treść strony

Zmiany w realizacji projektów Edukacji szkolnej

Oto nowe zasady dotyczące realizacji projektów w sektorze Edukacja szkolna programu Erasmus+. Sprawdź, jakie wnioski płyną z nich dla beneficjentów

  • Zmiany w Przewodniku mają znaczący wpływ na planowanie i realizację projektów

    fot. Shutterstock

Nowa, zaktualizowana wersja Przewodnika po programie Erasmus+ na rok 2025 wprowadza kilka modyfikacji, które wpływają na realizację projektów w sektorze Edukacja szkolna. Z uwagi na duże znaczenie zmian postanowiliśmy zebrać najważniejsze z nich w jednym miejscu i  doprecyzować, co beneficjenci powinni uwzględnić przy planowaniu i realizacji projektów. 

  • Limity finansowe 

Jedną z nowości jest wprowadzenie ograniczenia wydatków na kursy i szkolenia: 
- maksymalny limit wydatków na ten cel wynosi 20 000 euro; 
- w przypadku projektów o budżecie przekraczającym 40 000 euro limit ten wzrasta do wysokości 50% budżetu. 

Co to oznacza dla beneficjentów? 
Planując projekt, należy rozważyć również inne działania mobilnościowe (np. job shadowing czy prowadzenie zajęć za granicą), aby wykorzystać pełen potencjał budżetu i możliwości programu. Ograniczenie powinno zachęcić organizacje do większej różnorodności w doborze działań i strategicznego podejścia do rozwoju kadry. Opisany wyżej limit dotyczy wszystkich możliwych kosztów związanych z kursami i szkoleniami, w tym kosztów podróży do miejsca, w którym mają się one odbywać, wsparcia organizacyjnego, indywidualnego itd. 

  • Limity liczby uczestników kursów z jednej organizacji 

Przewodnik wprowadza również istotne ograniczenia w zakresie liczby uczestników kursów i szkoleń: 
- Z jednej organizacji wysyłającej: w tym samym kursie mogą uczestniczyć maksymalnie trzy osoby. 
- Z konsorcjum: w tym samym kursie może uczestniczyć łącznie dziesięć osób. 
- Każdy uczestnik może wziąć udział tylko w jednym kursie w ramach danego projektu. 

Co to oznacza dla beneficjentów? 
Przy planowaniu projektu należy rozważyć skorzystanie ze wszystkich dostępnych działań, szczególnie tych praktycznych, jak obserwacja pracy.  

  • Ograniczenia dla pracowników zdalnych 

Nowością w 2025 roku jest kwestia udziału w mobilnościach osób wykonujących pracę zdalną z zagranicy. Przypomnijmy, że zgodnie z Przewodnikiem uczestnicy działań muszą być zatrudnieni w organizacji wysyłającej lub regularnie z nią współpracować, wspierając jej główną działalność (na przykład jako zewnętrzni szkoleniowcy, eksperci, wolontariusze, członkowie zarządu, wizytatorzy itp.). Do tej definicji zaliczają się także osoby pracujące zdalnie, nawet jeśli pracują z innego kraju. Nie mogą jednak uczestniczyć w działaniach realizowanych w kraju, z którego wykonują pracę zdalną.

  • Precyzyjne wymogi dotyczące lokalizacji działań 

W aktualnej wersji Przewodnika znalazły się również nowe wymogi dotyczące lokalizacji działań: 
- Działania muszą być realizowane w państwie członkowskim UE lub państwie trzecim stowarzyszonym z programem Erasmus+. 
- Dodatkowo, działania muszą odbywać się w kraju, w którym jest formalnie zarejestrowana organizacja przyjmująca. 
- Każde działanie w zakresie mobilności może być realizowane tylko w jednym państwie. Wybierając partnera zagranicznego, beneficjent powinien upewnić się, że partner jest formalnie zarejestrowany w kraju, w którym planuje mobilność. W przeciwnym razie działanie może zostać zakwestionowane na etapie składania raportu lub kontroli, a koszty uznane jako niekwalifikowalne. 

  • Zmiany dotyczące wsparcia indywidualnego w kursach i szkoleniach 

Kolejna nowość dotyczy wsparcia indywidualnego obejmującego dwa dni przerwy w kursie. Od tego roku beneficjenci nie otrzymają wsparcia indywidualnego w okresie przerwy. Jeżeli więc w ramach realizacji projektu odbywa się 10-dniowy kurs, od poniedziałku do piątku, z weekendową przerwą, wówczas za sobotę i niedzielę nie zostanie przyznane wsparcie indywidualne.

  • Podsumowanie 

Efektem zmian powinna być przede wszystkim większa różnorodność działań i zaangażowanie większej liczby uczestników. Beneficjenci powinni zwrócić uwagę na wymienione wyżej kwestie, a w przypadku pytań mogą liczyć na pomoc Zespołu Edukacji Szkolnej FRSE. Szczegółowe informacje zawarte są w Przewodniku po programie Erasmus+: bit.ly/44ONkT8