worldskills poland


WorldSkills 2019,

22-27 sierpnia,
Kazań, Rosja

– 56 konkurencji oficjalnych
– 80 państw członkowskich
– 1600 zawodników
– 70 000 m2 powierzchni

Konkurencje na konkursach
WorldSkills i EuroSkills:

więcej

Kontakt
Iza Laskowska
tel.: 22 46 31 282,
kom.: 664 902 373
Paulina Machera
tel.: 22 46 31 096,
worldskills2019.com
euroskills2018.com

WorldSkills oraz EuroSkills to międzynarodowe, cykliczne wydarzenia, których zadaniem jest promowanie umiejętności zawodowych. EuroSkills i WorldSkills, to konkursy w których rywalizuje 28 państw z Europy i aż 80 państw w edycji globalnej, czyli Worldskills. To największe tego rodzaju zawody na świecie. Towarzyszą im rozmaite prezentacje, pokazy, wystawy, konferencje i seminaria branżowe. Konkursy mają zachęcić młodych ludzi do podnoszenia jakości swoich umiejętności zawodowych w ścisłej współpracy z pracodawcami, a także promować najnowsze rozwiązania w kształceniu i szkoleniu zawodowym. Inicjatywa stwarza również niepowtarzalną możliwość do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, promocji osiągnięć, a także nawiązywania kontaktów i budowaniu partnerstw edukacyjno-rynkowych.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji została nominowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do roli instytucji koordynującej przygotowanie Polski do udziału w konkursach EuroSkills i Worldskills. Wraz z przyjęciem do wspólnoty WorldSkills w październiku 2018 roku, tuż po obiecującym starcie na konkursie europejskim w 2018, FRSE rozpoczęła eliminacje do kolejnych edycji. Naszym zadaniem jest wyłonienie zawodników oraz ekspertów, którzy będą reprezentować nasz kraj, a w przyszłości również przygotowanie narodowych konkursów kompetencji zawodowych stanowiących eliminacje do konkursów o skali globalnej.
W konkursach mogą wziąć udział najbardziej utalentowani uczniowie, laureaci olimpiad i innych konkursów branżowych w wieku 18-25 lat (EuroSkills) lub 18-22 lata (WorldSkills). Każdy kraj może zgłosić tylko jednego zawodnika/drużynę do konkurencji w danej edycji. Zawodnik może reprezentować kraj tylko raz w danej dyscyplinie w każdym z konkursów.

Zgłoś się do udziału w konkursie kulinarnym WorldSkills Poland, którego główną nagrodą jest możliwość reprezentacji Polski podczas EuroSkills 2020
w Graz w konkurencji GOTOWANIE.
Przyślij nam swoje zgłoszenie do 2 sierpnia br.
na adres worldskillspoland@frse.org.pl z dopiskiem “Konkurs Worldskills Poland 2019”.

Konkurs składa się z trzech etapów:

Etap I : przysłanie wypełnionego Formularza Zgłoszenia do 2 sierpnia 2019 roku na adres: worldskillspoland@frse.org.pl z dopiskiem „Konkurs WorldSkills Poland 2019”.

Etap II : wybór kandydatów do Finału Konkursu i ewentualne uzupełniające rozmowy rekrutacyjne – 15 sierpnia 2019 r.

Etap III : Konkurs finałowy –  10 najlepszych kandydatów będzie rywalizować 30 września o nagrodę główną – udział w największym europejskim konkursie umiejętności zawodowych EuroSkills 2020 w Graz jako reprezentant  Polski.

Więcej informacji w regulaminie.

WorldSkills to międzynarodowe, cykliczne wydarzenie, odbywające się co dwa lata, którego zadaniem jest promowanie umiejętności zawodowych. To największe tego rodzaju zawody na świecie. Towarzyszą im rozmaite prezentacje, pokazy, wystawy, konferencje i seminaria branżowe. Konkurs ma zachęcić młodych ludzi do podnoszenia jakości swoich umiejętności zawodowych w ścisłej współpracy z pracodawcami, a także promować najnowsze rozwiązania w kształceniu i szkoleniu zawodowym. Inicjatywa stwarza również niepowtarzalną możliwość do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk, promocji osiągnięć, a także nawiązywania kontaktów i budowaniu partnerstw edukacyjno-rynkowych.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji została nominowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do roli instytucji koordynującej przygotowanie Polski do udziału w konkursach WorldSkills oraz EuroSkills. Zadaniem FRSE jest wyłonienie zawodników oraz ekspertów, którzy będą reprezentować nasz kraj, a w przyszłości również przygotowanie narodowych konkursów kompetencji zawodowych stanowiących eliminacje do konkursów o skali globalnej.

W konkursie mogą wziąć udział najbardziej utalentowani uczniowie, laureaci olimpiad i innych konkursów branżowych pomiędzy 18 – 22 rokiem życia. Każdy kraj może zgłosić tylko jednego zawodnika/drużynę do konkurencji w danej edycji. Zawodnik może reprezentować kraj tylko raz w danej dyscyplinie. Ponadto, Polska jako członek organizacji WorldSkills ma możliwość desygnowania kandydatów na ekspertów (sędziów) zarówno w konkurencjach, w których rywalizują nasi reprezentanci jak i w pozostałych, w których konkurować będą uczestnicy z innych państw.

WorldSkills 2019

22-27sierpnia, Kazań, Rosja

  • 56 konkurencji oficjalnych
  • 4 dni zmagań
  • 1600 zawodników
  • 1500 ekspertów

Polska reprezentacja na WorldSkills Kazań 2019 zmierzy się w 8 konkurencjach:

  • gotowanie
  • technologia mody
  • florystyka
  • mechatronika
  • frezowanie CNC
  • spawalnictwo
  • robotyka mobilna
  • modelowanie informacji o budynku (BIM)

dr Paweł Poszytek

Dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji

Serdecznie witam Drużynę WorldSkills Poland, Trenerów oraz Kibiców!

Mamy wiele powodów do dumy. Tych jedenastu zawodników, wybranych do reprezentacji Polski podczas WorldSkills 2019 w Kazaniu, na krajowej arenie osiągnęło już bardzo wiele i udowodniło, że dzięki pasji, zaangażowaniu oraz determinacji można spełniać marzenia.

Jako Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji cieszymy się, że możemy wspierać tych utalentowanych ludzi oraz motywować ich do rozwijania i prezentowania swoich umiejętności. Dzięki temu są ambasadorami polskich talentów na arenie międzynarodowej, rywalizując o tytuł mistrza świata w wybranej konkurencji.

Nasi zawodnicy mogli korzystać ze wsparcia i bogactwa porad udzielanych im podczas szkoleń na to międzynarodowe wyzwanie przez wiodących w branży specjalistów, nieocenionych trenerów.

Bardzo dziękujemy wszystkim ekspertom, instytucjom szkoleniowym i pracodawcom za nieustające wspieranie zawodników. Bez niego nasi młodzi reprezentanci nie mogliby wziąć udziału w tym wyjątkowym wydarzeniu.

Kształcenie branżowe jest drogą do zawodowego sukcesu i kuźnią młodych, wykwalifikowanych specjalistów. Sam konkurs jest bardzo inspirujący, ponieważ pokazuje, że wysokiej jakości szkolenia w połączeniu z ciężką pracą mogą zaowocować wspaniałą karierą. Ponadto doświadczenie zdobyte w tym konkursie jest nieocenione w przygotowaniu uczniów do zdobywania umiejętności i wiedzy potrzebnej w przyszłej pracy.

Ci młodzi ludzie są teraz bardziej ambitni niż kiedykolwiek i życzymy im wszystkim szczęścia zarówno podczas rywalizacji, jak i w ich przyszłej karierze.

Izabela Laskowska

Dyrektor Biura Kształcenia Zawodowego i Edukacji Dorosłych Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Nadzoruje prace zespołu zajmującego się kształceniem zawodowym oraz edukacją dorosłych programu Erasmus+, a także platformą na rzecz uczenia się osób dorosłych EPALE i Krajowego Centrum Europass. Kieruje również pracami Zespołu Ekspertów ECVET zajmujących się kwestiami akumulowania i przenoszenia osiągnięć w kształceniu zawodowym oraz promowaniem idei uczenia się przez całe życie.

Autorka i pomysłodawczyni licznych prezentacji i seminariów oraz konferencji  na temat kształcenia zawodowego, staży i praktyk w przedsiębiorstwach, a także budowania partnerstw między szkołami a pracodawcami.

Reprezentuje kraj w działaniach związanych  z udziałem drużyny narodowej w  konkursach umiejętności zawodowych dla uczniów  i absolwentów szkół branżowych i zawodowych EuroSkills i WorldSkills.

Paweł Salamon

Szef kuchni Hotelu Smolarnia oraz nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Gastronomicznych w Gorzowie Wielkopolskim.

Laureat wielu konkursów kulinarnych, w tym najcenniejszego, czyli Kulinarnego Pucharu Polski.

Od dwóch lat tworzy struktury organizacyjne WorldSkills Poland, gdzie pełni funkcje team leadera oraz jest trenerem zawodnika startującego w konkurencji gotowanie – Macieja Pisarka.

Roman Matuszek

Dyrektor Zespołu Szkół im. prof. Franciszka Leji w Grodzisku Górnym na Podkarpaciu. Pasjonat robotyki. Od 25 lat pracuje z młodzieżą jako nauczyciel na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum. Prowadzi zajęcia z robotyki i programowania, a jego uczniowie rozwijający swoje zainteresowania w zajęciach Koła Robotyki startują w wielu krajowych i międzynarodowych turniejach związanych z robotyką i programowaniem, odnosząc od wielu lat sukcesy na arenie międzynarodowej.

Gotowanie

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Profesjonalny kucharz może pracować w wielu miejscach, różniących się oczekiwaniami klientów.

Oprócz umiejętności gotowania do zadań szefa kuchni należą: układanie menu, kontrolowanie wykonania budżetu i marży zysku, przechowywanie żywności oraz zarządzanie zespołem pracującym w kuchni. Praca zespołu wymaga współdziałania z innymi działami w celu zapewnienia gościom jak największego komfortu obsługi.

W najlepszych restauracjach szef kuchni musi wykazać się wybitnymi umiejętnościami w przygotowaniu i prezentacji potraw. Klienci oczekują, aby menu było dostosowane do aktualnych trendów, a szef kuchni wykazywał się znajomością rynku.

Nowoczesne kuchnie wyposażone są w skomplikowany sprzęt specjalistyczny, z którym należy obchodzić się ostrożnie, aby uniknąć wypadków w pracy. Konserwacja sprzętu i przestrzeganie higieny osobistej oraz standardy bezpieczeństwa są bardzo ważne i często podlegają ścisłym regulacjom.

W dzisiejszych czasach szefowie kuchni mogą pracować na całym świecie.

Oczekiwania w branży gastronomicznej są ogromne, a możliwości nieograniczone, co sprzyja rozwojowi kariery w zawodzie kucharza.

Zawodnik

Maciej Pisarek, 22 lata

Absolwent Zespołu Szkół Gastronomicznych im. Febronii Gajewskiej Karamać w Gorzowie Wielkopolskim.

Zdobywca medalu doskonałości podczas EuroSkills 2018 w Budapeszcie i medalu Best of Nation. Uczestnik i laureat licznych konkursów kulinarnych zarówno dla młodzieży, jak i profesjonalistów.

Kuchnia zawsze była blisko mnie, a ja blisko kuchni. Jako małe dziecko lubiłem towarzyszyć babci czy mamie w gotowaniu i tak już mi zostało. Gastronomia była dla mnie naturalnym wyborem, bo po prostu zawsze sprawiała mi przyjemność. Miałem również szczęście do ludzi, którzy mnie inspirowali i pokazywali, że warto dać z siebie więcej. Wiedzę ze szkoły trzeba tylko połączyć z ambicją i samozaparciem. Jeśli kochasz to co robisz, nigdy nie będziesz musiał pracować.

Ekspert

Iwona Niemczewska

Szef kuchni i właściciel Z Drugiej Strony Lustra. Uzyskała najwyższy stopień Grand Diplome we francuskiej szkole kulinarnej Le Cordon Bleu w Londynie oraz ukończyła szkolenie dla profesjonalistów w Institute Paul Bocuse w Lyonie.

Jest członkiem WACS – World Association of Chefs Societies, Slow Food International, a także międzynarodowym sędzią kulinarnym i trenerem. Pisze felietony do branżowej prasy o tematyce kulinarnej i o podróżach.

W 2018 r. przewodnik Gault and Millau przyznał Iwonie Niemczewskiej tytuł Najlepszej kobiety chef roku 2018 w Polsce.

Technologia mody

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Technolog mody projektuje odzież oraz organizuje jej proces produkcji. Może się zajmować wytwarzaniem odzieży miarowej w salonie usługowym lub koordynować pracę w zakładzie odzieżowym. Do podstawowych zadań technologa mody należy: projektowanie wyrobów odzieżowych zgodnie z obowiązującymi trendami mody i potrzebami odbiorcy, opracowywanie podstawowej dokumentacji techniczno-technologicznej, wykonywanie form i szablonów elementów wyrobów odzieżowych, dobieranie materiałów i dodatków krawieckich oraz obsługiwanie maszyn i urządzeń szwalniczych.

Istotnym aspektem pracy jest również stosowanie zasad normowania materiałów odzieżowych i dodatków, wyznaczanie rentowności wyrobu odzieżowego przy jednoczesnej analizie jego funkcji. Wszystko zgodnie z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju.

Praktyczna znajomość zasad konstrukcji odzieży i stopniowania, biegła umiejętność kroju i szycia w połączeniu z obsługą specjalistycznych programów komputerowych daje technologowi mody ogromne pole do popisu. Kreatywność, artystyczne zacięcie podczas wymyślania nowego oryginalnego wzoru ubioru, perfekcyjne wykonanie zaprojektowanego wyrobu oglądanego podczas pokazu mody czy też przyjętego do produkcji w zakładzie odzieżowym to spełnienie marzeń każdego technologa mody.

Innowacja i wysokiej klasy tradycyjne rzemiosło krawieckie to duet doskonały. To technologia mody

Zawodniczka

Agnieszka Marynowska, 20 lat

Bielska Szkoła Przemysłowa

Zwyciężczyni Międzynarodowych Mistrzostw Polski w Szyciu 2019, Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Projektantów i Krawców Szmaragdowy guzik 2018, a także zdobywczyni II miejsca w konkursie 100 lat awangardo!
w 2017 roku.

Od małego fascynowało mnie szycie ubrań. Wspaniale robić “coś z niczego”, a mogę tego dokonywać dzięki tworzeniu kolekcji z nieużytych skrawków materiałów. To jest moja pasja i wiążę z nią swoją przyszłość . Wzięłam udział w wielu pokazach mody oraz w sesjach kolekcji, odbyłam również staż zagraniczny w Barcelonie w salonie sukni flamenco w firmie Mercedes Mestre. To fantastyczne móc podróżować i jednocześnie realizować swoją pasję.

 

Ekspertka

Ewa Fodczuk

Malarka, pedagog, animatorka kultury.

Na co dzień zajmuje się edukacją artystyczną w Bielskiej Szkole Przemysłowej: prowadzi zajęcia z projektowania ubioru i grafiki komputerowej. Współpracuje z Miejskim Domem Kultury im. W. Kubisz, w którym organizuje zajęcia z projektowania i szycia zabawek.

W latach 2002-2004 prowadziła klub Farbiarnia TOTamTO, znany z prezentacji niezwykle różnorodnych działań: muzycznych, teatralnych i artystycznych.

Od lat współpracuje z Galerią Bielską BWA, uczestnicząc w licznych wystawach, warsztatach i spotkaniach autorskich. Jest pomysłodawczynią akcji społecznych: Ciuch w ruch, Kuchnia Artystyczna oraz Targowisko Próżności Niezależnych Projektantów.

W latach 2011-2018 prezeska Fundacji Galerii Bielskiej słynącej ze wspierania artystów tworzących murale w przestrzeni miasta.

 

Florystyka

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Zawód florysty wymaga umiejętności zarówno twórczych, jak i biznesowych. Niezbędne jest nie tylko poczucie estetyki i umiejętność tworzenia spójnych kompozycji, ale także zdolność komunikacji i budowania relacji z klientem.

Kwiaty i inne materiały roślinne są bardzo delikatne, podatne na uszkodzenia i mają ograniczoną trwałość. Dlatego florysta musi szanować naturę i piękno surowców, z którymi pracuje, a także posiadać szeroką wiedzę z zakresu ich efektywnego pozyskiwania, zakupu i przechowywania.

Niezależnie od tego, czy jest to mały bukiet, czy instalacja tematyczna na duże wydarzenie, florysta powinien wykazać się kreatywnością, uwzględnić aktualne trendy i potrzeby klienta, a projekt powinien być innowacyjny, praktyczny i opłacalny. Dla doświadczonego florysty tworzącego unikalną kompozycję zawsze najważniejsze będzie podkreślenie wyjątkowości i piękna roślin.

Zawodniczka

Sylwia Leszczyńska, 22 lata

Politechnika Białostocka

Studentka Architektury krajobrazu na Politechnice Białostockiej, absolwentka prestiżowej szkoły florystycznej Floral Academy. Od kilku lat pracuje w rodzinnej kwiaciarni i pracowni florystycznej Girlanda w Białymstoku.

Moja historia z florystyką zaczęła się w kwiaciarni prowadzonej przez moją mamę (do dzisiaj działamy tam razem). Z czasem zaczęłam się rozwijać w tym kierunku, poszukiwać nowych rozwiązań, bywać na ważnych wydarzeniach i pokazach branżowych, a także na szkoleniach prowadzonych przez światowych mistrzów florystyki. Powoli, małymi kroczkami florystyka, oprócz pracy, stała się także moją pasją, bez której nie wyobrażam sobie życia.

Ekspertka

Karolina Ładyżyńska-Skrzypek

Magister ogrodnictwa (SGGW) ze specjalizacją z roślin ozdobnych. Projektuje i wykonuje autorską biżuterię. Mistrzyni florystyki, freelancerka, właścicielka pracowni florystycznej Green Sense w Warszawie. Aktywnie wspiera różne inicjatywy w branży florystycznej.

Sędzia florystyczny Florint, przewodnicząca komisji egzaminacyjnej w Izbie Rzemieślniczej Mazowsza, Kurpi i Podlasia. Członek Komitetu Technicznego Florint (International Florist Organisation), a także Stowarzyszenia Florystów Polskich. W 2017 r. była członkiem sędziowskiej komisji technicznej podczas Mistrzostw Europy Juniorów we florystyce Eurofleurs 2017 w belgijskim SintTruiden.

Od wielu lat uczestniczy w krajowych i zagranicznych eventach, pokazach i konkursach florystycznych. Współpracuje z Ogrodem Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz z Fundacją Żyj z Pasją, przygotowując aranżacje florystyczne, prowadząc warsztaty i pokazy dla dzieci i dorosłych, jak również ze Stowarzyszeniem Producentów Ozdobnych Roślin Cebulowych i odpowiada za aranżację dorocznej Wystawy Tulipanów w Wilanowie.

Jej prace były wielokrotnie wybierane i publikowane w „International Floral Art” (wydawnictwa StichtingKunstboek).W 2016 r. zajęła I miejsce w konkursie Arteflorando we Włoszech (razem z Edytą Zając-Chruściel), rok później w tym samym konkursie (razem z Agnieszką Błaszczyk) zajęła miejsce III.

 

Trenerka

Daria Tomala

Menedżer Stowarzyszenia Florystów Polskich, gdzie zajmuje się organizacją pracy biura, przygotowywaniem warsztatów, pokazów, wystaw kwiatowych, konkursów oraz promocją branży florystycznej. Członek europejskiej komisji do spraw promocji florystyki. Popularyzatorka wśród młodych ludzi kształcenia w zawodzie florysta. Rozwija relacje międzynarodowe poprzez podejmowanie współpracy ze stowarzyszeniami z innych krajów europejskich. Obecnie przygotowuje jedno z najważniejszych europejskich wydarzeń florystycznych – Florystyczne Mistrzostwa Europy, które odbędą się w czerwcu 2020 r. w Katowicach.

 

Mechatronika

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Technicy mechatroniki projektują, budują, konserwują i naprawiają zautomatyzowany sprzęt oraz programują urządzenia i systemy, które umożliwiają komunikację między maszynami i ludźmi.

Zajmują się również sprzętem do gromadzenia informacji, komponentów i jednostek regulacyjnych. Bardziej powszechne i znane urządzenia mechatroniczne zauważyć można np. w sklepach (zespoły taśm i kas fiskalnych) oraz w halach produkcyjnych (automatyczne urządzenia do butelkowania).

Zastosowanie w przemyśle mają m.in. zautomatyzowane linie produkcyjne obejmujące montaż, pakowanie, napełnianie, etykietowanie i testowanie, zautomatyzowane systemy dystrybucji i logistyki.

Zawodnik

Mateusz Dąbrowski, 19 lat

Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie

Uczeń Technikum Mechatronicznego, pasjonat techniki.

Od małego chciałem poznać zasady działania moich pierwszych, ruchomych zabawek, a z biegiem lat różnych innych urządzeń. Wybrałem mechatronikę także z powodu możliwości dalszego rozwoju w pokrewnych dziedzinach: elektronice, informatyce, mechanice, automatyce oraz robotyce. Ten kierunek daje mi także możliwość podjęcia pracy po ukończeniu technikum, gdyż mam realny zawód, nawet w przypadku rezygnacji ze studiów.

Zawodnik

Przemysław Krasnodębski, 20 lat

Zespół Szkół Licealnych i Technicznych nr 1 w Warszawie

Laureat konkursu Młody Innowator oraz szkolnych konkursów programowania sterowników PLC, projektowania komputerowego CAD 2D oraz konkursu mechatronicznego.

Od dzieciństwa pasjonuję się mechatroniką, inspirowany i popychany do zdobywania wiedzy przez tatę technika. Pozytywnie zakręcony na punkcie mechatroniki uwielbiam majsterkować. W wieku 12 lat zacząłem rozkręcać i poznawać sprzęty domowe.

Ekspert

Marek Szymkiewicz

Mechatronik, konstruktor, mechanik i elektryk przemysłowy, wynalazca, wykładowca szkoleń doskonalenia zawodowego dla dorosłych i młodzieży.

Związany od ponad dziesięciu lat z FESTO Didactic (jako wykładowca, konsultant i autor/współautor wielu materiałów szkoleniowych FESTO), jak również z innymi firmami szkoleniowymi. Prowadzi szkolenia z takich dziedzin, jak: pneumatyka/elektro-pneumatyka binarna i proporcjonalna, sensoryka, programowanie PLC – języki LD, GRAFCET/SFC), czy programowanie robotów w oparciu o język Mitsubishi MELFA Basic.

Wynalazca z kilkoma zastrzeżeniami patentowymi dotyczącymi systemów pomiarów i sterowania proporcjonalnego napędami pneumatycznymi.

Pracuje z młodzieżą jako instruktor/opiekun w ramach projektów międzynarodowych – w europejskim programie „Youth in Action” oraz europejsko-azjatyckim „Pointe to Point”.

Frezowanie CNC

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Prawie wszystko, co widzimy lub czego używamy dzisiaj zostało wykonane przy użyciu technologii CNC (np. samochody, samoloty, komponenty wszystkich typów maszyn, formy do narzędzi, protezy medyczne, telefony komórkowe, zabawki). W każdej z tych rzeczy znajdują się elementy wyprodukowane na maszynach CNC.

 

Frezarki CNC są zaprogramowane za pomocą kodu komputerowego, dzięki któremu przekazywane są instrukcje do sterowania obrabiarką służącą do kształtowania metalu i innych materiałów w celu nadania im określonych kształtów. Dokładność takiego wykonania to nawet 5 mikrometrów, co odpowiada grubości ścianki bańki mydlanej!

Operator maszyny CNC zajmuje się programowaniem oraz obsługą obrabiarki. Polega ona na pisaniu programów, wprowadzaniu korekt procesu obróbczego, a także precyzyjnym ustawieniu półfabrykatu. Jako programista odpowiedzialny jest m.in. za czytanie rysunku technicznego oraz opracowywanie programów obróbczych na podstawie procesu technologicznego lub rysunku.

W czasie całego procesu frezer monitoruje funkcjonowanie maszyny oraz pracę narzędzia, zwracając szczególną uwagę na ich efektywność i wydajność. Maszyny CNC wyparły z przemysłu urządzenia konwencjonalne. Dzięki nim zwiększona została wydajność i powtarzalność produkcji, co za tym idzie nasze samochody, samoloty i inne urządzania są coraz bardziej niezawodne, a produkcja jest coraz bardziej efektywna. Zwiększona dokładność sprawia, że spełnione mogą zostać wszelkie wymagania stawiane przez klientów. Zachowana może zostać np. odpowiednia chropowatość powierzchni i każdy szczegół zawarty w określonym projekcie.

Najbardziej wykwalifikowany mechanik zawsze pracuje nad optymalizacją wydajności procesu, a także nad jakością produkcji.

Zawodnik

Patryk Rudź, 22 lata

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie

Student trzeciego roku Inżynierii produkcji, Interesuje się obróbką metali.

Zawsze interesowały mnie nauki ścisłe i wybrałem kierunek pokrewny z moimi zainteresowaniami.

Podczas minionych wakacji miałem okazję odbywać wolontariat w zakładzie produkcyjnym, gdzie poznałem różne rodzaje maszyn i dzięki temu mogłem uszczegółowić swoje zainteresowania w kierunku frezowania CNC.

Po studiach bardzo chciałbym pracować na frezarkach CNC początkowo jako operator, a z upływem czasu stać się technologiem programistą.

Ekspert

Marcin Berta

Absolwent Wydziału Mechatroniki Politechniki Warszawskiej. Od wielu lat związany z dziedziną obróbki skrawaniem. Autor wielu artykułów i oprogramowania związanych z tolerancjami geometrycznymi ISO 1101. Uczestnik licznych konferencji i seminariów dotyczących obróbki skrawaniem oraz popularyzator tej dziedziny wśród młodych osób.

Od 2017 r. przedstawiciel firmy DMG MORI Polska ds. Ośrodków Edukacyjnych w Polsce, pracujący na rzecz rozwoju ośrodków edukacyjnych i szkoleniowych.

 

Spawanie

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Spawacz interpretuje rysunki techniczne i symbole branżowe w celu przygotowania oraz połączenia szeregu różnych gatunków metali o zmiennych grubościach z wykorzystaniem procesów spawania łukowego. Specjaliści ds. spawalnictwa muszą rozumieć  obsługę urządzeń oraz posiadać gruntowną wiedzę i znajomość procesów spawalniczych, metalurgii metali i procesów spawania łukowego, aby odpowiednio (w zależności od łączonego materiału) wybrać spośród nich metodę spawania. Muszą także dokładnie zrozumieć bezpieczne procedury pracy i środki ochrony osobistej. Zestaw umiejętności eksperta spawacza jest szeroki, tak samo jest w przypadku gałęzi przemysłu, w których spawacz może pracować, w tym w inżynierii lądowej, inżynierii mechanicznej, transporcie, inżynierii morskiej i budownictwie lądowym. Spawacz ma możliwość pracy w różnych gałęziach przemysłu  i zakładach pracy, począwszy od  małych fabryk, po stocznie, elektrownie, zakłady petrochemiczne i platformy wiertnicze czy szeroko pojęty sektor przemysłu offshore. Dzisiejszy ekspert spawalniczy ma możliwość zarówno specjalizacji w wielu procesach spawalniczych i integracji różnych środowisk spawalniczych z całego świata, jak też przeniesienia tej wiedzy na lokalny rynek.Nowoczesne procesy spawalnicze wykorzystywane są w każdej wyżej wymienionej dziedzinie przemysłu. Robotyzacja tych procesów wkracza dziś nie tylko w przemysł motoryzacyjny, gdzie mamy wysoką powtarzalność procesów, ale także w przemysł stoczniowy.

Zawodnik

Sebastian Zwierzchowski, 18 lat

Centrum kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1
w Gdańsku.

Uczeń Branżowej Szkoły I stopnia nr 2 przy Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Gdańsku na kierunku monter kadłubów jednostek pływających. Praktykant w Stoczni Gdańsk S.A.

To zupełny przypadek, że wybrałem taki kierunek. Zrobiłem to pod wpływem taty, który zareklamował mi go jako przyszłościowy. To jeden z nielicznych zawodów, na który nawet w czasie kryzysu jest zapotrzebowanie. Poza tym jest bardzo dobrze płatny.

Ekspert

Norbert Olczykowski

Główny spawalnik Firmy CRIST OFFSHORE w Gdyni produkującej konstrukcje stalowe pełnomorskie głównie dla klienta norweskiego.

Wcześniej pracował w Stoczni Remontowej oraz Pilskim Rejestrze Statków jako specjalista techniczny w dziedzinie spawania. Ma 15-letnie doświadczenie w nadzorze spawalniczym.

Robotyka mobilna

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Robotyka mobilna to działalność związana z tworzeniem robotów mobilnych, mająca zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu, w tym w produkcji, rolnictwie, lotnictwie, górnictwie i medycynie. Inżynier robotyki projektuje, konserwuje, opracowuje nowe aplikacje i prowadzi badania w celu zwiększenia potencjału robotów. Po zapoznaniu się ze specyfikacją wymagań projektowych i funkcjonalnych robota następuje iteracyjna faza projektowania i montowany jest prototyp. Robot jest następnie programowany i testowany, aby zapewnić stałą wydajność. Inżynierowie robotyki muszą być zaznajomieni z logiką, mikroprocesorami i programowaniem komputerowym, aby móc zaprojektować odpowiedniego robota do jego zamierzonego zastosowania. Przygotowują specyfikacje możliwości robota i są odpowiedzialni za projekt, kalkulację kosztów i kontrolę jakości. Niezbędne w tym zawodzie są zdolność do innowacji, eksperymentowania, umiejętności analityczne i generowania rozwiązań w obliczu wyzwań technologicznych.

Zawodnik

Paweł Danak, 15 lat

Zespół Szkół im. prof. Franciszka Leji w Grodzisku Górnym

Pasjonat robotyki, laureat zawodów ECER (European Conference on Educational Robotics), Botball 2018, a także laureat polskiej edycji konkursu First lego League 2018.

Od lat startuję w zawodach robotów autonomicznych, zwiedzając przy tym wiele krajów. Dzięki zagranicznym wyjazdom poznałem wielu ciekawych ludzi, ucząc się przy okazji języków obcych. W licznych zawodach zagranicznych osiągnąłem sukcesy, wygrywając je lub będąc ich laureatem. Tym razem postanowiłem, że wystartuję w zawodach robotów mobilnych. Na myśl o nowym doświadczeniu bardzo się cieszę. Każde takie doświadczenie zaprocentuje w przyszłości.

Zawodniczka

Agnieszka Pytel, 16 lat

Zespół Szkół im. prof. Franciszka Leji w Grodzisku Górnym

Pasjonatka robotyki, laureatka zawodów ECER (European Conference on Educational Robotics), Botball 2018 i zdobywczyni nagrody SPIRIT OF AERIAL, a także laureatka polskiej edycji konkursu First lego League 2018.

Dzięki zaangażowaniu naszej szkoły w robotykę możemy jeździć na zawody i odwiedzać nowe kraje, poznając ich kulturę. Odnosząc sukcesy na arenie międzynarodowej w dziedzinie robotyki, mamy także możliwość w przyszłości dostania się do lepszych szkół oraz uczelni. Robotyka rozwinęła we mnie umiejętności manualne i programistycznego myślenia, które są przydatne na co dzień.

Ekspert

Dominik Czyrny

Nauczyciel informatyki i robotyki w Zespole Szkół im. prof. Franciszka Leji w Grodzisku Górnym. Mimo młodego wieku posiada duże doświadczenie w dziedzinie informatyki i robotyki, poświęcając im każdą wolną chwilę. Dzięki możliwości nauczania tych przedmiotów to dla niego nie tylko sposób na życie, ale i pasja, którą realizuje z wielkim zainteresowaniem. Pracując w szkole z ambitną i zaangażowaną młodzieżą, osiąga wiele sukcesów, między innymi wygrane w międzynarodowych zawodach FLL, ECER i Botball. Współorganizator kuratoryjnego, międzynarodowego konkursu budowy i programowania robotów GG Robot. Dzięki robotyce zainicjował współpracę z innymi krajami realizując projekt Coding, robotics and digitalteaching on Europe uczący dzieci z całej Europy robotyki i kodowania.

BIM – Modelowanie Informacji o Budynku

Dlaczego ta umiejętność jest ważna?

Modelowanie informacji o budynku umożliwia ciągły i natychmiastowy dostęp do informacji o projekcie, jego kosztach i harmonogramach.

Upraszcza sam proces projektowy poprzez możliwość testowania w świecie wirtualnym rozmaitych wariantów i schematów, w celu wybrania optymalnego. Wyniki testów są spójne i wiarygodne dzięki coraz lepszemu odzwierciedleniu rzeczywistości poprzez jeden cyfrowy model, który może być wykorzystywany do podejmowania decyzji projektowych, opracowania spójnej dokumentacji budowlanej oraz analiz zyskowności i szacowania kosztów inwestycji, a docelowo także do zarządzania obiektem.

Dzięki pracy na jednym modelu firmy zaangażowane w projektowanie, budowanie i zarządzanie budynkiem mogą znacząco zwiększyć swoją efektywność i zredukować liczbę błędów powstających w całym procesie tworzenia dokumentacji. Cyfrowe dane projektowe w połączeniu z innowacyjną technologią parametrycznego modelowania informacji dają znaczące korzyści w porównaniu z tradycyjnymi metodami projektowania i budowania.

Dzięki temu architekci i konstruktorzy są w stanie sprecyzować nie tylko architekturę, konstrukcję i rozplanowanie wnętrz, ale także zachowanie się obiektu w przyszłości.

Zawodnik

Mateusz Frydrych, 23 lata

Politechnika Warszawska

Absolwent Budownictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, uczestnik Międzywydziałowego Projektu Interdyscyplinarnego BIM oraz wielu szkoleń związanych z metodologią opartą o Building Information Modeling.

Interesuje mnie cyfryzacja modeli konstrukcji inżynierskich oraz nadawanie im kompletnych informacji, co przekłada się na optymalizację pracy przy projektowaniu obiektów budowlanych. Aktualnie pracuję jako inżynier na budowie jednego z budynków wysokościowych w Warszawie. W przyszłości chcę rozpocząć studia II stopnia w dziedzinie Inżynierii Lądowej i poszerzać swoją wiedzę w zakresie Budownictwa Specjalistycznego

Zawodnik

Piotr Tomaszewski, 23 lata

Politechnika Warszawska

Absolwent Budownictwa na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, uczestnik Międzywydziałowego Projektu Interdyscyplinarnego BIM.

Interesuje mnie głównie budownictwo przemysłowe – stalowe hale produkcyjne, fabryki, magazyny wysokiego składowania. Po zakończeniu studiów pierwszego stopnia (inżynierskich) planuję rozpocząć studia magisterskie na tej samej specjalności. Obecnie odbywam praktykę zawodową w biurze projektowym w roli asystenta projektanta.

Ekspert

dr inż. Paweł Nowak

Prodziekan ds. Rozwoju, adiunkt na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, promotor projektów Leonardo da Vinci i Erasmus+ związanych z edukacją menedżerów budowlanych i rozwojem umiejętności menedżerskich (w tym BIM) w UE (m.in. poprzednie projekty CLOEMC). Kierownik przedmiotu BIM w praktyce na Wydziale IL, członek grupy roboczej ds. opracowania ścieżki kształcenia BIM dla polskich wydziałów budownictwa lądowego (wspólnie z Politechniką Krakowską, Akademią Wojskową w Warszawie i SGGW). Opiekun wielu prac dyplomowych związanych z BIM. Członek Chartered Institute of Building oraz Polskiego Krajowego Komitetu Monitorującego Kartę EURBE (European Building Expert) opracowaną przez AEEBC (The Association of European Experts in Building and Construction).