treść strony

Razem, ale osobno

Zdalne programy edukacyjne dla niewielkich grup zdobywają coraz większą popularność. Na co warto zwrócić uwagę, projektując szkolenie online?

  • fot. Shutterstock

Coraz więcej instytucji i organizacji dostrzega zalety programów edukacyjnych realizowanych zdalnie i opierających się na współpracy – synchronicznej lub asynchronicznej. W trakcie takich kursów uczestnicy regularnie spotykają się z prowadzącymi na wideokonferencjach (np. na Teams, Zoom), na wybranej platformie mają dostęp do treści wideo, artykułów i prezentacji (np. Moodle, LearnDash), a do komunikacji wykorzystują Discord czy Facebook. Spotkania są rozłożone w czasie, a pomiędzy nimi uczestnicy realizują zadania, które są okazją do wypróbowania nowych umiejętności. Jak zorganizować takie szkolenie?

Wyłoń ekipę
Na początek, by lepiej zorganizować pracę, uczestników warto podzielić na mniejsze, 4-5-osobowe grupy. Z pomocą przyjdą platformy do zarządzania społecznością (np. Mighty Networks, Circle, Howspace). Narzędzia te pozwalają uczestnikom wypełnić krótkie biogramy lub profile, które organizator szkolenia może sortować według ustalonych kryteriów – i na tej podstawie tworzyć zespoły. W zależności od celu programu i specyfiki uczestników można stworzyć grupy:

  •  mocno zróżnicowane wewnętrznie lub
  •  oparte na wspólnocie zainteresowań lub
  •  składające się z osób z danego działu czy projektu.

Współpraca na odległość nie jest łatwa. Podczas spotkania inauguracyjnego warto poświęcić chwilę na omówienie zasad współpracy w grupie oraz zachęcenie uczestników do podzielenia się rolami i zarezerwowania czasu na realizację wspólnych zadań.

Drugą rzeczą, którą może zrobić prowadzący, to zadbać – już na etapie projektowania zadań – o precyzyjne instrukcje. Przykładowy opis zadania (np. w formie pliku PDF do ściągnięcia) może zawierać następujące elementy:

PRZYKŁADOWA STRUKTURA ZADANIA GRUPOWEGO

  • tytuł zadania
  • kontekst i informacje wyjściowe
  • cel zadania:
  1. co najpierw trzeba zrobić indywidualnie?
  2. co należy zrobić zespołowo?
  3. jak przedstawić efekty pracy grupy na forum?

Zadbaj o efektywność
Wśród uczestników programu mogą być osoby z różnym poziomem motywacji. Dla jednych będzie on ciekawą przygodą i kolejną okazją do pogłębienia interesującego ich tematu, dla innych szansą na podniesienie kwalifikacji i uzyskanie zaświadczenia czy dyplomu. Jeszcze inne będą chciały jak najszybciej znaleźć odpowiedź na nurtujące je pytanie czy rozwiązać problem, z którym się mierzą. Nie dla wszystkich ukończenie programu będzie istotne, ale projektując go, już na starcie warto określić minimalne wymagania – i zawrzeć je np. w wyjaśnieniach pod hasłem Najczęściej zadawane pytania – Frequently asked questions (FAQ).

FAQ:

  • Czy po zakończeniu kursu uczestnicy otrzymują certyfikat?
  • Tak, po spełnieniu następujących warunków:
  • 1. wykonanie minimum trzech zadań domowych,
  • 2. zrobienie zadania finałowego,
  • 3. wypełnienie ankiety końcowej.

Uczestnicy mogą zdobywać punkty za aktywności, które w największym stopniu przyczyniają się do osiągnięcia trwałego efektu edukacyjnego (zastosowania nowej wiedzy i umiejętności w praktyce), ale także za te, które zabierają stosunkowo mało czasu, lecz dają szybki efekt. Kursanci mogą otrzymać punkty m.in. za:

  • aktywność na forum;
  • przekazanie opinii o pracach zamieszczonych przez innych uczestników programu;
  • wykonanie zadania i zamieszczenie jego efektów na forum grupy;
  • udział na żywo bądź odsłuchanie nagrania ze spotkania;
  • wypełnienie ankiety wstępnej lub końcowej;
  • wysłanie prowadzącemu swojego zadania finalnego.

Zachęcaj do wysiłku
Niektóre platformy pozwalają uczestnikom samodzielnie zaznaczać, że dane zadanie zostało ukończone. Czasem jednak warto rozważyć zaangażowanie ekspertów, którzy zapoznają się z projektami zaliczeniowymi i je zrecenzują. Taka informacja zwrotna i dodatkowe pytania postawione przez fachowców pomagają uczestnikom doszlifować projekty zaliczeniowe przed ich złożeniem.

Jeśli jesteś w stałym kontakcie z uczestnikami i regularnie wysyłasz im podsumowanie części programu (tygodnia, modułu, lekcji czy sprintu), możesz wymienić w nim osoby, które w najciekawszy sposób zrealizowały swoje zadania. Wskazując elementy szczególnie warte odnotowania w ich pracach, możesz przy okazji przypomnieć zasady ukończenia programu. Wymienione osoby poczują się wyróżnione i docenione, a pozostali uczestnicy być może nabiorą ochoty, aby podjąć wysiłek.

Liczba punktów potrzebna do zaliczenia programu powinna być oczywiście niższa niż suma wszystkich punktów możliwych do zdobycia. Dodatkowo, określając warunki zaliczenia, warto dać uczestnikom wybór wersji zadania końcowego. Dla tworzącego program oznacza to więcej pracy (opracowanie 2-3 wersji zadania), jednak niewątpliwą korzyścią dla uczestników jest to, że mogą dobrać taką wersję, która najbardziej pasuje do ich sytuacji – co zwiększy ich motywację do podjęcia wysiłku i poczucie odpowiedzialności.

Noemi Gryczko – Ambasadorka EPALE. Projektuje doświadczenia edukacyjne online i offline. Uczy, jak wykorzystywać technologie, aby lepiej angażować pracowników, studentów i uczestników konferencji. Współautorka książki Biznes w świecie mobile.

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 3/2023: