treść strony

Nowe publikacje w Czytelni FRSE

Zapraszamy do lektury najnowszych publikacji książkowych Wydawnictwa FRSE.

  • fot. Shutterstock

W Wydawnictwie FRSE co roku powstaje kilkadziesiąt publikacji, których nadrzędnym celem jest informowanie o możliwościach, jakie dają program Erasmus+ oraz inne przedsięwzięcia zarządzane przez Fundację.

Kompetencje 4.0 jako czynniki ułatwiające realizację i zarządzanie projektami w programie Erasmus+ oraz sprzyjające ich trwałości w czasach pandemii COVID-19

Celem tej książki było zbadanie, w jaki sposób kompetencje 4.0 uła­twiły liderom projektów Erasmus+ realizowanie, zarządzanie i zapew­nianie trwałości inicjatywom opartym na transnarodowej współpracy w czasie pandemii COVID-19. Część teoretyczna opisuje proces tworzenia modelu kompetencji liderów, który następnie został wykorzystany w badaniu. Na podstawie przeglą­du literatury przedmiotu i analiz bibliometrycznych została określona definicja kompetencji 4.0 w ujęciu czwartej rewolucji przemysłowej. Opisano także, w jaki sposób program Erasmus+ przyczynia się do roz­woju kompetencji jego uczestników. W części empirycznej zostały przedstawione wyniki badania przeprowadzonego w Fundacji Rozwoju Sytemu Edukacji w 2020 r. Wyko­rzystano w nim kwestionariusz internetowy, który wypełniło 990 liderów projektów Erasmus+ z całej Polski. Na podstawie danych przeanalizowano zależności pomiędzy poziomami kompetencji 4.0 zadeklarowanymi przez respondentów a trwałością projektów edukacyjnych. Ostatnia część sku­pia się na przedstawieniu rekomendacji możliwych do wykorzystania w ramach projektowania polityk publicznych.

Autorem książki jest dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Publikacja dostępna jest tutaj: Kompetencje 4.0.

Solidarni w praktyce

Publikacja prezentuje projekty Europejskiego Korpusu Solidarności (EKS) – różnorodne tematycznie inicjatywy (np. społeczne, ekologiczne, cyfrowe), dzięki którym młodzi ludzie mogą wykorzystać swoją energię i swoje umiejętności w pracy na rzecz innych. Bohaterowie publikacji zmagali się z podobnymi wątpliwościami – wszyscy zadawali sobie pytania: „Czy damy radę?”, „Czy dostaniemy dofinansowanie?”, „Co będzie, jeśli się nie uda?”. Jednak zaryzykowali i osiągnęli więcej, niż planowali. Zebrane opowieści pokazują wiele trudności i wyzwań, lecz przede wszystkim są dowodem na niezwykłą kreatywność, determinację i siłę współpracy w grupie. Mianownikiem, który łączy wszystkie historie, jest potrzeba działania na rzecz lokalnej społeczności. 

Projekty Solidarności nie tylko dają satysfakcję tym, którzy je realizują, lecz także pomagają w budowaniu wspólnoty lokalnej. Pozwalają poznać mieszkańców, odkryć ich zainteresowania. Pokazują, jak dużo można osiągnąć dzięki wspólnemu działaniu oraz na jak wiele sposobów da się poprawić codzienność za naszym oknem. Gdybyśmy zapytali bohaterów tej publikacji – osoby, którym udało się pozytywnie wpłynąć na otaczający ich świat – o przepis na projektowy sukces, odpowiedź w każdym przypadku brzmiałaby nieco inaczej. Nie chodzi jednak o to, by powielać cudze pomysły, lecz o to, by uwierzyć, że można zrealizować własne. Zatem przesłanie może być tylko jedno: działaj lokalnie! Razem możemy więcej!

Osoby zainteresowane znajdą w publikacji wszelkie informacje (także praktyczne), pozwalające im realizować Projekty Solidarności EKS, a tym samym przyczynić się do wprowadzenia realnych zmian w najbliższym otoczeniu.

Publikacja dostępna jest tutaj: Solidarni w praktyce.

Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności dla początkujących

Publikacja stanowi pierwszą próbę zaprezentowania obu programów w kompleksowy, przekrojowy i syntetyczny sposób. W broszurze tej przekonujemy, że składanie wniosków i rozliczanie projektów wcale nie jest skomplikowane, szanse na otrzymanie grantu są spore, a bogata i różnorodna oferta obu programów jest dostosowana do możliwości zarówno doświadczonych organizacji, jak i tych, które o unijne fundusze ubiegają się pierwszy raz.

Publikacja dostępna jest tutaj: Erasmus+ i EKS dla początkujących.

Zachęcamy do zaglądania na bieżąco do Czytelni FRSE, gdzie sukcesywnie dodawane są nowe publikacje oraz wydania kwartalników – „Europa dla Aktywnych” i „Języki Obce w Szkole”.