym – na nowych pomysłach.

Zdaniem Rafała Wojszki, kierownika projektów międzynarodowych w V-Systems, takie problemowe crash kursy pomagają nabrać pewności siebie i rozwinąć kreatywność. – Ma to podstawy w badaniach prowadzonych przez uczelnie na świecie. Przy naszym projekcie współpracowaliśmy m.in. z prestiżowym Luiss Business School w Rzymie (Włochy), Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Vaasa (Finlandia) oraz Wyższą Szkołą Agrobiznesu w Łomży. Wierzymy, że efekty tej pracy podniosą jakość edukacji w Polsce – dodaje Wojszko.

Mobilność to podstawa
Innowacyjny projekt powstaje też na Uniwersytecie Zielonogórskim. Pracownicy tej uczelni, a zarazem beneficjenci programu Erasmus+, dr hab. Mariusz Kwiatkowski oraz dr Dorota Bazuń, realizują program „SoMoveED” dotyczący mobilnej edukacji społecznej. Co kryje się pod tym hasłem? – Od kilku lat badam zagadnienia rewitalizacji społecznej i zauważyłem, jak ważne są mobilne konsultacje z mieszkańcami i jak wiele błędów popełniają niektóre samorządy w tej kwestii – tłumaczy dr Kwiatkowski. – Stało się jasne, że wyjścia w tzw. teren, oględziny miejsca, badania i rozmowy na żywo, przynoszą najlepsze efekty. Świetnym tego przykładem jest rewitalizacja zabytkowej części Strzelec Krajeńskich, gdzie przy użyciu odpowiednich metod nie dość, że odrestaurowano ważną część miasta i nadano jej nową funkcjonalność, to jeszcze spełniono oczekiwania mieszkańców.

Zdaniem zielonogórskich badaczy w naszym systemie edukacji brakuje odpowiednich narzędzi, metodologii oraz ram pracy wykładowców w zakresie organizacji zajęć dydaktycznych w ruchu. – Chcemy to zmienić i usystematyzować, aby te nowe standardy pojawiły się na polskich uczelniach, tak by wykładowcy nie bali się wychodzić ze studentami w teren, żeby wiedzieli, na jakich zasadach można to zrobić i jak to powinno wyglądać – przekonuje dr Bazuń.

Aby osiągnąć ten cel, w ramach „SoMoveED” powstają trzy książki: zbiór tekstów naukowych na temat metod mobilnych, podręcznik dla studentów oraz zestaw narzędzi dla nauczycieli. Nie zabraknie również filmów instruktażowych, kursu online czy nawet gier terenowych.

Jak podkreślają naukowcy, projekt nie jest przypisany do żadnej dyscypliny. Polski zespół liczy 12 osób, ale w przedsięwzięcie zaangażowało się ponad 40 osób. Twórcy „SoMoveED” podjęli współpracę z zagranicznymi partnerami, m.in. z Uniwersytetem w Bordeaux we Francji, Uniwersytetem Centralnego Lancashire w Wielkiej Brytanii oraz Uniwersytetem Madery w Funchal w Portugalii.

Projekty „Social Education on the Move (SoMoveED)” oraz „innCREA" finansowane są ze środków programu Erasmus+ Szkolnictwo wyższe w ramach Akcji 2 (Partnerstwa strategiczne). Liderem projektu „SoMoveED” jest Instytut Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Czas trwania: od 1 września 2020 r. do 31 sierpnia 2023 r. Wartość dofinansowania: ok. 392 tys. euro. Liderem projektu „innCREA” jest firma V-Systems z Warszawy. Czas trwania: od 1 grudnia 2020 r. do 30 listopada 2022 r. Wartość dofinansowania: ok. 250 tys. euro.

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 4/2022: