treść strony

Polscy nauczyciele z tytułami – dla kogo „nauczycielski nobel”?

Co roku pedagodzy z całego świata ubiegają się o „nauczycielskiego nobla” i nagrodę miliona dolarów. W 2021 r. wśród najlepszych znalazła się trójka Polaków – eTwinnerów!

  • W tym roku w konkursie wzięło udział 22 tysiące nauczycieli z całego świata

    fot. Szymon Łaszewski

  • Trafiłam na wspaniałe dzieci. Zdolne, z pomysłami

    fot. Szymon Łaszewski

  • Bardzo lubię uczyć się nowych rzeczy

    fot. Szymon Łaszewski

  • Mnie realizacja kolejnych projektów ciągle sprawia satysfakcję

    fot. Szymon Łaszewski

  • Kandydatów do tytułu Global Teacher Award zgłaszają m.in. szkoły i nauczyciele

    fot. Szymon Łaszewski

  • Nie można robić nic na pół gwizdka, liczą się pasja i zaangażowanie

    fot. Szymon Łaszewski

  • Tylko zmotywowany nauczyciel odniesie sukces

    fot. Szymon Łaszewski

Nagrody przyznawane są przez Fundację Edukacyjną AKS Education Awards z siedzibą w Indiach, aby uhonorować wyjątkowych nauczycieli z całego świata za „wkład w tworzenie lepszego społeczeństwa poprzez inspirujące nauczanie”. Ogłoszenie wyników odbyło się w październiku 2021 r. w New Delhi. Podczas wirtualnej uroczystości nie zabrakło emocji. – Czekałam blisko pięć godzin przy komputerze – przyznaje Dorota Stanałowska ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Bolesławcu, realizatorka projektów eTwinning, wyróżniona tytułem Global Teacher Award 2021. Pozostała dwójka nagrodzonych Polaków to Mariusz Wojciński, nauczyciel przedmiotów ścisłych z Niepublicznej Szkoły Integracyjnej w Inowrocławiu, eTwinner od wielu lat, oraz Edyta Borowicz-Czuchryta, nauczycielka języka angielskiego ze Szkoły Podstawowej w Szczekarkowie (woj. lubelskie), ambasadorka i trenerka eTwinning.
Poza Global Teacher Award przyznawana jest nagroda Global Teacher Prize dla najlepszego edukatora na świecie. Stoją za nią Fundacja Varkey i UNESCO. O Global Teacher Prize przyjęło się mówić jako o „nauczycielskim noblu”. Tytuł oraz milion dolarów trafiają do jednego zwycięzcy. Pozostali nominowani zostają członkami elitarnej grupy najlepszych nauczycieli na świecie. Global Teacher Prize 2021 otrzymała Keishia Thorpe, nauczycielka angielskiego z Maryland (USA), imigrantka pochodzenia jamajskiego, prowadząca kampanię na rzecz dostępu do szkolnictwa wyższego nieanglojęzycznych uczniów szkół średnich, imigrantów i uchodźców. Po raz pierwszy uhonorowano też ucznia. Tytuł Global Student Prize 2021 oraz 100 tys. dolarów powędrowały do Jeremiaha Thoronka, studenta z Sierra Leone, który wynalazł urządzenie wykorzystujące energię kinetyczną ruchu ulicznego i pieszych do generowania czystej energii.

A.G: Jak się zostaje laureatką tak zaszczytnego wyróżnienia?
D.S.: Kandydatów do tytułu Global Teacher Award zgłaszają m.in. szkoły i nauczyciele. Trzeba wypełnić szczegółowy formularz, wyliczyć osiągnięcia i projekty edukacyjne. Za nie dostaje się punkty. Informacje są później weryfikowane. W tym roku w konkursie wzięło udział 22 tysiące nauczycieli z całego świata. Mnie zgłosiła Ana Mendes z Portugalii. Zrealizowałyśmy razem kilka projektów eTwinning. Ana także zresztą zdobyła tytuł Global Teacher Award. Muszę się przyznać, że mało brakowało, a nie wzięłabym w tym udziału.

Dlaczego?
Nie znam dobrze języka angielskiego, a całą prezentację i omówienie zrealizowanych projektów edukacyjnych trzeba było zrobić w tym języku. Ale się zawzięłam i krok po kroku, z internetowym tłumaczem, dałam radę. To było kolejne wyzwanie. Bardzo lubię uczyć się nowych rzeczy. I chociaż nauczycielką jestem od 40 lat i lada moment przejdę na emeryturę, ogromną radość sprawia mi realizowanie kolejnych projektów. To dzięki nim mogłam odkrywać z uczniami tajemnice pantomimy, teatru, sztuki, biomimikry, kodowania i programowania, przeprowadzać eksperymenty czy poszerzać wiedzę na temat zmian klimatycznych.

Pracuje pani głównie w oparciu o projekty eTwinningu z maluszkami z pierwszej klasy oraz dziećmi z klasy czwartej. To jest trudniejsze niż praca ze starszymi uczniami?

Klasa 1a (obecnie 2a) otrzymała siedem Europejskich Odznak Jakości za projekty: „Child in Art”, „Steps for the Climate”, „Add a Color to Nature”, „Imagine the Code”, „Steamist”, „For the Power of my Dreams”, „Let’s Go to Fairyland”.

Klasa 4b (obecnie 5b), z którą zrealizowałam kilka projektów, zdobyła wiele nagród w kraju w ważnych konkursach. Dzieci uzyskały średnią jako klasa 4,97! Do tego należy dodać znakomite wyposażenie w naszej szkole oraz życzliwość i zaangażowanie dyrekcji.

Ale musi być nauczyciel, który to wszystko wymyśli i pociągnie...
Z niepokojem obserwuję, że coraz mniej nauczycieli angażuje się w projekty eTwinningu. Wymagają one bowiem dodatkowej pracy. A nie można robić nic na pół gwizdka, liczą się pasja i zaangażowanie. Tylko zmotywowany nauczyciel odniesie sukces. Mnie realizacja kolejnych projektów ciągle sprawia satysfakcję. W tym roku szkolnym jestem między innymi koordynatorem projektu „Nature in Art” i czuwam nad pracą nauczycieli i uczniów z czterech krajów: Polski, Turcji, Włoch i Gruzji. Pandemia nie spowodowała, że zwolniliśmy. Udało się nam nawet wystawić, w ramach jednego z projektów, „Kota w butach” oraz „Brzydkie kaczątko” i inne bajki. Dzieci się nie nudziły. Ja przy nich też nie.

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 1/2022: