Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 11.09.2023 r.
W naborze projektów Mobilności kadry sportowej programu Erasmus+ Sport nie zabrakło wniosków, którym… niewiele zabrakło. Jak sformułować wniosek, by z sukcesem aplikować o grant?
Niektórzy wnioskodawcy wypełniają wniosek do granicy limitu znaków. Przecież tyle się u nich dzieje! Chcą zrobić wszystko, wpisać się w każdy erasmusowy priorytet. To świetna metoda na… zaprzepaszczenie szansy na otrzymanie grantu. Ekspert, który ocenia wniosek, nie może się zastanawiać, co tak naprawdę beneficjent chce osiągnąć przez realizację projektu.
Papier wszystko przyjmie, ekspert nie – jego zadaniem jest ocena planu i jakości działań przewidzianych w projekcie, który ma jasno określone cele, zgodne z założeniami programu. Z drugiej strony, jeżeli najważniejsze kwestie pozostawi się w sferze domysłu, ograniczając się do ogólników typu: stworzymy nowe partnerstwa, będziemy się rozwijać, wykorzystamy zdobytą wiedzę i doświadczenia w pracy organizacji, poprawimy kompetencje językowe, nawiążemy kontakty – to nie wystarczy, by przekonać eksperta, dlaczego to właśnie ten pomysł powinien otrzymać dofinansowanie. Beneficjenci często zapominają o tym, że biorą udział w konkursie wniosków – i że mają naprawdę sporą konkurencję!
Zdaniem eksperta: Gdy rozpoczynam czytanie wniosku, oczekuję klarownej idei, przemyślenia tematu i realizacji konkretnego celu. Co? Gdzie? Kiedy? Jak i z kim? Na te pytania powinienem znaleźć odpowiedź. Niestety czasem brnę przez kolejne strony i nie za bardzo wiem, co autor miał na myśli. Wpisanie na siłę wszystkich słów kluczy czy priorytetów Komisji Europejskiej na nic się zda, jeśli nie będzie poparte opisem konkretnych działań, składających się w logiczną całość. W szkole dziennikarskiej uczono mnie, że nie ma takiego zdania, którego nie dałoby się skrócić o połowę. Piszcie zwięźle, lapidarnie, niech idea waszego projektu będzie czytelna!
Zdaniem ekspertki: Podstawą każdego dobrze napisanego projektu jest harmonogram jego realizacji. Bez niego trudno ocenić, czy planowane działania mają szansę dojść do skutku. Przejrzysty i konsekwentny plan działań, uwzględniający także jego cykliczny przegląd, daje ekspertowi poczucie, że autorzy dogłębnie przemyśleli i zaplanowali działania, a także uwzględniają korektę w toku ich prowadzenia. Dodatkowo istotne jest wyszczególnienie bezpośrednich, konkretnych, twardych rezultatów projektu. Opis na dużym poziomie ogólności jest mało przekonujący. Moje wątpliwości wzbudza także brak informacji o nawiązaniu kontaktu z partnerem zagranicznym, z którym projektodawca zamierza realizować projekt, zwłaszcza gdy przewidziano wiele zagranicznych podróży.
Co zatem zrobić, żeby prawidłowo wypełnić wniosek i zdeklasować rywali? Na początek koniecznie przeczytać wszystkie jego części, poznać strukturę merytoryczną. Ten etap jest wstępem do zaprezentowania projektu, który powinien wpisywać się w cele Mobilności kadry sportowej. Wśród nich na pierwszym miejscu jest wspieranie sportu powszechnego, niekomercyjnego.
Zdaniem ekspertki: Największe wątpliwości budzą wnioski, w których napisano wprost, że liczy się tylko interes danej organizacji. W moim przekonaniu jest to nieodpowiednia postawa i niestosowanie się do priorytetów i kryteriów programu.
Wpisywanie się w cele programu to odpowiadanie – sobie i grantodawcy – na pytania sformułowane w samym wniosku. To także odnoszenie się do kluczowych dokumentów, z Przewodnikiem po programie Erasmus+ na czele, ale też do polityk unijnych, w przypadku sektora sportu sformułowanych m.in. w dokumencie Cele prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 2021-2024.
Zdaniem eksperta: Unia Europejska dzięki takim programom jak Erasmus+ realizuje cele i priorytety związane ze swoją polityką w zakresie sportu i innych dziedzin. Wnioskodawca musi zatem pokazać, że jego pomysł służy nie tylko jemu i jego odbiorcom, ale także odpowiada na potrzeby unijne, jest zgodny z celami i priorytetami Wspólnoty. Dzięki temu można doprowadzić do sytuacji określanej mianem win-win.
Wszystko to pozwala na zaprezentowanie celów, sposobu realizacji oraz wpływu, oddziaływania i efektu edukacyjnego działań planowanych w projekcie. Co przez zagraniczną wizytę osiągnie nasza kadra? Jakie aktywności będziemy realizować (i dlaczego właśnie takie)? W jaki sposób wiedzę zdobytą za granicą wykorzystamy w pracy z uczestnikami naszych zajęć, czy przyczyni się do rozwoju sportu powszechnego? Do poprawy zarządzania placówką? Zwiększenia zaangażowania nowych uczestników, włączania i integracji osób z mniejszymi szansami? Warto odpowiedzieć sobie na te pytania, przygotowując wniosek przed jesiennym naborem. Aplikacje przyjmowane będą do 4 października.
Więcej informacji na stronie: erasmusplus.org.pl/sport