treść strony

Coboty w wodzisławskim BCU

– Robotyka to kierunek przyszłości, a w naszym Centrum można się jej uczyć praktycznie i na nowoczesnym sprzęcie – mówi Ewelina Limanowska, dyrektor BCU w Wodzisławiu Śląskim

  • Roboty współpracujące mogą być sporym wsparciem dla małych i średnich przedsiębiorstw

    fot. PCKZiU w Wodzisławiu Śląskim

  • W BCU prowadzony jest m.in. kurs dla uczniów "Programista cobotów"

    fot. PCKZiU w Wodzisławiu Śląskim

Branżowe Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie robotyki działa w Wodzisławiu Śląskim od czerwca 2025 r. w strukturach Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego (PCKZiU). Skąd pomysł na jego utworzenie i dlaczego akurat robotyka?
Edukacja zawodowa musi być skuteczna i nowoczesna – to dziś jedno z najważniejszych wyzwań dla samorządów i szkół. Kierunki kształcenia powinny odpowiadać potrzebom lokalnego przemysłu, a najlepiej wiedzą o tym sami pracodawcy. Pomysł utworzenia BCU w dziedzinie robotyki powstał dzięki dobrej współpracy powiatu wodzisławskiego z lokalnymi firmami. Fachowcy tej branży są nieustannie poszukiwani, a automatyzacja i robotyzacja to dziś warunek konkurencyjności. Raporty Międzynarodowej Federacji Robotyki pokazują, że liczba instalacji robotów przemysłowych stale rośnie, a według prognoz robotyka utrzyma kluczowe znaczenie w globalnej gospodarce. A my chcemy, by młodzież i dorośli zdobywali zawody przyszłości – dające stabilną, dobrze płatną pracę i poczucie bezpieczeństwa rodzinom. Poza tym – robotyka to fascynujący kierunek. 

Partnerem BCU została Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach. Jak do tego doszło? 
Od lat jako PCKZiU współpracujemy z lokalnymi firmami i cieszymy się uznaniem pracodawców. To ułatwiło nawiązanie partnerstwa z tak prestiżową instytucją. Łączą nas wspólne cele: rozwój nowoczesnego kształcenia zawodowego, odpowiadanie na potrzeby rynku i wzmacnianie lokalnej społeczności. Synergia potencjału szkoły i doświadczenia Izby napędza rozwój robotyki w regionie i pokazuje, jak ważna jest otwartość na współpracę.

Jak wygląda podział obowiązków pomiędzy szkołą a partnerem branżowym?
Zadaniem Centrum jest praktyczne kształcenie w dziedzinie robotyki – organizujemy kursy i szkolenia dla uczniów, studentów, dorosłych i nauczycieli. W BCU funkcjonują: pracownia cobotów [z ang. collaborative robots – roboty współpracujące] i wirtualnej rzeczywistości, pracownia programowania systemów robotycznych oraz pracownia robotyki przemysłowej. Izba Rzemieślnicza pełni z kolei rolę łącznika z pracodawcami: współtworzy programy szkoleń, przekazuje sugestie firm, wspiera promocję i nawiązywanie kontaktów.

Realizujecie też współpracę naukową. Z kim ją prowadzicie  i jak wpływa ona na poziom szkoleń?
Współpracujemy z Politechniką Śląską i Instytutem Techniki Górniczej KOMAG. Dzięki wykładowcom akademickim, którzy łączą wiedzę teoretyczną z praktyką i badaniami, nasze kursy są aktualne, skuteczne i oparte na trendach w robotyce.

Dla kogo głównie przeznaczona jest oferta BCU?
Dla wszystkich, którzy mają lub będą mieć styczność z robotyką i chcą zdobyć potrzebne kwalifikacje. Prowadzimy kurs „Robotyk – Uruchamianie, obsługa i programowanie zrobotyzowanych systemów produkcyjnych” dla osób dorosłych, zakończony uzyskaniem certyfikatu kwalifikacji w ramach edukacji pozaformalnej, szkolenia zawodowe: „Operator robota” – dla dorosłych i „Programista cobotów”  – dla uczniów i studentów, a także szkolenie branżowe dla nauczycieli: „Programista systemów robotyki”.

Jakie realne korzyści – oprócz certyfikatów – odnoszą uczestnicy waszych kursów?
Przede wszystkim zdobywają umiejętność obsługi i programowania robotów i cobotów, doświadczenie zawodowe dzięki świetnie wyposażonym pracowniom, możliwość rozwijania pasji i… dużo satysfakcji z nauki.

Jednym z zadań BCU jest także certyfikowanie kwalifikacji sektorowych. Jaką nową kwalifikację wprowadziliście?
Dla kursu „Robotyk – Uruchamianie, obsługa i programowanie zrobotyzowanych systemów produkcyjnych” opracowaliśmy kwalifikację „Użytkowanie robotów współpracujących”. Pozwala ona zdobyć praktyczne umiejętności cenione przez pracodawców – od uruchamiania i obsługi cobotów, po diagnozowanie usterek i konserwację.

Czy BCU, łącząc edukację z biznesem, przygotowuje specjalistów gotowych do wejścia na rynek pracy?
Zdecydowanie tak. Rynek wymaga dziś elastyczności i ciągłego rozwoju, dlatego integracja edukacji z biznesem jest kluczowa. Kształcenie zawodowe nie kończy się wraz ze szkołą, lecz trwa całe życie – bo młodzi ludzie będą pracować w zawodach, których dziś jeszcze nie znamy. BCU pokazuje, że szkoła otwarta na współpracę może przygotować specjalistów gotowych od razu wejść do hal produkcyjnych i obsługiwać nowoczesne roboty. Tylko taka edukacja ma dziś sens.

Rozmawiała Patrycja Makowska – ekspertka FRSE