Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 15.07.2025 r.
Oto nowe zasady dotyczące realizacji projektów w sektorze Edukacja szkolna programu Erasmus+. Sprawdź, jakie wnioski płyną z nich dla beneficjentów
Nowa, zaktualizowana wersja Przewodnika po programie Erasmus+ na rok 2025 wprowadza kilka modyfikacji, które wpływają na realizację projektów w sektorze Edukacja szkolna. Z uwagi na duże znaczenie zmian postanowiliśmy zebrać najważniejsze z nich w jednym miejscu i doprecyzować, co beneficjenci powinni uwzględnić przy planowaniu i realizacji projektów.
Jedną z nowości jest wprowadzenie ograniczenia wydatków na kursy i szkolenia:
- maksymalny limit wydatków na ten cel wynosi 20 000 euro;
- w przypadku projektów o budżecie przekraczającym 40 000 euro limit ten wzrasta do wysokości 50% budżetu.
Przykłady:
Dla projektu z budżetem o łącznej wysokości 20 000 euro limit ten wynosi 20 000 euro.
Dla projektu z budżetem o łącznej wysokości 30 000 euro limit ten wynosi 20 000 euro.
Dla projektu z budżetem o łącznej wysokości 40 000 euro limit ten wynosi 20 000 euro.
Dla projektu z budżetem o łącznej wysokości 50 000 euro limit ten wynosi 25 000 euro.
Co to oznacza dla beneficjentów?
Planując projekt, należy rozważyć również inne działania mobilnościowe (np. job shadowing czy prowadzenie zajęć za granicą), aby wykorzystać pełen potencjał budżetu i możliwości programu. Ograniczenie powinno zachęcić organizacje do większej różnorodności w doborze działań i strategicznego podejścia do rozwoju kadry. Opisany wyżej limit dotyczy wszystkich możliwych kosztów związanych z kursami i szkoleniami, w tym kosztów podróży do miejsca, w którym mają się one odbywać, wsparcia organizacyjnego, indywidualnego itd.
Przewodnik wprowadza również istotne ograniczenia w zakresie liczby uczestników kursów i szkoleń:
- Z jednej organizacji wysyłającej: w tym samym kursie mogą uczestniczyć maksymalnie trzy osoby.
- Z konsorcjum: w tym samym kursie może uczestniczyć łącznie dziesięć osób.
- Każdy uczestnik może wziąć udział tylko w jednym kursie w ramach danego projektu.
Co to oznacza dla beneficjentów?
Przy planowaniu projektu należy rozważyć skorzystanie ze wszystkich dostępnych działań, szczególnie tych praktycznych, jak obserwacja pracy.
Nowością w 2025 roku jest kwestia udziału w mobilnościach osób wykonujących pracę zdalną z zagranicy. Przypomnijmy, że zgodnie z Przewodnikiem uczestnicy działań muszą być zatrudnieni w organizacji wysyłającej lub regularnie z nią współpracować, wspierając jej główną działalność (na przykład jako zewnętrzni szkoleniowcy, eksperci, wolontariusze, członkowie zarządu, wizytatorzy itp.). Do tej definicji zaliczają się także osoby pracujące zdalnie, nawet jeśli pracują z innego kraju. Nie mogą jednak uczestniczyć w działaniach realizowanych w kraju, z którego wykonują pracę zdalną.
W aktualnej wersji Przewodnika znalazły się również nowe wymogi dotyczące lokalizacji działań:
- Działania muszą być realizowane w państwie członkowskim UE lub państwie trzecim stowarzyszonym z programem Erasmus+.
- Dodatkowo, działania muszą odbywać się w kraju, w którym jest formalnie zarejestrowana organizacja przyjmująca.
- Każde działanie w zakresie mobilności może być realizowane tylko w jednym państwie. Wybierając partnera zagranicznego, beneficjent powinien upewnić się, że partner jest formalnie zarejestrowany w kraju, w którym planuje mobilność. W przeciwnym razie działanie może zostać zakwestionowane na etapie składania raportu lub kontroli, a koszty uznane jako niekwalifikowalne.
20 tys. euro – tyle wynosi obecnie limit wydatków na kursy i szkolenia. Wyższy jest tylko w przypadku projektów o wartości pow. 40 tys. euro
Kolejna nowość dotyczy wsparcia indywidualnego obejmującego dwa dni przerwy w kursie. Od tego roku beneficjenci nie otrzymają wsparcia indywidualnego w okresie przerwy. Jeżeli więc w ramach realizacji projektu odbywa się 10-dniowy kurs, od poniedziałku do piątku, z weekendową przerwą, wówczas za sobotę i niedzielę nie zostanie przyznane wsparcie indywidualne.
Efektem zmian powinna być przede wszystkim większa różnorodność działań i zaangażowanie większej liczby uczestników. Beneficjenci powinni zwrócić uwagę na wymienione wyżej kwestie, a w przypadku pytań mogą liczyć na pomoc Zespołu Edukacji Szkolnej FRSE. Szczegółowe informacje zawarte są w Przewodniku po programie Erasmus+: bit.ly/44ONkT8