worldskills poland


EuroSkills 2018,

26-28 września, Budapeszt

– 37 konkurencji
– 600 zawodników
– 500 ekspertów
– 100 000 widzów

Polska reprezentacja na EuroSkills 2018 zmierzy się w 7 branżach:

gastronomia
florystyka
fryzjerstwo
mechatronika
murarstwo
tynkarstwo i sucha zabudowa
ciesielstwo

Kontakt
Iza Laskowska
tel.: 22 46 31 282,
kom.: 664 902 373
Paulina Machera
tel.: 22 46 31 096,
worldskillseurope.org
euroskills2018.com

EuroSkills to międzynarodowe, cykliczne wydarzenie, odbywające się co dwa lata, którego zadaniem jest promowanie umiejętności zawodowych. Jest odpowiednikiem konkursu WorldSkills, którego ostatnia edycja odbyła się w październiku 2017 roku w Abu Dhabi (Zjednoczone Emiraty Arabskie). To największe tego rodzaju zawody. Towarzyszą im rozmaite prezentacje, pokazy, wystawy, konferencje i seminaria branżowe. Konkurs ma zachęcić młodych ludzi do podnoszenia jakości swoich umiejętności zawodowych w ścisłej współpracy z pracodawcami, a także promować najnowsze rozwiązania w kształceniu i szkoleniu zawodowym. Inicjatywa stwarza również niepowtarzalną możliwość do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, promocji osiągnięć, a także nawiązywania kontaktów i budowaniu partnerstw edukacyjno-rynkowych.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji została nominowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do roli instytucji koordynującej przygotowanie Polski do udziału w konkursach WorldSkills oraz EuroSkills. Zadaniem FRSE jest wyłonienie zawodników oraz ekspertów, którzy będą reprezentować nasz kraj, a w przyszłości również przygotowanie narodowych konkursów kompetencji zawodowych stanowiących eliminacje do konkursów o skali globalnej.

W konkursie mogą wziąć udział najbardziej utalentowani uczniowie, laureaci olimpiad i innych konkursów branżowych pomiędzy 18 – 25 rokiem życia. Każdy kraj może zgłosić tylko jednego zawodnika/drużynę do konkurencji w danej edycji. Zawodnik może reprezentować kraj tylko raz w danej dyscyplinie. Ponadto, Polska jako członek organizacji WorldSkills ma możliwość desygnowania kandydatów na ekspertów (sędziów) zarówno w konkurencjach, w których rywalizują nasi reprezentanci jak i w pozostałych, w których konkurować będą uczestnicy z innych państw.

Poznaj nasz Team

W dn. 26-28 września w Budapeszcie weźmie udział 24-osobowa reprezentacja Polski. 8 najlepszych w Polsce zawodników weźmie udział w 3-dniowych zmaganiach, aby wywalczyć tytuł najlepszego w Europie. Z 37 oficjalnych konkurencji na EuroSkills nasz kraj uczestniczy w następujących: gotowanie, florystyka, fryzjerstwo, mechatronika, murarstwo, tynkarstwo i sucha zabudowa, ciesielstwo. Wraz zawodnikami do Budapesztu uda się 12 ekspertów, którzy poza wspomnianymi branżami są specjalistami z: architektury krajobrazu, obrabiarek CNC, obsługi gości hotelowych, technologii mody oraz technologii samochodowej. Ich zadaniem będzie wnikliwa ocena prac konkursowych.

Poziom zawodów jest bardzo wysoki. Zawodnicy pracują nieustannie, po 6-8h dziennie, a ich zmagania obserwują tysiące odwiedzających, komisja sędziowska oraz sponsorzy i pracodawcy. Wszelkie zadania i informacje są przekazywane w języku angielskim, a zawodnikom w trakcie pracy nie wolno używać języka ojczystego.  Udział w zawodach to prestiż, ale przede wszystkim wielka presja, odpowiedzialność i wiele miesięcy przygotowań. Zawodnicy wyłonieni z konkursów krajowych oraz olimpiad, pod okiem trenerów szkolą się, doskonaląc swoją wiedzę i nabywają nowe umiejętności, aby osiągnąć światowy poziom.

Jeżeli chcesz zobaczyć polskich zawodników na EuroSkills 2018 i uczestniczyć w największym konkursie umiejętności zawodowych w Europie zapraszamy do rejestracji pod linkiem:

http://www.euroskills2018.com/individual-visitor-registration

Hala Hungexpo, w której odbywają się zawody będzie otwarta dla zwiedzających w dn. 26-28 września 2018 (g. 9.00-17.00).

Budapeszt 2018 to początek polskiej przygody z konkursem. W 2020 roku zawody odbędą się w Graz w Austrii. Wraz z rozwojem idei konkursu w Polsce, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji pragnie sukcesywnie powiększać zespół WorldSkills Poland o kolejne konkurencje. Zasady konkursu wskazują, że każdy z zawodników może wziąć udział tylko jeden raz w jednej branży w danej edycji konkursu, a próg wiekowy to 18-25 lat. Serdecznie zapraszamy do współpracy szkoły/pracodawców/organizacje, które są zmotywowane i chętne do udziału w projekcie:

Izabela Laskowska (technical delegate): tel.: 224-631-282, e-mail: ilaskowska@frse.org.pl

Paulina Machera (team leader): tel: 224-631-096, e-mail: pmachera@frse.org.pl

Nasi zawodnicy

  • null

    Przemysław Krasnodębski

    Konkurencja: Mechatronika

    Szkoła: Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie

  • null

    Mateusz Dąbrowski

    Konkurencja: Mechatronika

    Szkoła: Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie

  • null

    Robert Stachowski

    Konkurencja: Fryzjerstwo

    Szkoła: Zespół Szkół Kreowania Wizerunku w Gdańsku

    Pracodawca: Royal Hair Academy

  • null

    Sylwia Leszczyńska

    Konkurencja: Florystyka

    Pracodawca: Kwiaciarnia Girlanda Białystok

    Trenerzy: Stowarzyszenie Florystów Polskich

  • null

    Maciej Pisarek

    Konkurencja: Gotowanie

    Pracodawca: Pisarek/Folwark Folińscy

    Trenerzy: Zespół Szkół Gastronomicznych w Gorzowie Wielkopolskim

  • null

    Dawid Grodzki

    Konkurencja: Tynkarstwo i sucha zabudowa

    Szkoła: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych i Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 3 w Piotrkowie Trybunalskim

  • null

    Bartosz Trocha

    Konkurencja: murarstwo

    Szkoła: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych i Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych nr 3 w Piotrkowie Trybunalskim

  • null

    Tymoteusz Dubiński

    Konkurencja: ciesielstwo

    Szkoła: Państwowe Szkoły Budownictwa w Gdańsku

Nasze konkurencje

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Prace stolarskie obejmują pomiar, wycinanie i montaż elementów budynku takich jak: systemy podłogowe, schody, ściany czy dachy. Dotyczą również okien, drzwi, pokryć dachowych oraz mniejszych elementów wykończeniowych. Ponadto stolarz może zostać poproszony o wykonanie form dla konstrukcji betonowych, ściennych i dachowych, a  także o montaż lub budowę sidingu, rolet czy budynków zewnętrznych takich jak: garaże, szopy, altanki, pergole, domki do zabaw dla dzieci.

Każdy krok w procesie ciesielstwa ma znaczenie. Stolarz musi pracować rozważnie i bezpiecznie , mieć dużą wytrzymałość i zdolności organizacyjne, aby móc realizować projekty, które wymagają niezwykłej staranności i koncentracji.

Podczas odbywania praktyk, przyszli stolarze uczą się obsługi narzędzi oraz wykonują złożone prace w stanie surowym i wykończenia, doskonaląc precyzję i dokładność. Taka ścieżka rozwoju pozwala na osiągnięcie sukcesu w przyszłym zawodzie.

To nie jest tak, że poświęcam swój wolny czas, wysilam się. Ciesielstwo to moje hobby. Niektórzy lubią grać w piłkę, inni na komputerze, a ja lubię spędzać czas w stolarni czy w warsztacie. Na co dzień uczę się technologii drewna w Technikum nr 5 w Gdańsku.

Z drewnem miałem do czynienia dużo wcześniej, bo mój tata jest stolarzem i prowadzi swój zakład. Najpierw go podglądałem, później zacząłem mu pomagać. I okazało się, że jestem w tym dobry. Tak się zaczęło. W tym fachu trzeba mieć zdolności manualne, bo precyzja jest niezwykle ważna, ale też wyobraźnię i umiejętność planowania, robienia rzeczy jedna po drugiej, żeby nie zaczynać od końca. Na co dzień robię więźby dachowe, meble, drobne skrzyneczki. O Euroskills dowiedziałem się w szkole. Nauczyciele sami mi to zaproponowali, bo lubię wyzwania, fascynuje się ciesielstwem.

Przygotowujemy się, ćwiczymy, ale do końca nie wiem, czego się spodziewać. Ani jaki będzie poziom. Skoro to konkurs międzynarodowy, to pewnie wysoki. Zawody trwają trzy dni, a do zrobienia jest więźb dachowa, czyli szkielet dachu. Poważna sprawa. Pierwszego dnia będę projektować ją przy komputerze. Rysunki trzeba przenieść na ekran.

Drugi to już tworzenie drewnianej konstrukcji, oczywiście modelu w pomniejszeniu. To konkurs, więc trochę obawiam się konkurencji. Jest stres, ale motywujący. Trzeba sobie najpierw wszystko w głowie poukładać, żeby nie był paraliżujący. Poza tym to fajna przygoda, okazja do poznania innych pasjonatów tego zawodu. No i doświadczenie, które świetnie wygląda w CV.

Tymoteusz Dubiański

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Technicy mechatroniki projektują, budują, konserwują i naprawiają zautomatyzowany sprzęt oraz programują urządzenia i systemy, które umożliwiają komunikację między maszynami i ludźmi.

Zajmują się również sprzętem do gromadzenia informacji, komponentów i jednostek regulacyjnych.Bardziej powszechne i znane urządzenia mechatroniczne zauważyć można np. w sklepach (zespoły taśm i kas fiskalnych) oraz w halach produkcyjnych (automatyczne urządzenia do butelkowania).

Zastosowanie w przemyśle mają m.in. zautomatyzowane linie produkcyjne obejmujące montaż, pakowanie, napełnianie, etykietowanie i testowanie, zautomatyzowane systemy dystrybucji i logistyki.

O konkursie dowiedzieliśmy się w szkole. Decyzja była prosta: jedziemy! Ciekawość pcha nas do takich rzeczy. Uczymy się w Technikum Mechatronicznym nr 1 w Warszawie. Zajmujemy się automatyzacją produkcji spożywczej, samochodowej, projektowaniem linii produkcyjnych i ułatwianiem tego procesu. W tej branży najfajniejsze jest to, że projektowanie przekłada się na praktykę.
Dzięki Euroskills pojechaliśmy do Finlandii, by przygotować się do konkursu. To było wprowadzenie. Wkrótce jedziemy do Budapesztu, jednego z najpiękniejszych miast w Europie. Kto by pomyślał, że tacy z nas światowcy. Szykuje się świetna wycieczka.
No i rywalizacja. Braliśmy udział w zajęciach z radzenia sobie ze stresem, mamy jedną zasadę: nie poddawać się i wierzyć w swoje pomysły. Nasze zadanie to złożenie linii produkcyjnej, następnie zaprogramowanie jej i przetestowanie. Dostajemy rysunki techniczne, specyfikacje. Taki konkurs wymaga przygotowań. To, co w szkole, nie wystarczy. Nauczyciele mają na głowie całą klasę, nie wszyscy garną się do nauki, a jeśli ktoś chce czegoś więcej, to musi ćwiczyć w domu. Ale dla nas nauka to rozrywka. Co, rzadko się słyszy coś takiego od młodego człowieka? Wiele osób trafia do szkół, bo tak wyszło, dla nas to był świadomy wybór.
Polscy mechatronicy jadą na Euroskills po raz pierwszy. Przecieramy szlaki dla przyszłych pokoleń. No i reprezentujemy nasz kraj, to dopiero frajda. Nawet stroje olimpijskie dostaliśmy!

Przemysław Krasnodębski i Mateusz Dąbrowski

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Profesjonalny kucharz może pracować w wielu miejscach, gdzie oczekiwania klientów są różne.
Oprócz umiejętności gotowania, do zadań szefa kuchni należą: układanie menu, kontrolowanie wykonania budżetu i marży zysku, przechowywanie żywności oraz zarządzanie pracą zespołu pracującego w kuchni. Praca zespołu wymaga współpracy z innymi działami w celu zapewnienia gościom jak największego komfortu obsługi.

W najlepszych restauracjach szef kuchni musi wykazać się wybitnymi umiejętnościami w przygotowaniu i prezentacji potraw. Klienci oczekują, aby menu było dostosowane do aktualnych trendów, a szef kuchni wykazywał się znajomością rynku.

Nowoczesne kuchnie wyposażone są w skomplikowany sprzęt specjalistyczny, z którym należy obchodzić się ostrożnie, aby uniknąć wypadków w pracy. Konserwacja sprzętu i przestrzeganie higieny osobistej oraz standardy bezpieczeństwa są bardzo ważne i często podlegają ścisłym regulacjom.
W dzisiejszych czasach szefowie kuchni mogą pracować na całym świecie.

Oczekiwania w branży gastronomii są ogromne, a możliwości nieograniczone, co sprzyja rozwojowi kariery w zawodzie kucharza.

Miłość do gotowania wyssałem z mlekiem matki. W domu gotowały babcia i mama. Były uzdolnione cukierniczo, robiły wymyślne torty. Zawsze podpatrywałem. Nigdy nie mówiło się: „kim Maciej chce zostać?”, tylko zawsze: „Maciej zostanie kucharzem”.Skończyłem Zespół Szkół Gastronomicznych w Gorzowie Wielkopolskim.

Teraz pracuję w Folwarku Folińscy, gdzie szefem kuchni jest Dawid Szkudlarek. Mam też własną działalność gospodarczą, robię produkty cukiernicze, małe cateringi. Pomału staram się być samodzielny zawodowo.Brałem już udział w konkursach, raz nawet na szczeblu międzynarodowym, ale Euroskills i tak jest wielkim wyzwaniem. Na szczęście mamy świetnych trenerów, którzy wspierają nas swoją wiedzą.

Rozpisaliśmy już cały plan treningowy. Najpierw trzeba się zastanowić, czy tak naprawdę ma się czas, by się zaangażować, poświęcić temu w stu procentach. U mnie chęć zdobycia takiej wiedzy zawodowej wygrywa ze wszystkim innym.W ciągu trzech dni konkursu będę mierzyć się z siedmioma modułami. Do zrobienia będą danie główne rybne, amuse-bouche, przystawki, consomme, dwa różne desery. Prócz tego czeka mnie kulinarna bitwa na umiejętności, które każdy kucharz powinien mieć. W konkursie duże znaczenie ma wyobraźnia, ale i odniesienie do klasyki, zwłaszcza kuchni francuskiej. Najważniejsze to przestrzeganie podstawowych zasad i dorzucenie do tego czegoś od siebie. Może z tego wyjść coś niesamowitego. Warto też poćwiczyć psychikę. Nie ma co oglądać się na innych, patrzeć, co dzieje się na pozostałych stanowiskach, tylko skupić się i robić swoje.Taki konkurs otwiera granice, przyzwyczaja nas do kontaktu ze światem zewnętrznym.

O to przecież chodzi, by jak najwięcej podróżować, poznawać świata. Największą jednak satysfakcję i radość daje mi poznawanie nowych ludzi. W Serocku w czasie przygotowań poznałem ludzi z całej Polski: mechatroników, florystów, stolarzy. Dotąd wszyscy siedzieli w swojej bańce, a tak nawzajem się nakręcamy. W dodatku w Budapeszcie poznamy rówieśników z całej Europy. Mam nadzieję, że nawiążemy więź, a te kontakty przetrwają.

Maciej Pisarek

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Zawód florysty wymaga umiejętności zarówno twórczych, jak i biznesowych. Niezbędne jest nie tylko poczucie estetyki i umiejętność tworzenia spójnych kompozycji, ale także zdolność komunikacji i budowania relacji z klientem.

Kwiaty i inne materiały roślinne są bardzo delikatne, podatne na uszkodzenia i mają ograniczoną trwałość. Dlatego florysta musi szanować naturę i piękno surowców, z którymi pracuje, a także posiadać szeroką wiedzę z zakresu ich efektywnego pozyskiwania, zakupu i przechowywania.

Niezależnie od tego, czy jest to mały bukiet, czy instalacja tematyczna na duże wydarzenie, florysta powinien wykazać się kreatywnością, uwzględnić aktualne trendy i potrzeby klienta, a projekt powinien być innowacyjny, praktyczny i opłacalny.  Dla doświadczonego florysty tworzącego unikalną kompozycję zawsze najważniejsze będzie podkreślenie wyjątkowości i piękna roślin.

To piękny zawód dający wiele możliwości. Z pracami florystycznymi często jest tak, że wystarczy jedno spojerzenie i już wiemy, czy coś wzbudza w nas emocje czy też nie.

Każdy florysta patrzy trochę inaczej, ma inny styl. Ja bardzo lubię naturalne, lekkie kompozycje – takie jak w przyrodzie. Cenię polskie kwiaty i uważam, że warto je promować.Największą trudnością w pracy florysty jest połączenie własnej wizji i poczucia estetyki z oczekiwaniami klienta. To bardzo ważne, aby znaleźć złoty środek, bo przecież zajmujemy się najważniejszymi momentami w życiu, choćby ślubami. 

W przypadku Panien Młodych trzeba bardzo uważnie wsłuchać się w jej potrzeby i zaproponować rozwiązanie, które jednocześnie jej się spodoba, ale będzie też zgodne z rzemiosłem florystycznym. Umiejętność pracy z klientem i biznesowe podejście, to obok aspektów wizualnych i technicznych prac, jeden z elementów ocenianych na Euroskills. 

W mojej dziedzinie końcowa nota zawsze jest jednak subiektywna. Trzeba brać na to poprawkę i rozliczać się przede wszystkim z błędów technicznych. Chciałabym, żeby prace, które stworzę w Budapeszcie, były spójne ze mną, odzwierciedlały mój charakter i pokazywały moje spojrzenie na świat.

Dużym wyzwaniem podczasu Euroskills może być czas. Pomysł nie zawsze pojawia się w głowie tuż po przeczytaniu zadania, czasami trzeba się chwilę zastanowić. Nie można sobie pozwolić na stracenie zbyt dużej ilości czasu na starcie, ponieważ oprócz przygotowania samej kompozycji potrzebny jest czas na ścięcie kwiatów, napojenie ich, kondycjonowanie – te elementy również są punktowane. Taki konkurs to duży stres, ale także ogromne wyróżnienie. Euroskills jest niewątpliwie kolejnym ważnym i dużym krokiem w moich osobistych planach zawodowych. Oczywiście pojawiają się obawy, ale przede wszystkim mam nadzieję, że wrócę zadowolona z siebie.

Moja przygoda z florystyką zaczęła się dość niepozornie, w kwiaciarni mojej mamy. Z początku była to praca jak każda inna, ale po czasie dałam się wciągnąć. Przerodziło się to w wielką pasję – szkolenia florystyczne, potem roczna szkoła florystyczna w Warszawie, egzamin czeladniczy w Izbie Rzemieślniczej, studia na Politechnice Białostockiej na kierunku architektura krajobrazu, teraz jest Euroskills. Teraz czuję, że florystyka to moja droga i chcę nią iść. Bardzo lubię takie życie, pełne wyzwań.

Sylwia Leszczyńska

 

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Murowanie jest zazwyczaj najbardziej namacalnym etapem budowy domu lub innego budynku. Głównym zadaniem murarza jest dokładne i staranne wykonanie elementów murowanych zgodnie ze szczegółowym planem.

Każdy projekt jest inny, więc murarz musi indywidualnie rozpatrywać każde zadanie i poszukiwać wydajnych i skutecznych rozwiązań.

Murarz odczytuje rysunki, konstruuje, a później realizuje projekt z najwyższą starannością. Praca wykonywana jest z dokładnością i dbałością o szczegóły, z zachowaniem najwyższych środków ostrożności.

Niezależnie od tego, czy chodzi o wybrukowaną ścieżkę, czy wybudowany dom, ważne są szczegóły. To co zobaczysz prezentuje skrupulatną pracę popartą ogromną wiedzą i zdobytymi umiejętnościami w dziedzinie murarstwa.

Czeka nas przygoda, ale też sporo pracy. Ćwiczyliśmy już zadanie konkursowe, ale to jednak nie to samo. Nie ma stresu, presji czasu, a wtedy pracuje się inaczej. Poza tym część zadania jest zmienna, wszystkiego nie można przewiedzieć, zaplanować. W przygotowaniach pomagają nam nauczyciele, nasz trener. Nie wiemy, czy wylądujemy na podium, ale na pewno damy z siebie wszystko.Budownictwa uczymy się w szkole zawodowej w Piotrkowie Trybunalskim.

Nauka jest podzielona na kilka etapów, trzeba poznać wszystko: suchą zabudowę, wykończeniówkę. To nie jest tak, że tylko siedzimy w ławkach i uczymy się teorii. W każdym tygodniu mamy trzy dni szkoły i dwa dni praktyki. Przychodzi instruktor i daje nam zadanie do wykonania, np. fragment muru. Rzeczywiście go budujemy, tylko na zaprawie bez cementu. Po zawodówce można jeszcze zrobić technika budownictwa. Choćby zaocznie. W tygodniu pracować, a w weekendy dalej się uczyć.

Żeby nie stać w miejscu, tylko ciągle się rozwijać.Wcześniej wygraliśmy „Złotą Kielnię”. To turniej budowlany na targach budownictwa w Poznaniu. Nawet nie wiedzieliśmy, że nagrodą główną będzie wyjazd na Euroskills. Byliśmy zaskoczeni, że pojedziemy aż do Budapesztu. Super przygoda! Musimy tylko podszkolić język angielski, bo dotąd nie mieliśmy nawet okazji rozmawiać z kimś w tym języku, tak naprawdę, poza szkołą. To jest bardzo ważne w szkolnictwie zawodowym, by uczyć się branżowego słownictwa. Kto wie, może kiedyś będziemy pracować za granicą. Taki konkurs może być dobrym początkiem.

Dawid Grodzki i Bartosz Trocha

 

 

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Tradycyjne tynkowanie polega na starannym przygotowaniu podkładu do nakładania lub naprawy powierzchni tynku. Oprócz pracy z płaskimi powierzchniami, wykwalifikowany tynkarz stworzy i zainstaluje listwy i elementy dekoracyjne. W wielu współczesnych wnętrzach wykorzystuje się systemy suchej zabudowy, a specjalista musi umieć wykonać metalowe ramy do założenia płyt gipsowo-kartonowych przed nałożeniem ostatecznej powierzchni. Przygotowanie do prac tynkarskich wymaga kompleksowych obliczeń matematycznych, zrozumienia specyfikacji oraz zdolności do realizacji planu z dokładnością, precyzją i poszanowaniem estetyki.

Tynkarz może pracować nad różnymi projektami, np. w pojedynczych budynkach mieszkalnych lub komercyjnych, budynkach zabytkowych i obiektach dziedzictwa kulturowego. Wiele prac tynkarskich na większych budowach zlecane jest podwykonawcom, tak więc samozatrudnieni tynkarze potrzebują wiedzy z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, finansów i prawa, a także standardów obowiązujących w danej profesji.

Ze względu na różne rodzaje materiałów stosowanych w tynkarstwie i systemach suchej zabudowy wysoko wykwalifikowany tynkarz dba o prawidłową utylizację odpadów, chroniąc środowisko.

Czeka nas przygoda, ale też sporo pracy. Ćwiczyliśmy już zadanie konkursowe, ale to jednak nie to samo. Nie ma stresu, presji czasu, a wtedy pracuje się inaczej. Poza tym część zadania jest zmienna, wszystkiego nie można przewiedzieć, zaplanować. W przygotowaniach pomagają nam nauczyciele, nasz trener. Nie wiemy, czy wylądujemy na podium, ale na pewno damy z siebie wszystko.Budownictwa uczymy się w szkole zawodowej w Piotrkowie Trybunalskim.

Nauka jest podzielona na kilka etapów, trzeba poznać wszystko: suchą zabudowę, wykończeniówkę. To nie jest tak, że tylko siedzimy w ławkach i uczymy się teorii. W każdym tygodniu mamy trzy dni szkoły i dwa dni praktyki. Przychodzi instruktor i daje nam zadanie do wykonania, np. fragment muru. Rzeczywiście go budujemy, tylko na zaprawie bez cementu. Po zawodówce można jeszcze zrobić technika budownictwa. Choćby zaocznie. W tygodniu pracować, a w weekendy dalej się uczyć.

Żeby nie stać w miejscu, tylko ciągle się rozwijać.Wcześniej wygraliśmy „Złotą Kielnię”. To turniej budowlany na targach budownictwa w Poznaniu. Nawet nie wiedzieliśmy, że nagrodą główną będzie wyjazd na Euroskills. Byliśmy zaskoczeni, że pojedziemy aż do Budapesztu. Super przygoda! Musimy tylko podszkolić język angielski, bo dotąd nie mieliśmy nawet okazji rozmawiać z kimś w tym języku, tak naprawdę, poza szkołą. To jest bardzo ważne w szkolnictwie zawodowym, by uczyć się branżowego słownictwa. Kto wie, może kiedyś będziemy pracować za granicą. Taki konkurs może być dobrym początkiem.

Dawid Grodzki i Bartosz Trocha

 

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Wszyscy doceniamy pracę wykwalifikowanych fryzjerów.

W codziennym życiu fryzjerstwo ma istotne znaczenie dla wyglądu osobistego i higieny, ale także może odgrywać znaczącą rolę terapeutyczną we wspieraniu poczucia własnej wartości i pewności siebie. Pomaga także łagodzić skutki choroby i przyspieszać proces leczenia.

Fryzjerzy działają w zróżnicowanym środowisku, które tworzą duże, średnie lub małe salony, obiekty mobilne,  firmy produkujące kosmetyki, plany filmowe czy teatralne. Zakres pracy jest szeroki  i zawiera między innymi cięcie, koloryzację, stylizację i specjalistyczne zabiegi dla kobiet i mężczyzn.

Zobaczymy, jak będzie, ale jadę z nastawieniem, że będę na podium. W różnych konkursach nauczyłem się, że trzeba stawiać sobie wysoko cele, ale też nie roztrząsać porażek. Jestem do tego przyzwyczajony, bo przez ostatnie dwa lata prawie non stop brałem udział w konkursach.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy – właściwie co dwa tygodnie! Lubię, jak coś dzieje się wokół mnie. Poza tym mogę poszaleć. Konkursy zwykle są awangardowe, robimy rzeczy, na które w salonie nikt by się nie zgodził.Na Euroskills jest nieco inaczej. Oceniane jest fryzjerstwo salonowe, ale współczesne, niekoniecznie klasyczne, bo jest też awangardowa koloryzacja, strzyżenie. Liczy się teoria, ale też doświadczenie, praktyka pracy w salonie.

Podstawą jest warsztat oraz strategia działania, rozłożenie pracy w czasie. Bo jeśli farba mi nie chwyci, to już nie będzie czasu na poprawki. Trzeba być pewnym swoich wyborów.Taki konkurs może wpłynąć na moje życie zawodowe, zobaczy mnie dużo osób, dowiedzą się o moim istnieniu. To jest zawód, w którym trzeba się cały czas szkolić, poznawać nowe techniki. Fryzjer, który stoi w miejscu, nigdy nie będzie dobry.

Przygotowując się do Euroskills, mamy okazję współpracować z ekspertami. Zdobywamy wiedzę, do której na co dzień trudno się dorwać. A tu mamy to w pakiecie. Reprezentujemy Polskę, a przy okazji zdobywamy coś, co zostanie z nami na stałe. Pod warunkiem, że będziemy chcieli szlifować te umiejętności. Wrócić do swojego salonu i powiedzieć: „Słuchajcie, poznałem taką technikę, spróbujmy!”

Robert Stachowski