treść strony

Żeby uczniowie nie rzucali szkoły

Co roku 10% uczniów w wieku 18-24 lata przerywa naukę. Nauczyciele z pięciu europejskich krajów stworzyli podręcznik metod ułatwiających młodym ludziom dokończenie edukacji.

  • fot. Shutterstock

Najczęściej szkołę rzucają młodzi Portugalczycy (17,4%), Włosi (15%) i Bułgarzy (12,9%) – wylicza Magdalena Kiełczewska ze Stowarzyszenia Pozytywnych Zmian w Łomiankach koło Warszawy, koordynatorka projektu „Do not drop out” [Nie rzucaj]. – W Polsce i w Grecji wskaźnik ten oscyluje wokół 4,5%. Wydaje się, że to niedużo, ale zależy nam, by jak najwięcej młodych ludzi kontynuowało edukację. Dlatego zaprosiliśmy do współpracy pedagogów z krakowskiego Zespołu Szkół i Placówek (ZSiP) „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” oraz z czterech szkół z Portugalii, Włoch, Grecji i Bułgarii.

Dlaczego przerywają naukę?
Powody są różne. Przykładowo część młodzieży z Zespołu Szkół w Penacova (Portugalia), aby dotrzeć na lekcje, musi jechać co najmniej godzinę, co bywa uciążliwe. W Szkole Zawodowej Winiarstwa i Produkcji Wina w Pleven (Bułgaria) jest tak wysoki poziom, że część uczniów nie nadąża. Z kolei słuchacze z Liceum Zawodowego w Kalamarii (Grecja) zmagają się z presją utrzymujących się z turystyki rodzin, które chcą, aby dzieci pomagały w biznesie, nawet kosztem edukacji. Natomiast w Technicznym Instytucie Ekonomicznym w Vibo Valentia (Włochy) kształci się wielu imigrantów z Afryki. Część z nich musi jednocześnie pracować, by zarobić na utrzymanie. Z jeszcze innym wyzwaniem mierzą się uczniowie krakowskiego Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących. To szkoła ponadpodstawowa i zdarza się, że gdy dziecko osiągnie pełnoletność, jego opiekunowie rezygnują ze wspierania go w edukacji i przestają dowozić na lekcje.

Miks pedagogicznych pomysłów
– Nie ma złotego środka, który zapobiegałby porzucaniu przez uczniów nauki w szkołach – podkreśla Kiełczewska. – Dlatego razem z nauczycielami z zagranicznych placówek postanowiliśmy wypracować ścieżki wsparcia dla młodych osób oraz materiały dydaktyczne dla pedagogów – dodaje. Uczestnicy projektu spotykali się w Polsce, Portugalii, Grecji i Włoszech. – Pracowaliśmy w zespołach składających się z nauczycieli, pedagogów i psychologów oraz rodziców uczniów – opowiada. – Stworzyliśmy procedurę postępowania z osobą zamierzającą rzucić szkołę. Powstały też konspekty lekcji i scenariusze zajęć, dzięki którym edukatorzy mogą poznać motywacje swoich wychowanków oraz sprawdzić, czy zaproponowane metody aktywizujące rzeczywiście działają.

Polski zespół zaproponował pracę metodą Digital Storytelling, którą w krakowskim ZSiP wdrożono pod hasłem „Walcz o swoją przyszłość”. Zadaniem uczniów było stworzenie bajki o przygodach rówieśnika. Aby to zrobić, musieli nawiązać kontakty z innymi osobami, co zaowocowało nie tylko nowymi znajomościami, ale i sukcesem – ich bajka zdobyła główną nagrodę na Festiwalu O.K.U.L.A.R.

W skutecznym nauczaniu języków obcych prym wiodła zaś zaproponowana przez Włochów metoda OnlineLogBook. Na platformie YouTube uczniowie otrzymywali zadania w języku angielskim. Atrakcyjna forma przekazu sprawiła, że kursanci nie mieli problemów z motywacją. Z takiej pomocy skorzystał m.in. Arkadiusz, uczeń ZSiP, który miał problemy z angielskim. – Dzięki tej metodzie udało mi się zdać egzamin poprawkowy – podkreśla. Świetnie sprawdziła się też kolejna, włoska metoda A school with all and for all, w ramach której młodzież pisała pamiętniki, a wychowawcy klas – czytając je – byli w stanie wychwycić spadek motywacji u uczniów.

Z kolei grecka metoda została oparta na micie o Dedalu i Ikarze. Uczniowie odpowiadali m.in. na pytania o konsekwencje porzucania edukacji. I sami wysnuli wniosek, że dzięki aktywnemu udziałowi w życiu szkolnym mogą „latać” bezpiecznie, a podejmując właściwe decyzje – bezpiecznie „wylądować”.

Jednym z rezultatów projektu jest podręcznik zawierający opisy dobrych praktyk oraz materiały dydaktyczne dotyczące zapobiegania porzucaniu szkoły. Można go nieodpłatnie pobrać ze strony: donotdropout.eu/rezultaty.

Projekt „Do not drop out” [Nie rzucaj] był realizowany w ramach programu Erasmus+ Edukacja szkolna (Akcja 2. Partnerstwa strategiczne). Czas trwania: 2.09.2019-1.09.2022 r. Kwota dofinansowania: 74 940 euro

Zainteresował Cię ten tekst?
Przejrzyj pełne wydanie Europy dla Aktywnych 1/2023: