Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Data publikacji: 24.09.2025 r.
Chcesz poprawić polską edukację? Wypełniaj ankiety! Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji rusza jesienią z nowymi projektami badawczymi, których wyniki mogą mieć wpływ na kształt przyszłych programów edukacyjnych Unii Europejskiej
Prace badawcze obejmują w zasadzie wszystkie sektory edukacji, od szkolnictwa wyższego, przez edukację dorosłych, młodzież, edukację szkolną, aż po kształcenie i szkolenia zawodowe. Zespół Analityczno-Badawczy FRSE zbiera zarówno dane ilościowe, jak i jakościowe, realizuje badania terenowe, analizuje dokumenty, prowadzi ewaluacje projektów oraz monitoring efektów programów edukacyjnych. Ta wielosektorowa i wieloaspektowa perspektywa pozwala kompleksowo przyglądać się temu, jak edukacja zmienia się w praktyce i jaką rolę odgrywają w tym kontekście międzynarodowe programy edukacyjne, za które odpowiedzialna jest Fundacja.
Jak w szczegółach prezentują się plany na nadchodzące miesiące? Jednym z kluczowych przedsięwzięć, które startują tej jesieni, jest badanie efektywności wdrażania Inicjatywy Uniwersytetów Europejskich (EUI) w Polsce. To międzynarodowe sojusze szkół wyższych, funkcjonujące od sześciu lat, tworzone w celu poszerzania oferty edukacyjnej dla studentów. Fundacja chce sprawdzić, jak udział polskich uczelni w sojuszach EUI wpływa na ich funkcjonowanie, współpracę międzynarodową oraz rozwój potencjału dydaktycznego i naukowego. Ankieta zostanie rozesłana do przedstawicieli szkół wyższych na przełomie października i listopada, a raport z wynikami zostanie opublikowany w pierwszym kwartale 2026 roku.
Jednym z kluczowych przedsięwzięć, które startują tej jesieni, jest badanie efektywności wdrażania Inicjatywy Uniwersytetów Europejskich (EUI)
Równolegle w ramach sektora Szkolnictwo wyższe do końca października trwa rejestracja studentów do badania „Campus International 2025”, rozpoczęta latem. Na jego podstawie dowiemy się, jak udział w wymianach studenckich wpływa na rozwój kompetencji istotnych na rynku pracy. By badanie miało sens, ankietę musi wypełnić duża grupa studentów. Fundacja zachęca więc do współpracy i promowania badania uczelniane biura Erasmus+ oraz organizacje młodzieżowe i studenckie. Rejestracja możliwa jest pod linkiem: https://survey.uzbonn.de/CI25-PL.
Blaski i cienie mobilności
Trzy inne badania planowane przez FRSE dotyczyć będą głównie efektów wyjazdów edukacyjnych, realizowanych w ramach Erasmusa+. W sektorze Edukacja dorosłych rozpocznie się kolejna edycja międzynarodowego projektu RIA-AE (ang. Research-based Impact Analysis of Erasmus+ Adult Education Programmes). Badacze skupią się na wpływie projektów mobilności i partnerstw na organizacje, ich pracowników, wolontariuszy oraz uczestników indywidualnych i grupowych mobilności. Szczególną uwagę FRSE poświęci realizacji priorytetu dotyczącego uczestnictwa w życiu demokratycznym, wspólnych wartości i aktywności obywatelskiej.
W sektorze Młodzież Fundacja przeprowadzi drugą rundę badań RAY-MON i RAY-SOC, które pozwalają monitorować mobilność młodzieży oraz działania Europejskiego Korpusu Solidarności. Ich wyniki będą miały realny wpływ na przyszły kształt tych programów. Z kolei do organizacji działających w sektorach Edukacja szkolna oraz Kształcenie i szkolenia zawodowe (VET) skierowana będzie ankieta w ramach projektu Digital Pedagogy in the Age of AI. Z wyników dowiemy się, z jakimi przeszkodami w realizacji mobilności mieszanych mierzą się beneficjenci oraz jakiego wsparcia oczekują. W ramach projektu już teraz prowadzona jest analiza dokumentów krajowych dotyczących wdrażania sztucznej inteligencji w edukacji.
Ponadto, w sektorze VET planowana jest trzecia, ostatnia faza międzynarodowego badania dotyczącego ścieżek kariery absolwentów szkół zawodowych uczestniczących w mobilnościach Erasmusa+. Jego wyniki pozwolą lepiej zrozumieć, jak zagraniczne staże wpływają na rozwój zawodowy młodych ludzi.
Nie tylko Erasmus+
Działalność badawcza FRSE dotyczyć będzie również efektów działań w ramach Training and Cooperation Activities. To międzynarodowe inicjatywy służące poprawie jakości programu Erasmus+ i wymianie doświadczeń, obejmujące m.in. szkolenia, seminaria i konferencje tematyczne. Uczestników tych wydarzeń zapytamy, jaki jest ich wpływ na jakość projektów Erasmus+, czy szkolenia są przydatne i trafne?
Podobnie brzmią pytania, na które będą mogli odpowiedzieć uczestnicy zajęć w Branżowych Centrach Umiejętności. To ośrodki niezwiązane z Erasmusem+ – ich uruchomienie zostało sfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Rozwoju. Korzystający z ich usług nauczyciele, uczniowie i dorośli słuchacze zainteresowani podnoszeniem kompetencji będą mogli ocenić, czy BCU dobrze spełniają swą rolę. Udział w badaniach wezmą też osoby zarządzające centrami. Raport cząstkowy FRSE opublikuje jesienią 2025 r., a pełne wyniki przedstawi na początku 2026 r.
Krótko mówiąc – szansę, by się wypowiedzieć, będzie miało jesienią kilkadziesiąt tysięcy osób i organizacji. Jeśli chcemy, by polityka decydentów rzeczywiście była oparta na dowodach, czyli uwzględniała realne potrzeby i problemy, na wypełnienie ankiet trzeba znaleźć czas.
Szczegółowe informacje o badaniach: www.frse.org.pl/badania